Érdekességek, amiket nem tudtál a fekete péntekről

Érdekességek, amiket nem tudtál a fekete péntekről

Címlap / Életmód / Pénz és hivatás / Érdekességek, amiket nem tudtál a fekete péntekről

Fekete Péntek – egy nap, amely sokak számára az üzletekben zajló tolongást, hihetetlen leárazásokat és a karácsonyi bevásárlási szezon kezdetét idézi. Az első Fekete Péntek azonban a nem is közeli múltból, az 1960-as évek Amerikájából származik. A Fekete Péntek kifejezés első dokumentált esetei a philadelphiai rendőrség körében jelennek meg, ahol a napot a bevásárlók által okozott kaotikus forgalomra és a túlórákra való utalásként használták. A köztudatba való bekerülése hosszú évtizedeket vett igénybe, azonban ma már a globális vásárlási láz szinonimájaként ismert szerte a világon. (x)

Habár az idő múlásával a Fekete Péntek összekapcsolódott a pozitív üzleti mérleggel, kezdetben a kifejezés inkább negatív fennhanggal bírt. Az vásárlók tömegei, a rendőrség fokozott jelenléte és a közlekedési dugók mind a nap sötét oldalát hangsúlyozták. A narratíva később változott meg, amikor az üzletek próbáltak pozitívabb fényt vetni a napra.

A pszichológiai vonzalom mögött

A Fekete Péntek pszichológiája mélyen gyökerezik az emberek szerzési vágyában és a „nem akarok lemaradni” félelmében. A korlátozott ideig tartó ajánlatok sürgető természete és a kollektív vásárlási láz képesek erőteljesen felerősíteni a vásárlási szándékokat. Az emberek gyakran tapasztalnak egyfajta izgalmat vagy „vadászati” érzést, amikor akciós termékeket keresnek és megvásárolnak, függetlenül attól, hogy az adott termékre ténylegesen szükségük van-e vagy sem.

A tudomány számos kutatást végzett a vásárlási pszichológia terén azt vizsgálva, hogyan befolyásolják a vásárlási szokásokat és a pénzköltést a különböző tényezők, mint például az árak, a leárazások, a környezet és a társas tényezők. A Fekete Péntek erre a témára helyezi a hangsúlyt, feltárva az emberi természet ezen vonatkozásait és a mögöttes pszichológiai mechanizmusokat.

A gazdasági hatások

A Fekete Péntek gazdasági hatásai széleskörűek és jelentősek. Az egyes országokban eltérő mértékűek lehetnek ezek a hatások, de a nagyobb gazdaságokban, mint például az Egyesült Államokban vagy az Egyesült Királyságban, ez a nap komoly befolyással bír a negyedéves és éves gazdasági teljesítményre. A kiskereskedelmi eladások ugrásszerű növekedése jelentős cash flow-t generál a vállalatok számára, illetve felélénkíti a gazdaság számos szektorát.

Nem szabad figyelmen kívül hagyni azonban azt sem, hogy a Fekete Pénteknek vannak negatív gazdasági hatásai is. Az eladások gyakran torzítják a piacot, a túlzott leárazások pedig az esetek egy részében csökkenthetik a profitot. Emellett számos kiskereskedő számára ez a nap nem hozza meg a várt sikert, illetve az eladások nem feltétlenül jelentenek profitszerzést.

A társadalmi és környezeti kérdések

A Fekete Péntek és a hozzá kötődő tömeges vásárlási láz nem csupán gazdasági jelenség, hiszen társadalmi és környezeti kérdéseket is felvet. A túlfogyasztás és a felesleges vásárlások nem csak egyéni szinten, hanem a makrogazdaság szintjén is hatással vannak a társadalomra és a környezetre. A megvásárolt, de nem használt termékek hulladékká válnak, terhelik a szeméttelepeket és növelik a környezetszennyezést.

A digitális tér térhódítása

Az internet és az e-kereskedelem felbukkanása új dimenziót hozott a Fekete Péntekbe. A digitális térben lezajló vásárlások radikálisan átalakították a nap dinamikáját, lehetővé téve az emberek számára, hogy kényelmesen vásároljanak, elkerülve az üzletekben tapasztalható tumultust. Az online vásárlás népszerűsége és az azt kísérő Cyber Monday, azaz „Kiber Hétfő” különösen fontos napnak számít az e-kereskedelem számára.

Az online tér azonban új kihívásokkal is szembesíti a vásárlókat és az eladókat. Az adatbiztonság, az online csalások és a vásárlói jogok védelme egyre fontosabb kérdésekké válnak a digitális térben. A kiberbiztonság és a tudatos online vásárlás fontosságának növelése elengedhetetlen a digitális kiskereskedelmi tér biztonságos és megbízható működéséhez.

Ahogyan a világ és a társadalmak folyamatosan fejlődnek és változnak, úgy fog a Fekete Péntek is evolúciós úton haladni. A társadalmi, gazdasági és környezeti fenntarthatóság az üzleti stratégiák és a vásárlói magatartás további formálásához vezethet. A tudatos vásárlás, az etikus gyártás és a környezeti hatások minimalizálása minden bizonnyal meghatározzák majd a jövőbeli vásárlási trendeket.

VIDEO Közvetlen járat Budapestről: ezekkel a látnivalókkal csábít Tirana

Kövesd a Bien.hu cikkeit a Google Hírek-ben is!