Életmód / Család

Fitt mama, egészséges baba!

Csokorba szedtük azokat az alapvető tudnivalókat, amelyek a leendő anyukáknak segítenek megőrizni saját- és babájuk egészségét!

A szülés egy nő életének egyik legszebb, ugyanakkor legnehezebb feladata. A helyes táplálkozás, a rendszeres testmozgás nemcsak a terhességet, hanem magát a baba világra hozatalát is megkönnyíti, csakúgy, mint egy minden kismama számára hozzáférhető speciális szülészeti gél, amely rövidebb, kevésbé fájdalmas hüvelyi szülést és nagyobb védelmet biztosít a születendő gyermek és az anya számára is. Csokorba szedtük azokat az alapvető tudnivalókat, amelyek a leendő anyukáknak segítenek megőrizni saját- és babájuk egészségét!

Sok várandós nő beleesik abba a hibába, hogy „kettő helyett eszik”, vagy éppen ellenkezőleg; félve a nem kívánt zsírpárnák szaporodásától, kontrollálatlan diétába kezd, pedig mindkét véglet veszélyes az anyára és a magzatra nézve is! A legtöbb orvos és dietetikus szerint, egy változatlan életmódot folytató kismamának a korábbinál körülbelül napi 300 kalóriával több energiára van szüksége, ami egyetlen könnyű plusz étkezést jelent. Elsősorban tehát nem a mennyiség növelésére, hanem a megfelelő minőségű alapanyagokból összeállított táplálkozás megteremtésére kell törekedni.

Testünk fehérjékből, zsírokból, szénhidrátokból és vízből épül fel, tehát ahhoz, hogy a baba hónapról-hónapra egészségesen cseperedjen, változatos, az „építőkövek” mindegyikét biztosító étrendre van szükség. Egyes vitaminokból és ásványi anyagokból a kismamáknak a normális mennyiség többszörösét kell magukhoz venniük, ide tartozik például a baba csontjainak, fogainak kialakulásához szükséges kalcium, az oxigénszállításban esszenciális szerepet betöltő vas, vagy a folsav, amely elengedhetetlen az idegrendszer és a gerinc megfelelő fejlődéséhez, továbbá a vörös vérsejtek előállításához.

Olvastad már?  Több gyerek születik, ha fizetnek érte?

A tápanyagok akkor hasznosulnak a leghatékonyabban, ha napi 5-6-szori könnyű étkezéssel jutnak a szervezetbe, a kis adagok ugyanis kímélik az emésztőrendszert, a gyakori étkezés pedig egyenletesen tartja a vércukorszintet, ezzel megelőzhetőek a falásrohamok, kordában tartható az étvágy.

Ha a tudatosan megtervezett étrend aktív életmóddal párosul, akkor a leendő anyukák mindvégig csinosak, energikusak maradnak, és a kilencedik hónap végén a mérleg csupán- a szakemberek által optimálisnak tartott- körülbelül tíz kilóval mutat majd többet.

Nem mindegy azonban, hogy mikor, mit és mennyit sportolnak! Az első két hónapban csak kíméletesen szabad mozogni, hogy az embrió biztonságosan megtapadhasson a méh nyálkahártyáján, utána viszont számos mozgásforma közül válogathatnak, egészen a szülést megelőző három-négy hétig, amikor megint csak kerülni kell az intenzív sportolást.

„Feketelistán” szerepelnek a rázkódással járó, valamint a komolyabb erőkifejtést igénylő gyakorlatok, például a síelés, lovaglás, teniszezés, futás, szökdelés, hegymászás, és a nehéz súlyok emelgetése. A legnagyobb biztonságot a stabil- ülő, vagy fekvő- helyzetben végezhető gyakorlatok jelentik, de számításba jöhet minden szökdelés- és erőlködésmentes sport; egy kiadós, akár gyorsabb tempójú séta, egy kis úszás, vagy aquafitness, gerinctorna, egy alacsony intenzitású, ugrálásmentes aerobik óra, vagy a kismama torna. Ez utóbbi különösen hasznos lehet, mert általában magában foglalja a szüléskor jókora megterhelésnek kitett gátizmok megerősítését is.

Olvastad már?  Minden várandós kismamának tudnia kell: az alábbi 5 dolog is hatással van a babádra

A természetes, hüvelyi szülést választó nők jelentős hányadánál fordul elő gátsérülés, ezért fontos, hogy mindent megtegyenek a gát épségének megőrzéséért. Ennek érdekében a tornán kívül segítségül hívhatnak egy svájci fejlesztésű, természetes alapanyagú szülészeti gélt – a Dianatal gélt -, amely növeli a hüvely síkosságát, ezzel megkönnyíti, biztonságosabbá teszi a baba útját. (További információ: www.dianatal.hu)

Ha a várandós nők odafigyelnek szervezetük üzeneteire, úgy és annyit sportolnak, ahogy és amennyi jólesik, az mindkettőjüknek csak előnyére válhat, hiszen a sport szinte az összes, a terhességgel együtt járó kellemetlenséget orvosolni képes. Serkenti az anyagcsere-folyamatokat, jótékonyan hat a bélműködésre, fokozza a vérkeringést, erősíti az izmokat, ezzel „leveszi a terhet” a baba miatt nagyobb megterhelésnek kitett ízületekről. A rendszeres testmozgás csökkenti továbbá a vízraktározást, az ödémákat, a lábdagadást, enyhíti a visszereket, ráadásul testileg-lelkileg felkészít a kitartást, koncentrációt és jó állóképességet igénylő szülésre.