Egyre több vállalat figyeli alkalmazottait. Ám ez gyakran többet árt, mint használ.
Ennek ellenére, Levy szerint más vállalatok nem csak azt figyelik, hogy az alkalmazottak mit csinálnak egy adott pillanatban, hanem arra is használják ezeket az információkat, hogy előre jelezzék, mit tehetnek.
Az alkalmazottak keresési előzményeit – és még a közösségi médiát is – figyelő szoftverek felfedhetik, hogy a dolgozók éppen álláskeresésben vannak. A nyomkövetők pedig olyan dolgokat rögzítenek, mint például a hangszín, ami jelezheti a munkavállaló elkötelezettségét.
A gyanakvó és maximalista vezetők jó barátai a felügyeleti eszközök
Ugyanakkor em minden alkalmazottakat figyelő cég vezet be felügyeleti szoftvert a gyanakvás miatt; Levy szerint egyesek „biztonsági okokból, vagy bizonyos iparágakban a törvényeknek vagy előírásoknak való megfelelés érdekében” tesznek így– mondja Levy.
De a legtöbben, akik ezeket a programokat használják, a gyanakvás miatt döntenek a használat mellett. „A vezetők gyakran úgy gondolják, hogy ha többet tudnak arról, hogy mit csinálnak a dolgozók, az hasznos a döntések meghozatalához, a pazarlás megszüntetéséhez, vagy arra kényszeríti a dolgozókat, hogy megfeleljenek a cég céljainak” – mondja Levy. Egyes főnökök egyszerűen csak tudni akarják, mire készülnek az alkalmazottaik.
David Welsh, az Arizona State University (USA) professzora, aki a szervezeti és viselkedési etikát kutatja, megjegyzi, hogy a vállalatok gyakran maximalista megközelítést tulajdonítanak az alkalmazottak megfigyelésével kapcsolatban. Azt gondolják: „Egyre többet és többet kell használjuk ezeket a rendelkezésünkre álló eszközöket. A lehető legtöbb irányítást szeretnék elérni. És persze az alkalmazottak számára ez az ellenőrzés gyakran nyomasztónak tűnik.”