Életmód / Egészség

5 fontos érv az esti zuhanyzás mellett

Bár itthon, Magyarországon nagyrészt az esti zuhanyzás a divat, sokan veszik át a nyugatabbi példát, és inkább reggel tisztálkodnak, mint este. Bár kétségkívül ennek is megvannak az előnyei, az esti zuhanyzás vagy fürdés azért sokkal célszerűbb, főleg akkor, ha napközben olyan tevékenységet végzünk, amiben megizzadunk, vagy koszosak leszünk. Az alábbi érvek rámutatnak, miért is jobb döntés, ha inkább este tisztálkodsz a reggeli helyett.

Jobban és könnyebben alszol el

Kutatások bizonyították, hogy egy jól időzített esti zuhany vagy fürdő segíthet az elalvásban. Ez azért lehet így, mert a testhőmérsékletnek nagy szerepe van a cirkadián ritmus, vagyis a természetes biológiai óránk szabályozásában. Ez mondja meg azt is, hogy mikor kezdünk el álmosodni, és mikor ébredünk fel.

A testhőmérséklet növelése segít az elalvásban, már akkor, ha a testnek van elég ideje lehűlni utána. 

A Texasi Egyetem kutatása nemrég 5000 korábbi tanulmányt nézett át, és azt találta, hogy egy 10-15 perces fürdő vagy zuhany lefekvés előtt mind az alvás minőségében, a hosszában, és a hatékonyságában is segít. A legideálisabb, ha két órával lefekvés előtt zuhanyzol, és a víz 40-42,5 Celsius-fokos. 

Tiszta marad az ágyad

Ha belegondolsz, a reggeli zuhanyzás nem túl higiénikus: az lehet, hogy frissen, tisztán indulsz neki a napnak, nagyon jó illatod van, és fel is frissülsz, de előtte egész nap a korábban összeszedett piszokban, baktériumokban és egyéb kórokozókban fekszel. Ez sem a bőrödnek, sem az egészségednek nem tesz túl jót. A tiszta ágyban ráadásul sokkal könnyebb elaludni is, főleg, ha illatos, és pihe-puha – hiába vagy hát fáradt esténként, egy forró zuhany ilyenkor segíthet.

hannahmariah/depositphotos.com

Kevesebbet kell mosnod

Ez is azzal áll összefüggésben, hogy a pizsamádat és az ágyneműdet nem koszolod össze minden este, ha esténként zuhanyzol vagy fürdesz. Így sokkal kevesebbet kell mosnod, ami a rezsinek is jót tesz, és a környezet is meghálálja. Ha minden nap tiszta testtel bújsz bele a pizsamába, és az ágyadba is így fekszel bele, akkor elég hetente-kéthetente cserélned az ágyneműdet is.

Jobb lesz a bőrödnek

Elég belegondolni, hogy mit kell átélnie az arcbőrödnek, ha minden egyes éjszaka egy olyan párnán kell forgolódnia, ahol a rád ragadt szennyeződés tanyázik. Még akkor is, ha megmosod az arcodat, a tested többi részéről odakerülnek a kórokozók, és komoly bőrproblémákat okozhatnak: a pattanásokon túl zsírosodást, ráncokat és fertőzéseket is a számlájukra írhatunk. Ha minden este zuhanyzol vagy fürdesz, nem lesz ilyen problémád, és sokkal tisztább párnára hajthatod a fejed.

Jobb lesz a reggeli rutinod

Persze, a reggeli zuhanyzás felfrissít, és elindítja a napodat – ugyanakkor elvesz belőle nagyjából húsz percet, amit másra is fordíthatnál. Az az élénkítő hatás pedig ugyanúgy megoldható a hidegvizes arcmosással, vagy egy jó kávéval is.

Ha szeretnéd, ennyivel tovább aludhatsz, vagy végre kipróbálhatod, milyen reggel meditálni, naplót írni, sőt, még akár finom, tápláló reggelit is csinálhatsz, nem kell gyorsan összedobnod valamit. Nem tűnhet soknak ez a húsz perc, de a reggeli rohanásban aranyat ér, főleg akkor, ha hajlamos vagy a késésre, vagy arra, hogy összecsapd a reggeleidet.

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást