A nyári táboroztatás előtti szülői értekezleten tanúja voltam a zsebpénz kérdés különböző elvei mentén történő verbális összecsapásnak. Az egyik anyuka még rossz döntésnek vélte, hogy pénzt adjon a gyermeke zsebébe, mert fiatalnak tartotta ehhez tízévesen. A másik anyuka viszont bankszámlát nyitott ugyanannyi idős lányának és bankkártyát adott a kezébe, hogy ne készpénzzel járjon.
Hány éves korban kezdjünk el zsebpénzt adni a gyereknek? Jutalomként kapja meg vagy csak úgy rendszeresen egy fix összeget? Beleszólhatunk-e a költésbe is? Számos hasonló kérdés merül fel a szülőkben, amikor úgy érzik, eljött a pillanat. hogy gyermekükkel megtanítsák a pénz fogalmát és azt, hogy miként bánjanak vele.
A gyerekek már egészen fiatalon megértik a pénz lényegét
A gyermekek már nagyon fiatalon megértik az összefüggést aközött, hogy ha valamire várniuk kell vagy dolgozniuk kell érte, az nagyobb értékű mint az, amit azonnal megkapnak. Ennek a fordítottját is ügyesen képesek értelmezni. Tudják, hogy ha nagyobb értékű jutalomra vágynak, azért többet kell tenniük.
Akár már óvodás korban. Már csak azért is, mert a kutatások azt bizonyítják, hogy nagyban hozzájárulnak a tanult minták és elvek ahhoz, ahogyan felnőtt korunkban a pénzhez viszonyulunk, ahogy a pénzzel bánunk. És minél fiatalabb egy gyermek, annál fogékonyabb a tanult minták elsajátítására.
Játékos neveléssel érdemes kezdeni
Jó döntés, ha játékosan kezded el a pénzügyi tudatosságra való felkészítést. Egyáltalán nem kötelező valódi pénzzel indítani, hiszen millió más lehetőség is van. Gyűjthet a gyermeked jutalom pontokat, matricákat, ha valamit ügyesen megcsinál egyedül vagy segít a házimunkában. A pontokat beválthatja egy előre meghatározott rendszer szerint mozijegyre, fagyizásra vagy bármire, ami számára örömet okoz.
Évtizedekkel ezelőtt a Gazdálkodj okosan társasjáték volt az egyik legnépszerűbb megoldás erre a folyamatra. A játékban fontos szerepet kapott a takarékoskodás, a biztosítás és az öngondoskodás kérdése. Ezek mind olyan fogalmak, amelyeket nehéz lenne elmagyarázni egy kisgyereknek, de a játék során megismeri ezek hasznosságát.
A reklámok ellenünk dolgoznak
A gyermekeinkre valósággal ömlenek a reklámok. Sokszor olyan túlzó üzenetekkel találkoznak, amelyek azt sugallják, nélkülözhetetlen egy termék megvásárlása vagy kimarad valamilyen csodából, ha neki nincs meg az a játék vagy okos eszköz, netán másféle van neki. Ez az a pont, amikor el kell magyaráznunk, hogy ez nem így van. Nem attól lesz valaki értékes, hogy a legdivatosabb, legdrágább, legmenőbb cuccokkal villog az osztályban.
Rendszeresen adjunk zsebpénzt vagy alkalmanként?
Ha megkérdezed magadtól, te melyik fizetés típust preferálod, akkor a fix havi bér vagy a teljesítményarányos bérezés mellett döntesz? Mindkettőnek van előnye és hátránya. Az előbbi egy kiszámítható rendszer, de korlátokat ad, a másik kiszámíthatatlan, de nincs plafonja.
Rendszeres zsebpénzzel könnyebben beépülnek a pénzzel kapcsolatos tudnivalók, hiszen hamarabb összegyűlik egy-egy vágyott tárgyra való összeg, és a bevételek-kiadások rendszere is jobban nyomon követhető. Az alkalmanként, házimunkáért vagy jó érdemjegyért cserébe adott összeg viszont jó motiváció az olyan gyermekek számára, akik hajlamosak elfecsérelni idejüket, energiájukat a szülők által haszontalannak tartott tevékenységekkel.
A zsebpénz akkor hasznos gyermeknevelés szempontjából, ha:
- rendszeresen adjuk: fontos, hogy kiszámítható legyen a gyermek számára, hogy mikor kap zsebpénzt, mert számít rá. Senki sem szereti, ha késik a fizetése
- a következetesség elvét képviseljük: amikor eldöntöd, hogy bevezeted a zsebpénz rendszerét, előre döntsd el, hogy fix összeget adsz meghatározott időnként vagy jutalmazásra használod
- egyértelmű szabályok szerint adjuk: nagyon fontos, hogy a gyermek is tisztán lássa, mire kap zsebpénz és lényeges, hogy minden esetben legyen valami, amit legalább szóban minimum feltételként elvárunk tőle cserében
- a költést is szabályozzuk: ahhoz,hogy a pénzügyi tudatosság létrejöjjön e gyermeki fejben, a költésre is nagy hangsúlyt kell fektetni. Vannak gyerekek,akik a vásárlás élvezetét előbbre valónak tartják, mint a megvásárolt dolgok élvezeti értékét
- beszélgetünk róla: a pénzügyi dolgok nem kizárólag felnőtt témák, nyugodtan vond be a gyermeket is a családi kassza tervezésébe
- nem használjuk büntetésre: sokan teszik, de nagyon káros zsebpénz megvonást alkalmazni arra, hogy valamit elérjünk a gyermekünknél. Ha rossz jegyet hoz haza vagy rossz fát tesz a tűzre, ne azzal akard ösztönözni a tanulásra és a jó magaviseletre, hogy levonsz a zsebpénzéből. Ellenkezőleg: ha kijavítja a rossz jegyet egy megadott időn belül vagy kompenzálja a csínyt, akkor ígérd meg neki, hogy kap egy kis bónuszt.