Egyre több vállalat figyeli alkalmazottait. Ám ez gyakran többet árt, mint használ.
A távmunka elterjedésével megnövekedett a munkahelyi megfigyelés – egyes 2022-es becslések szerint a munkavállalókat figyelő nagy cégek száma megduplázódott a járvány kezdete óta. Egyes megfigyelő programok rögzítik a billentyűleütéseket, vagy rendszeres képernyőképek készítésével nyomon követik a számítógépes tevékenységet. Más szoftverek rögzítik a hívásokat vagy megbeszéléseket, még az alkalmazottak webkameráit is elérhetik. Vagy, egyes programok teljes távoli hozzáférést tesznek lehetővé a dolgozók rendszereihez.
Mindeközben azonban egyre több bizonyíték támasztja alá, hogy az elektronikus megfigyelés bizonyos esetekben több kárt okozhat, mint hasznot.
A dolgozók sértve vannak, és a megfigyelés stresszhez, az alkalmazottak felmondásához vezethet, sőt, szándékosan ronthatja a munkájuk elvégzését.A dolgozók megfigyelése egészen különleges módszerekkel is történhet
Az ExpressVPN internetes biztonsági eszköz 2021-es tanulmánya, amelyben 2000 munkaadó és 2000 távmunkában vagy hibrid munkarendben dolgozó alkalmazott között végzett, kimutatta, hogy a főnökök közel 80%-a használ megfigyelő szoftvert.
„A vezetők egyre inkább érdeklődnek az iránt, hogy szoftvereket használjanak az alkalmazottak billentyűleütéseinek, tevékenységeinek és figyelmének új módokon történő nyomon követésére” – mondja Levy. Hozzáteszi, hogy egyesek még finomabb adatgyűjtést végeznek a dolgozók kommunikációjáról. Ez sokkal több digitális csatornán történik, nem pedig személyesen – a testükről viselhető technológiákon és biometrikus adatokon keresztül.
Egyes cégek például olyan időmérőket telepítettek, amelyek beolvassák az alkalmazottak ujjlenyomatát, hogy be- és kimenjenek. Mások webkamerákat használnak a szemmozgások adatainak összegyűjtésére, amelyek segítségével nyomon követhetik az alkalmazottak figyelmét.