Figyelemhiányos hiperaktivitás-zavarral párkapcsolatban

Figyelemhiányos hiperaktivitás-zavarral párkapcsolatban

Címlap / Életmód / Egészség / Figyelemhiányos hiperaktivitás-zavarral párkapcsolatban

Az állandó feledékenység csak egy az ADHD-ként is emlegetett rendellenesség számos tünete közül. A figyelem hiánya, a túlzott lobbanékonyság és az állandó cselekvéskényszer további terhet róhat a párkapcsolatra. Tudjunk meg most többet erről a zavarról!

Van megoldás!

Az idegrendszeri természetű fejlődési probléma – súlyosságától függően – betegségnek, részképességzavarnak vagy akár fogyatékos állapotnak is tekinthető. Röviden hiperaktivitásnak szokás nevezni, noha az egy önmagában is létező, másik fogalmat takar.
Amennyiben ilyen problémával élsz, egy kicsivel nagyobb a konfliktusok esélye a mindennapokban, ám bizonyos tanácsok megfogadásával elejét tudod venni a veszekedésnek.

Le a feledékenységgel!

Szíved szerint épp Vele töltenéd az időt, mégis gyanútlanul kóborolsz valahol máshol, mert elfelejtetted a megbeszélt randit? Aztán pedig szomorú vagy, mert nem akartál fájdalmat okozni… ismét?
„A figyelemhiányos hiperaktivitás-zavarral küszködőknek gyakran fogalmuk sincs róla, mint csináltak tegnap, illetve mit kellene tenniük holnap” – mondják a szakértők. Nincs mese, határidőnaplóra van szükség a programok észben tartásához! Ez egyáltalán nem ciki, sőt: még kívülről is a rendezettség látszatát kelti.

Próbálj meg koncentrálni!

A kedvesed beszél, de a te fejed a tíz perccel azelőtt történtekkel van tele? Majd föltesz egy kérdést, és kiderül: megint nem figyeltél… Ilyenkor ne érezd magad kellemetlenül.
A legjobb, ha közlöd: „bocsi, elkalandoztam, megismételnéd?”
 
Az ADHD-s páciensek agya nem úgy rangsorolja az ingereket, mint normál esetben kellene, tehát tanuljátok meg kezelni, hogy a legkisebb zaj is elterelheti a figyelmed! Ez a munkahelyen is kényelmetlenségeket okozhat, ezért próbáld rövidebb, de koncentráció-dús időszakokra bontani az idődet, és egyszerre egyetlen feladattal foglalkozni.

Ne szakítsd félbe!

Tudod, milyen idegesítő ez a szokás. Mégsem vagy képes megállni, hogy kérdésekkel vagy különböző meglátásokkal bombázd azt, aki hozzád beszél. Lassíts, gondolkodj, és számolj el tízig, mielőtt megszólalnál!
Koncentrálj a légzésedre, lassítsd le a tested! Segíthet, ha rágózol vagy egy cukorkát szopogatsz, mert az lefoglalja a beszédhez szükséges izmaidat. Szintén hasznos, ha közben egy tollat vagy radírt szorongatsz, tehát más tárgyra irányítod az energiáidat.

Legyél udvarias!

Ásítasz, miközben a párod egy tragikus eseményről számol be? A munkahelyi értekezlet közben önfeledten elmerülsz a papírrepülő-hajtogatásban, mert azt hiszed, senki sem látja?
A legjobb, ha egyszerűen megmondod a körülötted lévőknek: „ne haragudjatok, hajlamos vagyok figyelmen kívül hagyni az alapvető viselkedési normákat, de próbálok változtatni rajta!”

Állj ellen a mocorgásnak!

Egy sorsdöntő randi kellős közepén sem tudod megállni, hogy játssz a villáddal, csavargasd a hajad vagy rázd a lábad? Az ADHD szinte folyton mozgásra ösztönöz, ami igen kellemetlen lehet bizonyos „nyugis” szituációkban.
Az esemény előtt végezz intenzív testmozgást, mondjuk aerobikozz vagy fuss, vész esetére pedig legyen egy apró stresszlabda a kezedben az asztal alatt!

Fogadd el önmagad

Mire egy figyelemhiányos hiperaktivitás-zavarral küzdő ember eléri a felnőttkort, rég tudja, hogy kicsit más, mint a többiek.
A legfontosabb, hogy minden helyzetben tanuld meg elfogadni önmagad, valamint képes legyél nevetni a vicces szituációkon, amelyek a mindennapok során adódnak. Ha ez megvan, a plusz energiáidból nem veszekedés lesz a pároddal, hanem valami egészen más!

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást