A magyar manufaktúra, amellyel új szintre emelheted a sörfogyasztást – interjú a Kecskeméti Sör ügyvezető-helyettesével

A magyar manufaktúra, amellyel új szintre emelheted a sörfogyasztást – interjú a Kecskeméti Sör ügyvezető-helyettesével

Címlap / Életmód / Pénz és hivatás / A magyar manufaktúra, amellyel új szintre emelheted a sörfogyasztást – interjú a Kecskeméti Sör ügyvezető-helyettesével

A söröket régen kifejezetten férfias italnak tartották. Ma viszont már annyira kiszélesedett a piac, hogy a hatalmas választékban kifejezetten nőiesnek mondható ízvilágok is találhatóak, és egyre kevésbé jellemző, hogy egy nőre furcsán néznének azért, mert egy baráti társaságban vagy egy nyilvános rendezvényen egy pohár bor helyett inkább egy korsó sört kér. De persze semmilyen ital esetén nem mindegy, milyen minőséget választunk.

Ha te sem rajongsz a legnagyobb márkák régóta fennálló klasszikus kínálatáért, vagy csak szívesen kipróbálnál néhány új ízt, akkor érdemes a magyar manufaktúrák felé fordulnod. Különösen figyelemre méltó a Kecskeméti Sör, melyet Gönczi Imre és Gönczi Gergő alapítottak. Történetükről most Gergő mesélt, amelyből tisztán látszik, hogy valódi kemény munka áll amögött, hogy mára már egy igazán komoly és minőségi kínálattal rendelkeznek.

Honnan jött az ötlet, hogy kézműves sörök készítésével és értékesítésével szeretnétek foglalkozni?

Alapvetőleg a sör szeretetéből indult, de a legbefolyásosabb tényezők az utunk során jöttek. Úgy éreztük, hogy a sors keze befolyásolt minket a döntéseinkben. Illetve ebben az időben sok cikk született arról, hogy itthon a pils típusú sört nem tudják lefőzni. Ezt az űrt szerettük volna pótolni a kedvenc sörtípusunkkal, ami sikerült is.

Kecskeméti Sör

Hogyan és mennyi idő alatt sajátítottátok el a sörkészítés rejtelmeit?

Nálunk ez egész nehezen ment. Ugyanis egyikünk se ebből a szakmából jött, rutintalanok voltunk. Akit megbíztunk ezzel kapcsolatban, pedig rossz döntéseket hozott, rosszul tervezte meg az üzemünket. 1-2 évig gyűjtöttem a tapasztalatokat, mire sikerült korrigálni a baklövéseket. Ez nagyon sok energiát és kedvet felemésztett. Másrészt még most is tanulunk, mindig van valami új technika vagy új tapasztalat. Most éppen a vízprofilokat akarjuk rendbe rakni, mert egy-két kialakult sörnél már csak az hiányzik.

Milyen előkészületekkel járt, és mikor jött létre a Kecskeméti Sörmanufaktúra?

Mi egy használt sörfőzdét vásároltunk meg, ami Hetényben üzemelt. 2015-ben, amikor alapítottuk a céget, már 10 éve nem használták ezt a sörfőzdét. Volt olyan tartály, amiben még sör is volt. A többit nem fűzöm hozzá. Ezeket a tartályokat ki kellett takarítani, felpolírozni és átalakítani. A főzőüstöket is teljesen át kellett formálni a mi ízlésünkre. Szóval az előkészületi munkák csaknem egy évig tartottak. Utólag jobb lett volna kisebb kapacitással, viszont gyorsabban egy teljesen modern sörfőzdével indítani. Valószínűleg mára más pozíciónk lenne a piacon.

Tavaly nagy átalakulások történtek nálatok. Mit takar ez pontosan?

Több probléma is volt az üzemünkkel, ezek között a legfőbb probléma volt a söreink rövid szavatossági ideje. Emellett maga a gyártás nem volt produktív. A Hetényből elhozott tartályok nagy része úgynevezett ászokoló tartály volt, aminek az alja domború. Ezekben erjesztettük a söröket, viszont az erjedés végével magát az élesztőt nem tudtuk leválasztani a kialakítás miatt. A sört át kellett szállítani egy másik tartályba az élesztő nélkül. Tehát egy főzetnél négyszer kellett tartályt mosni.

Ezeket lecseréltük erre a célra kialakított tartályokra, vagyis normális erjesztő tartályokra, amiknek az alja kúpos. Így az élesztőt egy mozdulattal el tudjuk választani a sörtől. Az átalakítást úgy végeztük, hogy nagyobb tér legyen a berendezések között, ahol a főbb munkák folynak. Ez amiatt is fontos volt, hogy tudjunk bérdobozolást végeztetni. Invesztáltunk ezek mellett például hordó mosóba is, ami nagyon megkönnyíti a dolgunk, hiszen 7 percenként mos el egy hordót. Régebben maximálisan 20 hordót tudtunk elmosni egy nap.  

A söreitek designja is megváltozott. Mit képvisel, és mi ihlette ezt az új arculatot?

A régi sörmester, aki egyben a tanácsadónk is volt, az oldschool söröket képviselte, és ehhez kérte a designt. Ahogy kezdtünk megismerkedni a piaccal, gyorsan észrevehető volt, hogy ennek nincs különösebben kereslete. Sőt inkább ellenérzéseket váltottak ki a fogyasztókból. Inkább választottak valami hasonló címkés, ismert, biztos és olcsóbb sörmárkát. Kisüzemi söröket inkább a középkorosztályúak fogyasztanak, akik nyitottak az újdonságokra. Ennek okán elkezdtünk újhullámos söröket fejleszteni, amivel megtörténhetett a stílusváltás is. Az új arculat az egyszerűséget képviseli, amellett, hogy vonzza a szemeket.

Ránk és a söreinkre is jellemző, hogy nem akarunk többnek látszani, mint amik vagyunk és a sörünk se akar más lenni, mint csak egy jó sör.

Így a másoknál tapasztalt túltolt színes marketing helyett nekünk egy egyszerű fekete-fehér lett. A gazdasági szempontot is figyelembe vettük. Egy címke megtervezése nem olcsó játék. Régebben volt, hogy egy teljes címke ára 60 ezer forint körül mozgott. Emellett rengeteg időt emésztett fel a sok egyeztetés. Az új címkénél ez mind le van egyszerűsítve egy szöveg- és egy képcserével.

Kecskeméti Sör

Hogyan és mennyi idő alatt készülnek nálatok a sörök?

Egészen változó, típustól függ. 6 héttől akár 12 hétig is készülhet. Most még nem szeretnénk belevágni a hosszan érlelt sörök világába. Pedig nagyon vonzó a gondolat.

Mivel ösztönöznétek az embereket arra, hogy a nagy márkák termékei helyett hazai kézműves söröket válasszanak?

Mi lokálpatrióták vagyunk. Ezért is választottuk a nevet. Szeretnénk elérni azt, amit tapasztalunk Csehországban, vagy például a németeknél. Ott a helyiek csak helyi sört fogyasztanak. Nyilván nálunk más a helyzet, de mi megelégednénk azzal, ha Kecskemét vonzáskörében csak a mi sörünket innák. A nagy márkákkal ellentétben mi annyit tudunk adni a fogyasztónak, hogy új, eddig általa nem ismert sörök világába vezetjük be. Új receptekkel mi sokkal gyorsabban tudunk kijönni, mint a multik, amellett, hogy minőségi alapanyagokkal dolgozunk és tudásunk legjavát adjuk bele. Olyan sört nem adunk ki, mint amit mi nem innánk meg.

Kiknek ajánlanátok a Kecskeméti Sörmanufaktúra kínálatát?

Próbálunk nem egy stílusúak lenni, hanem szerteágazó, hogy mindenki meg tudja találni a kínálatunkban a számára legmegfelelőbbet. Így vannak klasszikus és új hullámos söreink is. Meg szokták tőlem kérdezni, számomra melyik a kedvenc. Azt szoktam válaszolni, hogy nincs kedvencem, mert minden sörünknek megvan a maga hangulata és ideje.

Kecskeméti Sör

Mivel várjátok azokat, akik ellátogatnak hozzátok a Sörházba?

A város zajától távol, zöld környezetben, barátságos hangulattal a legjobb hamburgerekkel, amik mellé csapoljuk az összes elérhető sörünket. A hamburgereinkre is jellemző az egyszerűség, nincs túlcifrázva, se újragondolva, csak ami kell. Ahogy az általunk készített nápolyi pizzák sem, amelyeknek a receptjeit Magyarország egyik legjobb pizzériájából hoztuk el Kecskemétre.

Milyen jövőbeli terveitek vannak a manufaktúrával?

Most, hogy már gyártási nehézségeink nincsenek, szeretnék jobban kirobbani a piacra, minél több helyre eljuttatni Kecskemét ízeit. Keresünk olyan helyeket, ahol nyitottak ránk, és keresünk olyan franchise partnereket a sörházunkkal, akik hasonlóképp gondolkodnak, mint mi.

VIDEO 10 ecset, ami nélkül lehet sminkelni, de nem érdemes

Kövesd a Bien.hu cikkeit a Google Hírek-ben is!