Életmód / Egészség

Ételekkel a fogbetegségek ellen

A fogszuvasodás, a fogínygyulladás és az ínysorvadás a leggyakoribb fogbetegségek. Megelőzésként fontos a megfelelő fogápolás, de mindennek van egy még egyszerűbb módja is: az étkezés. Az alábbi ételek táplálják és védik a fogakat, rendszeres fogyasztásukkal a fogbetegségek előfordulási esélye lényegesen csökkenthető.

Hagyma

A hagyma az egyik leghatásosabb szerünk, amit egész szervezetünk, így a fogaink védelmében is hatásosan bevethetünk. Fokhagymát vagy vöröshagymát egyaránt fogyasszunk, a kellemetlen szájszag ellen pedig rágcsáljunk egy kis petrezselymet, esetleg mentalevelet.
A fokhagyma, szulfidtartalmának köszönhetően különösen erős antibakteriális hatású, így elpusztítja a fogszuvasodásért felelős baktériumokat, ezzel megakadályozva a betegség kialakulását.  

Karalábé

A karalábé több szempontból is nagy segítségünk lehet a fogbetegségek elleni védekezésben. Egyrészről a nyers, kemény zöldségek rágása edzi az állkapcsot, és masszírozza a fogínyt, ezzel pedig egészségesen és erősen tartja azt.
Másrészről a hosszú rágási folyamat következtében a szájban fokozódik a nyálképződés is, ami szintén nagy segítséget jelent a káros anyagok elszállításában, az egész szájüreg fertőtlenítésében.

Kivi

A kivi közismerten nagyon magas arányban tartalmaz kalciumot és C-vitamint, amit a szervezet számtalan módon hasznosít. A kalcium beépül a csontokba, így az állkapocsba és a fogakba is, ezzel megőrizve annak egészségét.
A C-vitamin pedig segít a szájüreg egészségének védelmében: a magas vitamintartalom ugyanis nagyban hozzájárul a fogíny kötőszövetének erősödéséhez, segít az ínysorvadás és a fogínyvérzés megelőzésében.

Mazsola

A mazsola nem csak finom, de a fogkövek hatékony ellenszere is lehet. Rendszeres fogyasztásával ugyanis a fogkő nem tud megtelepedni a fogunkon, mivel a benne található természetes vegyületek megakadályozzák a megtapadását.
Ugyanígy hatékony fegyver lehet a fogínygyulladás és a fogszuvasodás megelőzésében is, ugyanis ugyanezek a vegyületek elpusztítják a fogakra káros baktériumok túlnyomó részét. Igaz, a mazsolának aránylag magas a cukortartalma, ez azonban mégsem károsítja a fogakat.

Sárgarépa

A sárgarépa a karalábéhoz hasonlóan a folyamatos és erőteljes rágásnak köszönhetően fejti ki hatását. Ez a folyamat ugyanis edzi az állkapcsot, masszírozza az ínyt, emellett pedig a nyálképződés a rágás hatására élénkül, a megnövekedett nyálmennyiség pedig elszállítja a fertőző anyagokat a fogak környékéről.
Emellett a sárgarépa vitamintartalmának köszönhetően egyben hatékony immunerősítő is, ami segít a szervezetnek a fertőzésekkel szemben való védekezésben.

Spenót

A spenót szinte nélkülözhetetlen az egészségesen táplálkozó emberek ételei közül. Rendeget pozitív hatása van, amit a szervezet egészére, szinte minden egyes szervére gyakorol.
Fluortartalmának köszönhetően nagyon fontos a fogyasztása a fogápolás szempontjából is: fogyasztásával biztosíthatjuk a csontjaink, így állkapcsunk és fogsorunk fluorellátását is.

Szezámmag

A szezámmagot a legjobb, ha nyersen, kis mennyiségben, de rendszeresen fogyasztjuk. Tehetünk belőle a szendvicsünkbe vagy a salátánkba, esetleg ehetjük önmagában is, a lényeg az, hogy alaposan rágjuk meg.
A szezámmag rágása ugyanis szinte minden lepedéket és kezdődő fogkövet eltávolít a fogainkról, így egyfajta természetes fogtisztító szerként is használhatjuk. Rágása mellett a benne lévő kalcium is hatásosan erősíti az állkapcsot és a benne lévő fogakat is.  

Zeller

A zeller, különösen annak szárának rágása is nagy segítségünk lehet a fogbetegségek elleni védekezésben. Elég naponta egy-két szálat elrágcsálni belőle és máris sokat tettünk a szájüreg egészségéért.
A rágás és az annak hatására termelődő nyál elszállítja a káros anyagokat, míg a zellerben megtalálható A- és E-vitaminok pedig fokozzák a szervezet, leginkább pedig a szájüreg védekezőképességét a további fertőzésekkel szemben.

Zöld tea

A zöld tea szervezetre gyakorolt jótékony hatásait sokáig lehetne sorolni. Az egyik ilyen, talán kevésbé ismert felhasználási terület a szájbetegségek elleni.
A zöld tea ugyanis egyrészt elpusztítja a későbbi szuvasodást kiváltó baktériumokat, valamint magas csersavtartalmának köszönhetően megakadályozza a fogkő lerakódását a fogakon. Fluoridtartalma pedig erősíti a fogzománcot, így a fog teljes felülete ellenállóbb lesz a szájüregbe jutó kórokozókkal szemben.

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást