Mindennapi rossz szokások, amelyek miatt nem jutunk 1-ről a 2-re

Mindennapi rossz szokások, amelyek miatt nem jutunk 1-ről a 2-re

Címlap / Életmód / Pénz és hivatás / Mindennapi rossz szokások, amelyek miatt nem jutunk 1-ről a 2-re

Úgy érzed, mostanában egyre nehezebben mennek a dolgok, és nem vagy elég produktív a munkahelyeden? Érdemes utánajárnod, mi lehet ennek a hátterében, mert néhány változtatással újra visszaszerezheted a lendületedet. Az alábbi produktivitás-gyilkos szokásokat például érdemes mihamarabb kiiktatnod az életedből.

Kevés alvás

A jó és kielégítő mennyiségű alvás az alapja annak, hogy legyen elég energiánk a mindennapokban.

Ehhez érdemes például hétvégén vagy a szabadnapokon megfigyelned, mennyi alvást igényel a szervezeted, ha ébresztőóra nélkül rábízod magad a saját belső órádra.

A 7-8 óra alvás igenis szükséges ahhoz, hogy kipihent legyél, és tudd hozni a megfelelő formádat a mindennapokban. A hétközben kimaradt alvásidőt ne a hétvégén akard pótolni, szokj inkább hozzá ahhoz, hogy időben lefekszel.

Ha pedig éjszaka ébredsz fel, és nem tudsz visszaaludni huzamosabb ideig, akkor érdemes kivizsgáltatnod, hogy nem alvászavar áll-e a háttérben.

 

A soha véget nem érő teendők

Ha nálad is létező probléma, hogy a teendőket folyamatosan pakolgatod át egyik napról a másikra, akkor ezen a fronton is jobb, ha stratégiát váltasz. A teendőid listája valószínűleg azért nem fogy el soha, mert túl sokat vársz el magadtól.

Először is vizsgáld felül reálisan, hogy tényleg elég-e a munkaidőd arra, hogy mindent elvégezz. Ha nem, akkor lehet, hogy a feletteseddel is érdemes elbeszélgetned arról, hogy kicsit sok nyomás van rajtad.

Ha a szervezettséggel van inkább a problémád, akkor úgy érdemes racionalizálnod a teendőidet, hogy a minden nap ismétlődő feladataidat letudod a nap elején, így ha jön egy ad-hoc intéznivaló, akkor sem kell kétségbe esned, hogy nem lesz rá időd.

A legjobb, ha a nap végén igyekszel fenntartani egy órát arra, hogy az apróbb dolgokkal is tudj haladni egy kicsit, így hétvégére ki tudod üríteni a listádat.

 

Multitasking

Ugyan hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy ha egyszerre több dologgal is zsonglőrködünk, akkor majd hamarabb fogynak el a teendők, a valóság sokkal inkább az, hogy egy csomó félbehagyott, elfelejtett feladatunk marad így.

Ha te is az a típus vagy, aki a multitaskinggel inkább csak áltatja magát, akkor érdemes áttérned arra, hogy ha belekezdtél egy feladatba, azt végig is vidd. Addig ne nézd az emaileket, ne foglalkozz a telefonnal, ha nem égető dolgokkal szoktak utóbbin keresni.

A nap végére rájössz majd, hogy így valóban tudtál haladni.

Ha mégis úgy érzed, neked működik, ha egyszerre több dolgot csinálsz, akkor racionalizáld ezt úgy, hogy maximum 2-3 feladatot végzel egyidejűleg, és azok legyenek hasonlók, próbáld őket csoportosítani.

 

Figyelemelterelők

Üzenetváltás a barátokkal, családdal, emailezés nem munkahelyi ügyekkel kapcsolatban, fel-felvillanó közösségi média értesítések, online vásárlás, fél óránként kávészünet a kollégákkal: ezek mind olyan dolgok, amelyek könnyedén elvonják a figyelmedet és rabolják az értékes munkaidődet.

Próbálj meg ezek közül minél többet kiiktatni, és meglátod, sokkal könnyebben bánsz majd el a tornyosuló feladatokkal. Ha fontos, hogy válaszolj az üzenetekre, akkor szabj magadnak erre is keretet, például 2-3 óránként 5 percet, hiszen ennyi lazítás belefér a munkanapba.

A kollégákkal délelőtt és délután belefér egy 10 perces kávészünet, így a munkahelyi pletykákról sem maradsz le, de a netbankos befizetéseket, és az anyukád szülinapi ajándékának kiválasztását inkább hagyd a munkaidő utánra.

 

„Persze, segítek!”

Ha te is az a fajta vagy, aki mindig, minden kérésre igent mond, és mindig mindenki segítségére siet, akkor ne csodálkozz azon, hogy a teendőid csak gyűlnek és gyűlnek.

Próbáld meg a kéréseket racionálisan átgondolni, és mondj nemet, ha valami valóban nem fér bele.

Erre a legjobb taktika, ha nem akarsz azonnal választ adni a kérdésre: helyette kérj mindig egy kis gondolkodási időt, amíg megnézed a teendőlistád, naptárad, stb., és ha látod, hogy mennyi dolgod van, akkor utasítsd vissza illedelmesen a kérést.

 

A tökéletesség hajszolása

A perfekcionizmus az egyik legrosszabb démon, ha a produktivitásról van szó. Ha nem reálisak az elvárásaink saját magunkkal szemben sem, akkor azt sem várhatjuk el, hogy másoknak az legyen.

Ahelyett, hogy folyton a tökéletességre törekszel, inkább legyen a célod az, hogy mindent elvégezz a lehető legjobban.

Ehhez meg kell barátkoznod azzal a gondolattal is, hogy bizony te is fogsz hibázni időnként.

De az a jó, hogy az esetek legnagyobb részében ezeket ki tudod javítani, csak neki kell futnod még egyszer.

 

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást