Így kezeld a munkahelyi konfliktusokat 4 lépésben: biztosan nem veszekedtek többet!

Így kezeld a munkahelyi konfliktusokat 4 lépésben: biztosan nem veszekedtek többet!

Címlap / Életmód / Pénz és hivatás / Így kezeld a munkahelyi konfliktusokat 4 lépésben: biztosan nem veszekedtek többet!

Nincs olyan ember a világon, akinek ne lett volna része konfliktusokban a munkahelyén. Míg egyes vitákat gyorsan és egyszerűen le lehet rendezni, addig vannak olyanok is, amelyek visszafordíthatatlanul megmérgezhetik két kolléga viszonyát. Ezt azért jobb elkerülni! Ha szeretnéd pár lépésben lezárni a konfliktusokat, mutatjuk, mire figyelj oda ilyenkor!

Ne hagyjátok megbeszéletlenül

Nagy hiba, hogy amikor felmerül egy konfliktus, sokan azt gondolják, jobb az egészet inkább magunkba fojtani. Úgy tenni, mintha semmi sem történt volna, vagy megtartani a másikkal a távolságot, és egy szót sem szólni hozzá. Azonban ez előbb-utóbb ahhoz vezet, hogy a feszültség csak még inkább felgyülemlik bennetek, mígnem kirobban, akár egy apróság miatt.

A szakértők azt javasolják, ha valakivel nem értesz egyet, és összevesztetek, próbáljátok meg minél előbb megbeszélni.

Semmiképp se e-mailben tárgyaljatok, mert az írásos üzenetek gyakran komoly félreértésekhez vezetnek! Mivel nem látjátok a másik arcát, és nem észlelitek a hanglejtését, még egy békülő üzenet is tűnhet támadónak vagy ellenségesnek. A legjobb mindig a személyes beszélgetés.

 

Semleges területen

Ha már eljutottatok oda, hogy szeretnétek személyesen megbeszélni a konfliktust, figyeljetek arra, hogy hol ültök le beszélgetni.

Az egyik legnagyobb hiba, amit elkövethetnek a kollégák, az, hogy nem semleges területet választanak. Például abba a terembe vonulnak el, ahol első körben összevesztek egymással, ez viszont tudat alatt nagyon is befolyásolja azt, milyen érzésekkel lépsz a szobába. Ezért javasolják, hogy inkább a cégen kívül beszéljetek.

Menjetek ki az udvarra, és sétáljatok egyet, vagy üljetek be a szomszédos kávézóba, és ott vegyétek át a történteket.

A nyílt területek tudat alatt minket is nyíltabbá tesznek, azt érezzük, kicsit fellélegezhetünk, és nyugodtabb stílusban tudjuk kommunikálni a véleményünket.

 

Pozitív jellegű megerősítés

A pozitív megerősítés itt is hatalmas erővel bír!

Tegyük fel, hogy a konfliktusotok abból eredt, hogy mindketten máshogy csinálnátok ugyanazt a feladatot. Mindketten azt gondoljátok, a saját ötletetek a megfelelő. Ebben az esetben ahelyett, hogy elkezdenétek bizonygatni a saját igazatokat, inkább alkalmazd a pozitív megerősítést.

Ennek lényege, hogy elmondod, szerinted mi az, amiben a kollégád nagyon ügyes, és sokkal jobb nálad, valamint keress valamit, ami tényleg jó az ötletében.

Emiatt azt fogja érezni, hogy nem vagy vele ellenséges, és tisztában vagy az erősségeivel is. Ezt követően térj rá arra, szerinted mi a jó a te verziódban, és miért ragaszkodsz hozzá. Akármi a konfliktus tárgya, ha előtte pozitív megerősítést alkalmazol, a kollégád sokkal kevésbé veszi támadó jellegűnek a mondanivalódat.

 

Empátia és perspektíva

Általában azok a munkahelyi konfliktusok mérgezik meg a kapcsolatokat, amelyekben a felek nem képesek irányítani az érzéseiket.

Amikor dühössé válnak, esetleg kiabálni kezdenek egymással, és nem próbálják meg a másik perspektívájából nézni a helyzetet. Ilyenkor nagyon nehéz a békülést létrehozni!

Ezért mielőtt kimentek beszélni, próbálj meg lenyugodni, és gondolkodj el, vajon a kollégád milyen szemszögből tekint a helyzetre.

Az empátia az egyik legnagyobb megoldókulcs az ilyen esetekben, hiszen amikor képes vagy a másik helyzetébe képzelni magad, egészen új irányt vehet a beszélgetés. Ha a munkatársad azt érzi, hogy megérted őt, és azt is, mit érez, ő is sokkal barátságosabb hozzáállással kezel.

 

VIDEO Ők a legkedvesebb és egyben legszebb csillagjegyek

Kövesd a Bien.hu cikkeit a Google Hírek-ben is!