Többször keveset vagy egyszer nagyot – Melyik táplálkozási mód egészségesebb? 

Többször keveset vagy egyszer nagyot – Melyik táplálkozási mód egészségesebb? 

Címlap / Életmód / Táplálkozás / Többször keveset vagy egyszer nagyot – Melyik táplálkozási mód egészségesebb? 

Azok, akik áttértek a kis mennyiségű, gyakori étkezésre, a következő előnyökről számoltak be:  

  • hamarabb érezték magukat jóllakottnak minden étkezés alkalmával
  • gyorsult az anyagcseréjük
  • nem voltak kimerültek bizonyos napszakokban, mint korábban
  • stabilizálódott a vércukor szintjük
  • elkerülték a túlevést

Ám ezek személyes tapasztalatok voltak, a kutatások nem hoztak ennyire egyértelmű eredményeket a kétféle étkezés között. Általánosan elterjedt nézet, hogy a gyakoribb étkezések segíthetnek a fogyásban. Egy tanulmány  a napi háromszori étkezést és a hat kisebb, gyakoribb étkezést hasonlította össze egymással. A kutatás során a testzsír alakulását és az éhségérzetet vizsgálták. Mindkét csoport megfelelő kalóriát kapott testtömegük fenntartásához ugyanazzal a makrotápanyag-eloszlással: az energia 30%-a zsírból, 55%-a szénhidrátból és 15%-a fehérjéből tevődött össze.

A tanulmány vége meglepő eredményt hozott. Gyakorlatilag semmilyen különbség nem volt az energiafelhasználásban és mindenki ugyanannyi zsírt vesztett.

Különbség csak az éhségérzetben mutatkozott: érdekes módon azok, akik hatszor ettek kevesebbet a nap folyamán, éhesebbek voltak két étkezés között, mint azok, akik naponta háromszor ettek nagyobb mennyiséget.

AleksandarNakic/istockphoto.com

Egy másik megfigyelés kiderítette, hogy az egészséges felnőttek számára a hosszú távú súlygyarapodás elleni legjobb módszer:

  • ritkábban kell enni
  • 5-6 órás különbséget kell hagyni a reggeli és az ebéd között
  • nincs nassolás
  • a legnagyobb étkezés a reggeli legyen
  • 18-19 órás koplalás heti egy éjszakán át

Mindent összevetve tehát egyik féle étkezésről sem mondhatjuk el, hogy előnyösebb lenne a másiknál, ám vannak esetek, amikor mégis meg lehet állapítani bizonyos különbségeket. Vegyünk alapul egy 1800 kalóriás étkezést. Ha naponta háromszor ülünk az asztalhoz, akkor nagyjából 600 kalóriát pakolhatunk a tányérunkra egy-egy étkezés alkalmával. 

Ha napi hat kisebb étkezés a terv, akkor viszont 300 kalóriából kell megoldanunk ugyanezt. Vannak élethelyzetek, életmódbeli szokások és testi tünetek, amelyek miatt az egyik féle étkezés előnyösebb lehet. 

Napi 6-10 kisebb étkezés előnyös azok számára, akik hamar jóllaknak, képtelenek egyszerre sokat enni, ezért folyton alultápláltak, illetve azok számára, akik gyomor-bélrendszeri betegséggel küzdenek vagy gasztroparézisben szenvednek. 

A napi háromszori nagyobb mennyiségű étel elfogyasztása azoknak jó választás, akik hajlamosak túlenni magukat és hiába szednek dupla mennyiséget a szükséges helyett, azt is képesek megenni.

Továbbá azok számára előnyös ritkábban, de nagyobb adagokat elfogyasztani, akik folyton mozgásban vannak és nem képesek elegendő figyelmet fordítani a megfelelő táplálkozásra. Nekik a mennyiség mellett a minőségre is különösen oda kell figyelni, ugyanis a kevesebb étkezés kevesebb alkalmat jelent a létszükségletű tápanyagok bevitelére. 

A megfelelő táplálkozás kialakítása nem mindig egyszerű. Az étkezéssel kapcsolatos attitűdjeinek, legyen szó kóros elhízásról vagy súlyos soványságról, sokszor érzelmi befolyásolás alatt állnak. Rengeteg a tévhit is ebben a témában, ha szeretnéd tudni, hogy számodra mi az ideális, érdemes felkeresned egy táplálkozási tanácsadót, aki minden kérdésedre szakmai választ tud adni.

Kövesd a Bien.hu cikkeit a Google Hírek-ben is!

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást