Noha a CHANEL N˚5 eredetileg virágos, összetett illatával csinált forradalmat az egy-tónusú parfümök világában, a köré épült legenda mára messze túlmutat magán az illaton.
A CHANEL N˚5 az első parfüm volt, amit a francia couturier tervező, Gabrielle “Coco” Chanel piacra dobott, az illatot magát pedig Ernest Beaux francia-orosz vegyész és parfümőr komponálta. A marketing már az első lépésekkor is fontos volt. A palack megtervezésekor fontos szempont volt, hogy elegáns, vonzó és időtlen legyen, éppen úgy, mint maga az illat is.
A korban a női parfümök hagyományosan két kategória valamelyikébe tartoztak: a „tiszteletre méltó nők” jellemzően valamilyen egyszerű kerti virág illatát viselték. Az indolos, vagy erősebb illatú, jázminos parfümök provokatívnak, kihívónak számítottak.
A parfümre ma nem csak egy illatként, hanem szinte szimbólumként gondolunk. Ez nagyrészt annak köszönhető, hogy egy merész fogással a kampányokban a Chanel lecserélte a díszes üvegcséket és a virágszirmokat. Helyettük valódi, hús-vér nőket tett a fotókra, akik mind a megjelenésükkel, mind az életmódjukkal megjelenítették azt, amit a parfüm képviselni kívánt.
Az ikonikus név eredete
Az elnevezés állítólag onnan ered, hogy amikor a parfümöt készítő vegyész egy sor, számozott illatmintát adott át Chanelnek, akkor ő az 5-ös számút választotta. Az 5-ös szám egyébként is fontos szerepet töltött be az életében és mágikus tulajdonságokat tulajdonított neki. Emiatt úgy döntött, hogy a parfüm nevében is egyszerűen megtartja a számot, ahelyett, hogy valamilyen más szót választana a parfüm nevének.
Gabrielle Chanel 1937-ben debütált az illat első arcaként, és örökre bebetonozta a CHANEL N˚5-ot mint a nőiesség és az erő szimbólumaként. François Kollar fényképén a divattervező büszkén és magabiztosan áll a kandalló mellett a Ritz lakosztályában.
Aztán egy 1952-es interjúban Marilyn Monroe merész kijelentést tett, amikor azt mondta, nem visel mást az ágyban, csak néhány csepp CHANEL N˚5-ot. Parfüm ennél jobb reklámot valószínűleg még nem kapott, és ez meg is alapozta a következő kampányok hangnemét.
Azóta számos színésznő, köztük a bűbájos arcú Ali McGraw, a rikító rózsaszín öltönybe öltözött Lauren Hutton, valamint a klasszikus eleganciát megjelenítő Catherine Deneuve és Carole Bouquet is álltak már kamera elé, hogy megtestesítsék azt, amit a CHANEL N˚5 számukra jelent. 2004-ben aztán a N˚5 The Film című moziban (Baz Luhrmann rendezésében) Nicole Kidman is a parfüm arcainak sorába lépett.
Miközben a Chanel minden idők talán leghíresebb és legnépszerűbb parfümjének 100. születésnapját ünnepli, a gyönyörű és intelligens arcú francia színésznő, Marion Cotillard lett a legújabb, aki megtestesítette a CHANEL N˚5-ot.