A távolból a szürke vulkanikus sziklapiramisok és az őket körülvevő kőfalak úgy néznek ki, mintha az anyatermészet saját kezűleg alkotta volna őket. A Cañada de La Virgen (Szűz Mária völgye), a mexikói középhegységben, San Miguel de Allende városától mintegy 30 mérföldre fekvő területen a kőformációk úgy illeszkedtek a száraz, kiszáradt tájba, akár egy kicsiny hegyvonulat.
De ahogy közelebb ér az utazó, nem lehet kétsége afelől, hogy ember alkotta ezeket a piramisokat. A legnagyobb piramis kemény, sötét sziklába vésett, egyforma lépcsőfokai nyilvánvalóan ügyes kőműves keze munkáját igényelték. A másik két, kisebb és kevésbé jól megőrzött piramison is hasonlóan félreérthetetlenül látszott az emberi kéz nyoma. A megkopott építményeket egy rég letűnt civilizáció emelte.
A helyiek már régóta tudtak a városukon kívüli romokról. Egyesek azt pletykálták, hogy a kőpiramisokba halott embereket temettek, míg mások elrejtett aranyról beszéltek. A sírásók kifosztották az építményeket, és még dinamittal is megpróbálták felrobbantani őket, de hogy találtak-e vagyont, arról nem maradt feljegyzés. Évszázadokig feltáratlanul maradt a lelőhely, így a világ számára San Miguel de Allendén kívül jórészt ismeretlen maradt, amíg egy mexikói régészcsoport a 2000-es évek elején mélyebb ásatásokat nem kezdett.
Titkos piramisok, rejtélyes építmények
Albert Coffee helyi antropológus, aki szintén segített az ásatásokban, 2011-ben kezdte el vezetni a régészet iránt érdeklődő látogatókat. „Ez a Tizenhárom égtáj háza, amelyet i.sz. 540 körül építettek az akkor itt élő emberek” – mondta a BBC újságírójának, miközben körbesétáltak a helyszínen. A legmagasabb piramisra mutatott, amelynek téglalap alakú alapja, lejtősek az oldalai és egy lépcső vezet fel a lapos, körülbelül 15 méter magas platform tetejére. „Ezt a tufakövet a közeli kőbányában”.
A két kisebb építményt, amelyek a Szél háza és a Leghosszabb éjszaka háza nevet kapták, ugyanebből az anyagból építették – tette hozzá. De hogy pontosan milyen ősi társadalom építette a helyet, az még a több mint két évtizedes ásatások után is nyitott kérdés marad. „Sok szempontból ez a hely még mindig rejtély, és folyamatosan meglep minket” – mondta Coffee. „Folyamatosan új információkat találunk.”
Évszázadokkal ezelőtt az idő és az évszakok nyomon követése nem volt egyszerű feladat. Nem voltak órák és naptárak, ezért az emberek az égitestekre figyeltek, hogy tájékozottak legyenek – és minden bizonnyal azok is lehettek. Ironikus módon azonban az ő, saját történetük, elveszett az időben.
Nem mindennnapi anyagok: Kaktuszból ragasztó
A piramisok építésénél kifinomult építészeti technikákat és anyagokat használtak. A megszilárdult vulkáni hamuból képződött durva tufaköveket bányászták ki, és úgy helyezték el őket, hogy minden egyes darab segítse a többit a helyén maradni – ezt a módszert nevezik huesónak. És bár a piramisok ma durvának és igénytelennek tűnhetnek, Coffee elmagyarázta, hogy az eredeti építészek nem sajnálták az energiát, hogy szépek legyenek, és a homlokzatokat és lépcsőházakat olyan szépen csiszolt mészkővel díszítették, amelyet mérföldekről hoztak. „Két-három napot töltöttek a szállítással”- mondta.
A dekoratív mészkődarabok rögzítéséhez egy természetes ragasztóanyagot gyűjtöttek a nopal – a környéken termő tüskés körtekaktusz – leveleiből, és természetes ragasztóként használták. „Amikor a kaktuszleveleket felaprítjuk és vízben hagyjuk pihenni, másnapra ragadósak lesznek” – mondta Rossana Quiroz régész, a San Miguel de Allende-i Prehispán Csillagászati Múzeum igazgatója, és elmagyarázta, hogy valószínűleg ezt az eljárást használták az ősi építők. „Ha habarccsal keverjük össze, erősebb ragasztószerű anyagot kapunk” – tette hozzá.
Ezt az évszázados módszert még ma is használja a környéken élő őslakosok egy része, és Mexikóban az ökoépítésben is átvették. „Visszaszerezzük az ősi emberek tudását” – mondta Quiroz.