A kötött ruhák ezer arcával hódít a fontos ügyek mellett is kiálló magyar Süel márka

A kötött ruhák ezer arcával hódít a fontos ügyek mellett is kiálló magyar Süel márka

Címlap / Életmód / Pénz és hivatás / A kötött ruhák ezer arcával hódít a fontos ügyek mellett is kiálló magyar Süel márka

Ha a kötött ruhadarabokról van szó, manapság sokunknak már nemcsak a hagyományos sapkák, sálak és pulóverek jutnak eszünkbe, hanem egészen különleges holmik is.

Mostanra ugyanis szinte bármilyen színt és fazont találhatunk kötött anyagból, amiben a Csillag Zsuzsanna által alapított Süelnek is hatalmas szerepe van. Egy olyan egyedülálló, környezettudatos és fontos ügyek mellett is kiálló márkának, amely évtizedek óta működik sikeresen. De hogy mi a titkuk, és miért is olyan csodálatos valójában a Süel? Arról Zsuzsanna lánya, Csillag Zsuzsi mesél, aki már 15 éve második generációs tervezőként és szervezőként is részt vesz a márka életében. 

Mi hívta annak idején életre a Süelt?

Anyukám mindig is divattervező szeretett volna lenni, aztán a Kereskedelmi és Vendéglátóipari Főiskola elvégzése után csapott bele a vállalkozásba. Elsőként farmereket, batikolt, szegecselt, csipkés kreációkat álmodott meg a kor trendjeinek megfelelően, aztán a 80-as évek elejétől specializálódott kötött ruhákra. A jelenlegi vállalkozás 1989-ben született, a márka 1992-ben. Fantázianév, melynek konkrét jelentése nincsen, de sokszor hívtak Suellennek, így gyanítom, hogy ebből jött az ötlet. 

Fotó: Süel

Hogy látod, mennyire változott a kötött ruhák megítélése a márka indulása óta?

Elképesztően. Mivel a márka 31 éves, de jóval korábban is létezett, így több divathullámot megélt már.  A kezdetek kezdetén őrült divat volt a kötött, de teljesen más volt a piac. Nem voltak nagy márkák, nemzetközi brandek és áruhiány volt, ennek ellenére fantasztikusan jó minőségű termékek születtek akkor itthon. Aztán következett a kötött „sötét időszaka”, amikor mindenki ódivatúnak és nagyisnak ítélte meg, mert telítődtek az előző korszak kézzel kötött pulcsijaival, illetve megérkeztek a nagyon olcsó, távolról érkező fast fashion darabok. 

Azt gondolom, hogy nagy szerepünk van abban, hogy a kötött ruhák beépültek a hétköznapokba és a hagyományos pulóver, sapi-sálon túllépve a ruhák, szoknyák, poncsók és most már csipkék, fürdőruhák, estélyik és egyéb kötött dekorációs elemek is megjelentek a ruhatárakban. Természetesen közben újra népszerűvé váltak a kötött termékek, és most már évek óra reneszánszát éli ez a stílus, de továbbra is nagyon egyedi a márkánk hangulata, és a nyári kötött ruháink is egy új vonalat képviselnek.

Fotó: Süel

Szezontól függően mely ruhadarabjaitok mostanában a legnépszerűbbek?

Ez nagyon nehéz kérdés, mert minden népszerű. Nem a ruha a lényeg, hanem a nő, aki viseli. Nálunk nagyon sok fazon és szín van, és stílusban is rengeteg irány megjelenik. Pontosan azért, mert a közönséggel együtt dolgozva a nők igényeihez akarunk tudatosan alkalmazkodni, hogy az életük praktikus és csinos darabjait valóban tudják viselni bármikor. Imádom ezt a sokszínűséget. 

Fotó: Süel

Miként jelenik meg nálatok a környezettudatosság?

A gyártásban formára kötött és zero waste szépségeket készítünk 95%-ban, így minimális a termelési hulladékunk. De ami ezen felül marad, azt is szuperül hasznosítjuk. Az alapanyagok ellenőrzött európai gyártóktól jönnek és az a minimum, hogy OEKO tex 100 tanúsítványuk van, a pamutok BCI (Better Cotton) és a gyapjúk pedig RWS (Responsible Wool Standard)  tanúsítvánnyal rendelkeznek. 

Fotó: Süel

Mi hívta életre a Trash or treasure vásárjaitokat?

Hiába a formára kötés vagy akár zero waste egybekötés, az évek során folyamatosan gyűlnek a hulladék kötöttségek, szálhibás vagy éppen foltos darabkák, egy-egy pulóver részlet, egy nyak, egy fonat, megmaradt rojtok, díszek. Ezeket nem dobjuk ki, hanem gyűjtögetjük egészen addig, amíg végre van egy kis szabad kapacitásunk és egy extra, egyedi, újrahasznosított kollekcióval rukkolhatunk elő a Trash or treasure vásárjaink keretében. Ez minimalizálja a valóban szemétbe kerülő anyagok mennyiségét és lehetőséget ad teljesen egyedi Süel darabok beszerzésére. 2015-ben tartottuk az első ilyen vásárt, akkor még ECO fair néven, legutóbb pedig 2022-ben zsebelhettetek be a vásárlók csoda újrahasznosított Süeleket.

Fotó: Süel

Mi a sorsa a megmaradt fonalaknak?

Nincs olyan gyár, ahol minden fonal elfogy. Mindig megmarad egy kicsi, aztán még egy kicsi és így tovább, míg végül rengeteg maradékkal állsz szemben, ami bizony igazi kreatív megoldásokat kíván felhasználás és tudatosság tekintetében. Nálunk ez a következőképpen történik:

  • Ékszertervezőkkel együtt dolgozva a megmaradt fonalakból fantasztikus kiegészítők készülnek.
  • Kézműves ovik és általános iskolák kapják a maradékot, melynek feltétele egy, a hulladékgazdálkodás köré font jógaórán való részvétel.
  • 2020-tól jelentkezés alapján küldtük ki az megmaradt fonalakat, anyag hulladékokat az oviknak, bölcsiknek, ahol kreatív alkotások készültek.
  • A lebontott maradékokból virág és egyéb dekorációkat horgoltak nekünk, melyeket a Trash or treasure vásárunkon használtunk újra.
Fotó: Süel

Hogyan zajlik az Adok-veszek vásárotok?

Legyél te az eladó és add tovább féltve őrzött, ám sosem, vagy ritkán hordott Süel darabjaidat! Ne dobd ki, add át valakinek, aki tovább viseli büszkén a színes kötöttséget. Még nincs Süeled? Drágábbnak vagy távolinak érezted a márkát? Gyere el a vásárra, ismerd meg törzsvevőinket, kedvenc darabjaikat és szerezd be kedvező áron tőlük, új Süel kedvencedet! Lényegében erről szól az Adok-veszek vásár. Évente kerül megrendezésre, és ilyenkor titeket kérünk meg, hogy tisztítsátok meg gardróbotokat azoktól a Süel daraboktól, amelyeket már nem viseltek, vagy amelyeknek már nincsen helye a szekrényben. Frissítsétek fel tudatosan ruhatáratokat!

Fotó: Süel

Igazán különleges színkeresőtök van, pontosan hogyan működik?

Majdnem minden színünk megjelenik külön egy menüpont alatt, (az egyedi színmixek, kapszula kollekciók mixei nem mindig) és ha a vásárló ráklikkel, akkor azonnal a keresett árnyalatnál találja magát. A kereső nem korlátozódik a fő színekre és sablon színkockákra, hanem a saját palettánk alapján lett összeállítva. 

Fotó: Süel

Sokan a tisztításuk miatt ma is tartanak a kötött ruháktól, nekik mit tanácsolnál?

Hogy ne aggódjanak. Minden termékünk mosható gépben, 30 fokon (vagy gyapjú programon összetételtől függően) és fektetve szárítás esetén kevés probléma merül fel. A színeket nem engedik és nem is nyúlnak meg, ha pedig valami kihúzódik vagy elszakad, megjavítjuk a vásárlóknak. 

Fotó: Süel

Mely szakmai sikerek, együttműködések jelentették számodra a legtöbbet az elmúlt évek során?

Nagyon sok programunk van, amit ki lehetne emelni, de a kedvencem a NANE Egyesülettel (Nők a Nőkért Együtt az Erőszak Ellen) közös jótékonysági műhelyvásárunk. Ez a közreműködés immáron 10 éves és nagyon büszkék vagyunk rá. Az első sikeres vásárunk után, 2014 év végén írtam nekik egy hosszadalmas levelet telis-tele ötletekkel, hogy hogyan szeretném segíteni az ő munkájukat, illetve a családon belüli erőszak női túlélőinek az ügyét a márkánkon keresztül. Az akkori vezetőjük kedvesen, de határozottan melegebb éghajlatra küldött, és finoman jelezte, hogy lenne még mit olvasnom a témában.

„Érti, hogy a jó szándék vezérel, de azért linkel nekem pár cikket, amit érdemes lenne elolvasnom.” Az első cikk az úgynevezett „galmourizing” témakörét taglalta, amikor a bántalmazott nők sérüléseit mindenféle menő helyzetben fotózzák, filmezik stb. Minden olyan kampányt károsnak és destruktívnak ítélt meg, ahol az áldozatok sérüléseivel bármilyen hatásvadász vizuális játszadozás zajlik. Szépen mindent elolvastam, újraterveztem az addigi összes ötletemet, és személyes találkozót kértem a NANE vezetőjétől. Jó pont volt a számlámon, hogy akkor már egy sikeres Jótékonysági Műhelyvásár volt a hátam mögött.

Fotó: Süel

Tóth Györgyi végül elfogadta a meghívásomat és egy kellemes hangulatú brainstorming keretein belül végül megszületett a „Színek a ruhádra valók kampány…”, ami az éves jótékonysági műhelyvásárunk előfutára, és melynek főszereplői, vagyis a márkanagykövetek, családon belüli erőszak túlélői. A szlogen utal a múltbéli sérülésekre, illetve összakapcsolja a Süel kötött világgal az eseményt, de a kreatívokon kizárólag a nők erejét hangsúlyozzuk. Olyan program ez, ami teljesen integrált, illeszkedik a márka arculatához, értékeihez, kapcsolódik a ruhákhoz, a színes fonalvilághoz és valóban segít a túlélőknek.

Illetve nagyon szerettem a HOPE kampányt, amelynek keretében 2022-ben az orosz-ukrán háború kitörése után 2 nappal, a menekültek megsegítésére kötött HOPE ujj bevételével, összesen több, mint 1 millió forinttal, a Budapest Bike Maffia tevékenységét támogattuk. De olyan sorozataink is vannak, mint a vállalkozónők, orvosok, tanárnők vagy éppen több gyermekes hétköznapi szupernők bemutatása.

Fotó: Süel

Milyen jövőbeli terveitek vannak?

Több külföldi partnerünk van jelenleg. Írországban, Dubajban, Norvégiában és Amerikában. Ezeken a szálakon dolgozunk nagy lendülettel. 

Nyitófotó: Süel

VIDEO Halak csillagjegyűként ezekre számíthatsz párkapcsolatban a többi csillagjegytől

Kövesd a Bien.hu cikkeit a Google Hírek-ben is!