Életmód / Receptek / Táplálkozás

Itt az igazság a koffeinmentes kávéról: Tényleg egészségesebb?

Itt az igazság a koffeinmentes kávéról: Tényleg egészségesebb?

Vannak, akik szerint egyenesen értelmetlen dolog kávét inni a benne lévő serkentő nélkül, mások pedig azt mondják, úgyis csak az íze kedvéért isszák, arról viszont akkor sem tudnak lemondani, ha a koffeint éppen kerülnék. De mi is az igazság a kávéról, amiben nincsen koffein?

Ugyanaz, csak mégis más

Vannak kávé-ízű, kávé-ízesítésű italok és olyan növényi italok is, mint például a cikóriából készült „macikávé”, amit sokan isznak a klasszikus kávé koffeinmentes alternatívájaként, de ebben a cikkben nem ezekről lesz szó. Mielőtt beleásnánk magunkat a koffeinmentes kávék titkaiba, tisztázzuk, hogy egyáltalán mit is értünk alattuk!

„A koffeinmentes kávé pontosan ugyanaz, mint a hagyományos kávé, csak valamilyen eljárással eltávolították belőle a koffeint”

– mondta el Jessica Cording dietetikus a Women’s Health magazinnak.

Csakúgy, mint a hagyományos kávé esetében, a koffeinmetes kávénál is nagy szórás van annak tekintetében, hogy mennyi egy csésze ital koffeintartalma – valamennyi koffein ugyanis jellemzően ezekben az italokban is van. Ez a mennyiség azonban jellemzően valahol 3-4 milligramm körül mozog, a hagyományos kávékban lévő koffein körülbelül 97%-át távolítják el a koffeinmentes kávék gyártásához. Na de mégis hogyan?

via GIPHY

Hogy kerül etil-acetát a kávé mellé?

A hagyományos kávé őrüléssel és pörköléssel készül, a koffeinmentes kávénál azonban van egy extra lépés, amivel eltávolítják a koffeint – vagyis annak nagy részét. Ez alapvetően háromféle módszerrel történhet:

  • szénszűrővel távolítják el a kávéból a koffeint
  • folyékony szén-dioxid hozzáadásával majd eltávolításával, amely feloldja a koffeint
  • metil-klorid vagy etil-acetát hozzáadásával és eltávolításával, ami szintén feloldja a koffeint.

Az utolsó két vegyi anyag neve ijesztő lehet, de élelmiszerbiztonsági szempontból a használatuk nem problematikus, és nem is hagynak végül semmilyen nyomot a kávészemeken. A koffein eltávolítása után a kávéban található jótékony antioxidánsok továbbra is megmaradnak, így akárcsak a hagyományos, a koffeinmentes kávé is segíthet csökkenteni a 2-es típusú cukorbetegség, az Alzheimer, a Parkinson-kór és különböző ráktípusok kialakulásának kockázatát.

De melyik az egészségesebb?

Ha rosszul viseled a koffeint, vagy valamilyen egészségügyi probléma miatt nem tanácsos a fogyasztása, akkor a koffeinmentes változat egyértelműen jobb lehetőség a számodra.

Azonban ha nem okoz panaszt a fogyasztása, akkor napi egy vagy két csésze kávé elfogyasztása az egészségedre sem jelent veszélyt.

via GIPHY

A szakértők szerint egészségtudatosság szempontjából sokkal fontosabb, hogy minőségi kávét fogyassz és ne ess túlzásba az édesítők, a cukor és a krémesítők használatával sem, ezek ugyanis már sokkal komolyabb kockázatot jelentenek az egészségedre.

Ha igazi kávé-gourmet vagy, és a koffeinmentes kávé mellett döntve aggódsz amiatt, hogy a koffein eltávolításához használt kemikáliák mégis befolyásolják a feketéd ízét, akkor válassz organikus kávét. Az organikus termékek egyébként is mindig egészségesebb választásnak bizonyulnak – koffeinnel vagy anélkül.

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást