Olykor a legjobb marketingesekkel is megesik, hogy összemossák a taktika, stratégia kifejezéseket. Pedig az online marketingben nem ugyanazt jelenti a két kifejezés. Az alábbi cikkben ezeket bogozzuk ki, hogy ne legyenek félreértések. (x)
Az online marketingben használatos kifejezések
A cél, a stratégia, és a taktika a katonai szaknyelvből kerültek be a marketing világába. Annak ellenére, hogy sokszor összemossák, vagy helytelenül alkalmazzák őket, más-más jelentéssel bírnak. A marketing stratégia annak meghatározását jelenti, hogy hogyan érhetjük el az üzleti célt, melyet kitűztünk korábban. A taktikák kifejezés pedig az ennek végrehajtását szolgáló akciókat fedi.
Létezik egy könnyebb út, ha megbízunk egy profi csapatot, ezáltal biztos kezekben tudhatjuk vállalkozásunkat. Például a 7Blog ügynökség marketing stratégia szolgáltatásának keretén belül méréseken, kutatásokon alapuló elemzéseket kapunk, egy profitábilisan megvalósítható stratégiát, mellyel valódi versenyelőnyhöz juttathatjuk cégünket.
Az üzleti életben a cél általában egyet jelent a profit növelésével, ám az ennek eléréséhez vezető stratégiai terv vállalatonként más és más. Ennek mindig felismerésen, és az abból fakadó változásokon kell alapulnia. Tulajdonképpen ez határozza meg a különféle taktikákat, mint például a tartalommarketinget.
Egy másik lényeges marketing taktika a retargeting, ennek csatornája lehet a Facebook, a Google Display, de akár a LinkedIn is.
“Ha-akkor” módszer, mint segítő mankó
Ahhoz, hogy könnyen eldönthessük, hogy mi számít stratégiának, és mi taktitkának, a “ha-akkor” módszert segítségül hívhatjuk. A példa kedvéért beszéljünk egy B2B szoftvercégről, és kezdjük el a feltételezést ehhez hasonlóan: “ha Google hirdetéseket használnák, akkor… Ez esetben a hirdetés nem stratégia, hanem marketing taktika, esetleg csatorna.
“Ha a megoldásainkkal megelőzhetnénk a konkurenciát, akkor ez hogyan hatna a magasabb profit megvalósulására”. A számolás során kiderül, hogy megtartandó tervről van szó, vagy azonnal el kell dobni, és másikat keresni, amellyel a kitűzött cél megugorható.
Az értelmesen befejezhető mondatok révén egyszerűen külön választható a stratégia és a taktika. Előbbi tervezést jelöl, és a “mit” kérdésre ad választ, utóbbi pedig végrehajtást jelent, és a “hogyanra” felel.
Melyek egy jó marketing stratégia jellemzői?
A működőképes marketing stratégia általában a felismerésből ered, ugyanakkor egy adott márkához kötődő történeten kell alapulnia, hogy elég ütősnek számítson. Emellett sosem hagyhatók figyelmen kívül a versenytársak, a verseny erőssége szempontjából különböző taktikákhoz kell nyúlni.
Enélkül az online marketing egy örök sikertelenségre ítélt lead generálás, hiszen stratégia hiányában nem tudni merre tovább, és milyen módon definiálható a siker.
Ne feledjük, tapasztalt szakemberek segítségével elkerülhetők a kezdeti végzetes hibák, és biztos kezekben tudhatjuk vállalkozásunkat!