Egészség / Életmód

6 dolog, ami hullámvasútra ültetheti a vércukorszinted

6 dolog, ami hullámvasútra ültetheti a vércukorszinted

Arról már írtunk, hogy mi az, ami hirtelen vércukorszint-emelkedést okozhat. Most következnek azok a tényezők, amelyek talán a legveszélyesebbek a cukorbetegek és az inzulinrezisztenciával élők számára, mert valósággal hullámvasútra ültetik azt a bizonyos értéket, amit rendszeresen mérnek…

Alkohol

Az alkoholtartalmú italokban rengeteg szénhidrát rejtőzik, s emiatt először alaposan megemelik a vércukorszintedet.

Ám ezután – akár 12 órával később – jelentős zuhanás következhet be. Amennyiben iszogatásra adod a fejed, a lehető legjobb, ha összekötöd az étkezéssel.

Cukorbetegség és inzulin-rezisztencia esetén érdemes gyakrabban ellenőrizni a vércukorszinted a görbe estéken. Az említett állapotok súlyosságától függően az is lehet, hogy teljesen ki kell zárnod a szeszt az életedből – a saját érdekedben.

Edzés

A mozgás fantasztikus egészségjavító tevékenység mindenki számára. Amennyiben azonban valamilyen okból kifolyólag oda kell figyelned a vércukorszintedre, fontos az edzésprogram testreszabása. 

Amennyiben elég keményen dolgozol ahhoz, hogy izzadj és megemelkedjen a pulzusod, a vércukorszinted is magasabbra szökhet, hogy aztán zuhanjon. 
Ha ez panaszokat idéz elő nálad, figyelj oda az edzés előtti étkezésre, mert mindenképpen kell valami tápláló, mégis könnyű csemege!

Hőség

A nyári kánikula közepette sokkal nagyobb biztonságban vagy egy légkondicionált beltéri helyiségben, ha ügyelned kell a vércukorszintedre. A hőmérséklet ugyanis már önmagában elég ahhoz, hogy megnehezítse a glükózszint megfelelő határok között tartását

Fontos, hogy gondoskodj a megfelelő folyadékpótlásról, és vedd figyelembe, hogy a hőség befolyásolhatja a vércukorszintmérő készülék működését. Ne hagyd például a kocsiban, mert akkor tönkremehet!

Női hormonok

A hormonváltozások vércukorszint-változással járnak a szervezetben. Érdemes nemcsak napi, hanem havi szinten is elemezni a vércukorszinted, mert akkor megtudhatod, hogy a menstruációs ciklusod milyen módon befolyásolja azt.

A menopauzát kísérő hormonális változások még inkább megnehezítik a glükózszint megfelelő határok közé szorítását. Mindenképpen beszélj a kezelőorvosoddal erről az összefüggésről, mert hatással lehet a terápia kimenetelére!

Magas glikémiás indexű ételek

A vércukorszinted szempontjából nemcsak az számít, hogy a napi ajánlott szénhidrátmennyiséget megfelelően oszd szét a nap során, hanem az is, hogy olyan ételeket és italokat vegyél magadhoz, amelyek lehetőleg alacsony vagy közepes glikémiás indexűek (GI). 

Ez a mérőszám megmutatja, hogy az adott élelmiszer milyen gyorsan szívódik fel, azaz emeli meg a vércukorszinted – márpedig a hirtelen emelkedést éppolyan sebes zuhanás követi. A magas glikémiás indexű falatokat és kortyokat éppen ezért lehetőleg kerüld el!

Alváshiány

Az alvásnak kulcsszerepe van az egész szervezet regenerálódásában, így a hormonális ciklusok szinten tartásában is. 
Amennyiben nem alszol eleget, vagy valamilyen oknál fogva nem megfelelő a pihenésed minősége, sajnos előfordulhat, hogy a tested működésében olyan zavar támad, ami hatással van a szénhidrát-anyagcserédre
Ne csak a táplálkozásra és a testmozgásra figyelj tehát az egészséged megőrzésének érdekében, hanem arra is, hogy naponta lehetőleg minimum hét órára álomra hajtsd a fejed!
Ha úgy gondolod, hogy az említett tényezőkön kívül más is ingadoztathatja a vércukorszinted, mindenképpen egyeztess a dokival, van-e alapja a félelmednek!

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást