Életmód / Egészség

8 gyógynövény a menopauza tüneteire

A változókor során a petefészek működése fokozatosan leáll, elmarad a menstruáció, s olyan kellemetlen panaszok jelentkezhetnek, mint hőhullám, hüvelyszárazság és hangulatingazodás. A hormonokon kívül azonban létezik alternatív megoldás is.

Poloskafű

A változókorral járó hőhullámok enyhítésére poloskafű tartalmú étrend-kiegészítőkhöz nyúlnak az amerikai nők.
Az Egyesült Államokban is őshonos növény kutatások szerint valóban mérsékeli a panaszokat. Egyetlen ellenjavallata a májbetegség fennállása.
A növény latin neve: Cimicifuga racemosa

Lenmag

A lenmag és a belőle készült olaj az enyhe és közepes erősségű menopauza-tünetek ellen hatékony. Titka abban rejlik, hogy segít szabályozni a női hormonok szintjét.
A növény latin neve: Linum usitatissimum var. mediterraneum

Kalcium

A hormonális változásokkal együtt gyakran csontsűrűség-csökkenés is bekövetkezik a női szervezetben, így kiemelten fontos a megfelelő kalciumbevitel. 51 éves kor alatt 1 000, afölött pedig 1 200 milligramm mennyiséget ajánlanak naponta.
Természetes forrásai a zsírszegény tejtermékek lehetnek, a táplálék-kiegészítőkből pedig érdemes több kisebb dózist bevinni egy nagy helyett az optimális fölszívódás érdekében.

Vöröshere

Bár neve alapján inkább a férfiak barátja kellene, hogy legyen, valójában fitoösztrogén hatású növényről beszélünk.
A kutatások ellentmondásosak vele kapcsolatban, a magas ösztrogénszinttel járó rákfajták esetében – úgymint bizonyos méh- vagy mellrák-típusok – pedig nem javasolt a fogyasztása.
Latin neve: Trifolium pratense.

D-vitamin

Napi 20 percnyi, karokat érő napfény már elegendő a megfelelő D-vitamin mennyiség termelődéséhez a szervezetben. A változókor azonban növeli ezt az igényt, 600 nemzetközi egységről akár 1 000-re.
Tejtermékekkel, lazaccal és tojással is bevihető, ám előfordulhat, hogy ezek mellett is pótlásra van szükség.

Jamgyökér

A hagyományos orvoslás többnyire hormontartalmú tablettákkal és krémekkel orvosolja a hőhullámokat, a hüvelyszárazságot és a hangulatingadozást.
A mexikói jamgyökér (Dioscorea villosa) ezek alternatívája lehet, hiszen alkotórészei az ösztrogénhez és a progeszteronhoz hasonló hatással bírnak.

Ginzeng

Tanulmányok bizonyítják, hogy a ginzeng javítja a menopauza alatti életminőséget. Előnye, hogy természetes hangulatjavító, egyúttal a minőségi pihenéshez is hozzájárul. A növénynemzetség latin neve: Panax.

Orbáncfű

A közepes és enyhe depresszió közismert ellenszere, ám a változókor idején is hasznos lehet. Poloskafűvel történő együttes alkalmazás esetén képes teljesen kiiktatni a hangulatingadozásokat. A növénynemzetség latin neve: Hypericum.Nagyon fontos, hogy a fentieket kizárólag kezelőorvosi felügyelet mellett alkalmazd, hiszen a gyógynövények és a vény nélkül kapható étrend-kiegészítők módosíthatják a hormon alapú terápia hatását. A te döntésed, hogy a klasszikus orvoslást vagy az alternatív megoldásokat részesíted-e előnyben, ám jó, ha tudod: a két szemlélet sok esetben kiválóan kiegészíti egymást, és a menopauza éppen ilyen – tehát nem kell lemondanod az egyikről a másik kedvéért.

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást