Ilyen jogaid vannak, ha online vásárolsz

Ilyen jogaid vannak, ha online vásárolsz

Címlap / Kikapcsolódás / Szórakozás / Ilyen jogaid vannak, ha online vásárolsz

Ma már egyáltalán nem számít újdonságnak internetes webáruházakban, online vásárolni, a fiatalabb és az idősebb korosztály egyaránt rendel magának termékeket ilyen módon. Sajnos mivel látatlanban vásárolunk ilyenkor termékeket, ezért néha megeshet, hogy nem azt kapjuk a csomagban, amire számítottunk. Ilyenkor sem kell azonnal pánikba esni, hiszen van néhány jogszabály, amely megvédi a vevőket ezekben az esetekben. Cikkünkben összegyűjtöttük neked, milyen esetben tehetsz panaszt, hogy ne tudjanak átverni.

Elállási jog

A legfontosabb online vásárlási szabály, amit ismerned kell, az elállási jog.

Ez azt jelenti, hogy ha nem azt a terméket kaptad, amire számítottál, ha csak kicsit is máshogy néz ki, mint a képen, vagy egészen egyszerűen meggondoltad magad a termékkel kapcsolatban, 14 napod van arra, hogy ezt jelezd az eladó áruház felé, és visszaküldd a terméket, cserébe pedig visszakapd az összes pénzt, amit fizettél érte.

Ebben az esetben még csak arra sincs szükség, hogy bármivel megindokold a vásárlástól való elállást.

Ami nagyon fontos, hogy bizonyítanod kell azt, hogy mikor került sor a teljesítésre, tehát mikor kaptad kézhez az árut, hiszen attól a naptól számít ez a két hét.

Ezt a nyugtával, számlával tudod a legegyszerűbben bizonyítani, ezért arra figyelj, hogy ezt kapj a termék mellé, különben át se vedd azt.

A jogaidat külföldi és hazai cégtől való vásárláskor egyaránt érvényesítheted.

Szavatosság

Bizony az interneten vásárolt termékeknek s van szavatossági ideje, amely azt jelenti, hogy ha bármilyen hibát észlelsz a termék esetében, akkor van 2 éved arra, hogy ezt az eladónak jelezd, aki köteles megjavíttatni, vagy kicserélni a terméket, akár úgy, hogy erre a termék gyártóját szólítja fel.

A szavatossági idő az áru átvételekor indul el, és ha 6 hónapon belül észleled és jelzed a hibát az eladónak, elég csak bemutatnod a hibás terméket.

Ha több, mint fél évvel később jelzed azt a problémát, ami már megvásárláskor jelen volt, akkor bizonyítanod is kell, hogy már az áru átvételekor hibás volt a termék.

A kereskedőnek mindenképpen orvosolnia kell egy ilyen problémát, javítással, cserével, bizonyos esetekben pedig pénzvisszafizetési garanciával.

Kiegészítő garancia

A két éven felül plusz jótállást is lehet vásárolni a termékek mellé, akárcsak a hagyományos boltokban, amely itt is bele van építve az árba.

Azzal ne hagyd magad átverni, ha két év jótállással hirdetik a terméket, hiszen ez alapvetően megillet.

A plusz garancia ugyanúgy működik, mint egy hagyományos üzletben, ezért cserébe a gyártónak vagy az eladónak muszáj cserélnie a megvásárolt árut.

Használt áruk

Ha használt terméket veszel, ahhoz ugyanúgy tartozik szavatosság, hasonló szabályokkal, mint az új áruk esetében.

Ez alapvető esetben szintén 2 év, de bizonyos EU-s országokban rövidebb, de semmiféleképpen sem lehet kevesebb, mint 1 év.

Arra ügyelj azonban, hogy csak akkor létezik ilyen, ha webáruházból rendeltél egy terméket, hiszen a magánszemélytől vásárlás és az online aukció során beszerzett áru nem tartozik bele ebbe a kategóriába.

Mindig olvasd el, mit pipálsz ki!

Az egyik legfontosabb szabály az internetes vásárláskor, hogy olvasd át az Általános Felhasználási Szerződést, hiszen sok webáruház ebben sajátos módon értelmezhet néhány dolgot, amelybe ha belegyezel, nem biztos, hogy tudod, vagy könnyedén tudod majd érvényesíteni a jogaidat.

Ezek a szövegek valóban hosszúak, de gondolj bele, hogy ha például egy bankszámla nyitásakor is végigolvasnád a szerződést, akkor itt miért ne tennéd?

VIDEO Jobb ember vagy, mint hinnéd, ha ez az 5 dolog jellemző rád

Kövesd a Bien.hu cikkeit a Google Hírek-ben is!