Vashiányt okoz és fehérjében szegény? Ezek a leggyakoribb tévhitek a vegán életmódról!

Szabó Erzsébet
Írta: ,
Vashiányt okoz és fehérjében szegény? Ezek a leggyakoribb tévhitek a vegán életmódról!

Kép forrása: luminastock/Depositphotos

Egyre több érv szól amellett, hogy alaposan csökkentsük a húsfogyasztásunkat, és egyre kevesebb amellett, hogy rendszeresen együnk állati eredetű termékeket. Azonban még mindig sokan vannak azok, akik ragaszkodnak a húsevéshez, és az alábbi tévhitek terjesztésével elbizonytalanítják azokat, akik szeretnének változtatni. Te ne dőlj be a leggyakoribb téveszméknek!

Általános tévhit, hogy aki vegán, az csak vékony lehet, hiszen „zöldségeken és gyümölcsökön él” – nyilván ez nem igaz. Kiváló vegán süteményeket, tortákat lehet készíteni, nem is beszélve a magas kalóriatartalmú hüvelyesekről, a növényi olajokról, és gabonafélékről.

Egy vegán is élhet pont olyan egyoldalú, egészségtelen étkezést követve, mint olyasvalaki, aki szinte egész nap rántott húst és hasábburgonyát eszik. Többségünket húsfogyasztónak neveltek, ehhez az étrendhez igazodtunk, ezt tartjuk elfogadhatónak.

Amellett, hogy ebből a körből nehéz kitörni, nem egyszerű megtanulni az új étrendet sem, márpedig a fehérjéről szóló résznél is látszott, hogy némi szakértelem azért kell a vegán életmód egészséges és teljes értékű űzéséhez. A felvetésnél maradva ugyanakkor tény, hogy vegánként jóval nehezebb elhízni. Egyszerűen azért, mert az élelmiszerek többsége rostban gazdag és friss márpedig éppen a teljes gabonák, zöldség és gyümölcsök azok, amik hosszú időre biztosítják a jóllakottság érzését.

A vashiány pont úgy lehet alkati adottság is, mint étrendfüggő probléma. Nem éppen köztudott tény, de a vas felvétele nagymértékben függ attól, milyen vitaminokkal együtt fogyasztod, illetve milyen állapotban van a bélrendszered.

Manapság szinte minden betegség visszavezethető emésztőrendszerünk állapotára, márpedig bizonyított, hogy akik helytelenül táplálkoznak (pl. nem veszik figyelembe az egyéni allergiáikat, egyoldalúan étkeznek, nem fogyasztanak elég rostot, sok fehérjét esznek stb.), azoknak károsodik a bélrendszerük, és a vitaminok, ásványi anyagok, nyomelemek nem tudnak felszívódni.

Ugyanakkor az is igaz, hogy az állati eredetű termékek nagyobb arányban tartalmaznak vasat, mint a növényiek, mégis, több kutatás alátámasztotta már, hogy nincsenek többen a vashiányos vegák. Sőt (talán pont az extra pótlás, vagy éppen a vasban gazdag növények fogyasztása miatt), egy utóbbi amerikai felmérés szerint a legtöbb vas a vegánok szervezetében, a legkevesebb pedig a húsfogyasztók szervezetében volt.

Fókuszban

3 napos őszi nagytakarítás - Ha ezeket a lépéseket betartod, az egész lakás ragyogni fog!

Rakd össze a top tisztítós kosarat: 6 kellék takarításhoz, amikkel gyerekjáték lesz az otthonod tisztán tartása

Bor, gasztronómia és kultúra – Ez vár Budapest Borfesztiválján