Így változtak a 20. századi szépségideálok

Így változtak a 20. századi szépségideálok

Címlap / Stílus / Divat / Így változtak a 20. századi szépségideálok

A XX. században igencsak felgyorsult a trendek és a szépségideál változása, amit legjobban a korabeli ruhákon és főleg az egyes évtizedek ikonjaink keresztül követhetünk nyomon.

Charleston korszak

A 20. század első és második évtizedében egyre jobban divatba jött, hogy a nők is aktívan sportoljanak, például teniszezzenek vagy biciklizzenek. Az ilyen típusú elfoglaltságoknak köszönhetően megjelentek az egyre praktikusabb ruhadarabok, a fehérneműtől a felsőruházatig. A testet már sokan nem kényszerítették fűzőbe, inkább megmutatták annak vonalait.
A kor jellegzetes tánca (főleg a 20-as évek második felében), a charleston volt. Az erről elnevezett ruha laza volt, nem feszült a testre, mint a korábbi, főleg derékban erősen szűkre szabott ruhák, így az élénk tánc is könnyebben ment benne. Egyenes szabással rendelkezett, így a derékról elterelte a figyelmet. A derék alatt volt szabva, és rojtok, flitterek díszítették, ami a mozgással nagyon látványossá tették a ruhát.

Marlene Dietrich

A 30-as évek nőideáljának egyik legmeghatározóbb alakja Marlene Dietrich volt. Ebben az évtizedben az arcokat porpúderrel tették szinte hófehérré, a rúzs és a szemfestékek pedig még nem feltétlenül rendelkeztek olyan széles palettával, mint manapság, így erős, élénk színűek voltak.
A fehérre púderezett arc mellett az erős rúzs még erőteljesebbé tette a vonásokat. Marlene Dietrich, a kor nőideálja még ezen felül a szemöldök jellegzetes vonalát is divatba hozta, mikor a szemöldökét leborotválta, és egy vékony, határozott vonallal rajzolta újra – jóval a természetes helye fölé. Ehhez társult még kicsit ködös, bágyadt pillantása, ami tovább emelte a drámai, titokzatos hatást.

Ava Gardner

Az 50-es évek Amerikájába Ava Gardner hozta vissza a nőies vonalakat. Gyönyörű nő volt, fantasztikus hanggal és megkapó kisugárzással. Szív alakú fejformája, széles ajkai, mélyen dekoltált estélyi ruhái, amelyek dús dekoltázsát megmutatták, hirtelen visszahozta a puha, nőies nő fogalmát a köztudatba.
Milliók másolták hullámos, gyakran leengedett haját és talán még többen irigyelték smaragdzöld, kissé hideg és titokzatos szemét. Igazi végzet asszonya volt, nagyon erős nőies, szexuális kisugárzással, akihez minden moziba járó nő hasonlítani akart.

Marilyn Monroe

Az 50-es évek végén, a 60-as évek elején új szó született: szexbomba. Ki más érdemelhette volna ki ezt a sok szempontból pozitív, néhányból azonban negatív jegyekkel járó jelzőt, mint Marilyn Monroe.
A kor elsöprő szépségideálja volt: alakjával a természetes, telt női test divatját hozta vissza, a keskeny derekat, amihez dúl keblek és szélesebb csípő, párnás combok társulnak. Nem csak testalkatával, de kisugárzásával is a nőiességet, a fiatalos jókedvet és nem utolsó sorban a nyers szexualitást jelképezte.
Egyszerre volt kislányosan szende és vérmesen provokatív is. Ez karrierjére is rányomta bélyegét: hiába szeretett volna kitörni ebből a szerepkörből, másmilyen Marilynre sajnos nem csak a filmgyártók, de a közönség sem volt kíváncsi. Platina szőke, félhosszú hajával, piros rúzsával és körmével máig nőideál maradt.

Audrey Hepburn

Audrey Hepburn a 60-as évek egyik utánozhatatlan nőideálja volt. Rajongtak szépségéért, és nők milliói követték öltözködési stílusát. A színésznő azonban komplexusok egész garmadáját tudta felsorakoztatni: gyermekkorában csakis arra kapott visszajelzéseket, hogy arca túl szögletes, a lábfeje túl nagy, mellei túl kicsik.
Ehhez képest örök divatot teremtett, törékeny alkatát, és egyszerű, minőségi öltözködését majdnem minden nő leutánozta. Személyével összekötik a Givenchy márka reklámját is, mivel előszeretettel viselte a divatház darabjait. Kerülte a díszes, bonyolultabb szabásokat, kislányos bájához illően mindig a legegyszerűbb darabokat választotta, ami minden esetben tökéletesen állt rajta.

Twiggy

A soványságáról elhíresült modell a 60-as években felforgatta a divatvilágot, és ezzel sokáig tartó hatást gyakorolt a női ideálról akotott képünkre is. A nagyon fiatalon felfedezett lány megjelenése már akkor is sok emberben ellenérzést váltott ki.
Mivel alig volt több, mint 40 kg, ezért már feltűnésekor, a Twiggy-láz elindulásakor sokan tartottak attól, hogy ez nagyon rossz hatással lesz a hétköznapi nők önmagukról és az egészséges női testről kialakított képére. Twiggy közismerten bulímiás és anorexiás volt, amely betegségek elleni küzdelemben később maga is aktívan részt vett.

Farrah Fawcett

A 70-es évek nőideálját egyetlen sorozatcímmel lehet a legkönnyebben érzékeltetni: Charlie angyalai. A filmben szereplő három gyönyörű nő igazi szépségideállá vált az évtizedben. Farrah Fawcett egyszerre képvislete a természetességet, az egészséges életmódra való törekvést és a vonzó nőiességet is.
Újra felerősítette a kiengedett, csillogó haj divatját, ami maximum csak egy-egy tincsnél volt besütve hullámosra, illetve a manapság is divatos szájfényt. Tökéletes alakja, természetes megjelenése mellé még egy új elem társult: az okosság. Olyan szerepet játszott, amit az életben csak férfiak csináltak: veszélyes környezetben, mégis találékonyan és sikeresen nyomozott barátnőivele együtt.

Jane Fonda

A 80-as években ismát nagyot fordult a női szépségideálról alkotott kép. A legmeghatározóbb alak Jane Fonda lett, aki az aerobic divattal párhuzamosan az izmos, edzett nő alakját is divatba hozta. Ebben az évtizedben a csontsovány nő képe mellé dominánsan felvonult a sportos testalkatú nő is, a figyelem a feszes hasra és fenékre, és az izmos lábakra terelődött.
Ugyanígy ő tette népszerűvé a különböző aerobic kellékeket is, mint a színes, fonott fejpánt, a vastag lábszárvédő vagy a csuklószorító. Aerobikkazettái minden eladási listát vezettek a 80-as években, egész Amerikában, így sikeres üzletasszonyként is megállta a helyét.

90-es évek

Az évszázad utolsó évtizedeiben az első igazi topmodellek karrierje ért a csúspontjára. Cindy Crawford, Claudia Schiffer, Naomi Campbell, Linda Evangelista és Kate Moss világhírűek lettek, és nem csak az általuk bemutatott ruhadarabokat reklámozták, de személyiségükkel mindegyikük valami újat hozott.
Cindy Crawford nem engedte eltávolíttatni szája fölötti anyajegyét, ami később a védjegyévé vált, valamit ő jelképezte a nőiesebb formákat is és a melegebb árnyalatokat.
Claudia Schiffer a hűvösebb, távolságtartóbb, de nagyon kifinomult nő képét sugallta. Naomi Campbell annak a jelképévé vált, hogy tényleg bármit el lehet érni, ha a pozitívumainkra koncentrálunk: ő lett az első fekete bőrű modell, aki a nagy divatlapok címoldalaink szerepelhetett. Linga Evangelista és Kate Moss pedig az ezerarcú nőt jelképezték, aki képes folyamatosan megújítani külsejét és minden egyes arca gyönyörű.

Kövesd a Bien.hu cikkeit a Google Hírek-ben is!

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást