Sokan évről évre keressük azt a kabátot, ami nemcsak szép, de praktikus és kényelmes is egyben. Lehet, hogy rövid idő alatt tucatnyi darabot is felhalmozunk, de mégsem találjuk az igazit.
Ha azonban meglátod a CUKOVY kreációit, egyből eláll a lélegzeted: különleges kabátjaik ugyanis nemcsak gyönyörűek és minőségiek, de egyes részeik cserélhetőek, így mindenki megtalálhatja azt a darabot, amit tényleg mintha ráöntöttek volna. A márka ügyvezetője, Tálosi Lívia, és Poprádi Flóra kreatívigazgató, tervező most még több izgalmas részletet is elárult a történetükről, a munkásságukról, és persze a jövőbeli terveik sem maradtak szó nélkül.
Hogyan és mikor kezdődött a CUKOVY márka története?
Lívia: A CUKOVY-t 2014-ben alapítottuk, eredetileg még ready-to-wear márkaként. Már akkor is nemzetközi terepen szerettünk volna teret hódítani, de egy ready-to-wear márkának telített a piac, nehéz kitűnni.
2019-ben kerültünk be a HFDA mentorprogramjába, ahol rengeteg szakemberrel ismerkedtünk meg, a piaci visszajelzések alapján pedig egyértelművé vált, hogy a legerősebb termékünk a kabát volt. Innen már egyenes út vezetett az outwear monobranddé válásig.
Sokáig dolgoztunk az egyedi terméktulajdonságunkon, így születtek meg a teljesen személyre szabható kabátok. Mivel a termékek lecsatolható részekből állnak, egy-egy testhez mindenféle színű, fazonú ujjak és egyéb kiegészítők (például sálak, táskák, kapucnik) vásárolhatóak.
Milyen alapelvek szerint dolgoztok?
Flóra: A CUKOVY fő inspirációja egy kalandvágyó, rebellis női karakter, aki elvágyódik egy ismeretlen futurisztikus világba. A márka esszenciája a merész szín- és mintahasználatában, különleges sziluettjeiben és a játékos attitűdjében összpontosul. A cserélhető elemek, mint például a kapucni vagy a kabátujj, lehetőséget adnak az alkalomhoz illő tökéletes kombináció összeállításához, így egyedi megjelenést kölcsönöznek a viselőjének.
Kik számítanak a CUKOVY elsődleges célközönségének?
Flóra: A kabátokkal elég nagy közönséget tudunk lefedni, ezért több kategóriát szoktunk meghatározni. Az expresszív, de mégis kényelemre vágyó divatrajongók mellett a funkcionalitás szerelmesei is megtalálják a számukra alkalmas darabokat nálunk. Általánosságban mindenki számára ideálisak a termékeink, akik a tartósságot, egyediséget és minőséget keresik.
Mi inspirál titeket egy-egy új kollekció megálmodásakor?
Flóra: Általában a mindennapi élet és a hétköznapi történések, az utcán látott emberek, a különböző impulzusok és azok hatásai ihletnek meg. Leginkább ezeknek a tárggyá képződése és tükrözése történik egy-egy kollekció megtervezése során, emellett pedig a célközönség és a különböző piacok igényeit is beleépítem a Cukovy darabokba.
Hogyan zajlanak a tervezési és kivitelezési folyamatok?
Flóra: A kabátok tervezése során alkalmazott divattervezői énem kerül előtérbe, hiszen fontos, hogy olyan termékeket fejlesszünk, amelyek kielégítik a piaci igényeket. Az első kísérletezéseket a stúdióban végezzük. A tervezés két szálon fut: egyrészt 3D-ben, azaz babán történő formai kísérletekkel állunk neki egy-egy kabátnak. Másrészt pedig képek segítségével összeállítom a vizuális hangulatot. Ezek a párhuzamos folyamatok hatással vannak egymásra, így a hangulathoz hasonlóan a kabátok is fejlődnek és formálódnak.
Az egész folyamatra jellemző ez a kölcsönhatás: a terveim alapján a design asszisztens felel az első kísérletekért, amelyek később átkerülnek a modellezőhöz. Ez egy folyamatos diskurzus, így egy közös gondolatmenet eredménye lesz egy-egy kollekció.
Milyen szerepet tölt be a márka életében a környezettudatosság?
Flóra: A tervezés és gyártás során központi szerepet játszik az időtállóság és a tartósság is, ezért igyekszünk a lehető legfenntarthatóbb alapanyagokkal dolgozni. Folyamatosan kutatjuk az újrahasznosított alternatívákat és előremutató technológiákat is. Mindemellett törekszünk a hazai textilipar maximális támogatására, ezért a kabátok tervezése, modellezése és gyártása is Magyarországon zajlik.
Milyennek látjátok most a divatipar helyzetét idehaza?
Flóra: A fenntarthatóság témája továbbra is népszerű, azonban fontos kérdés, hogy egyáltalán lehet-e a divat fenntartható.
Van itthon egy szűk réteg, akik hajlandóak többet költeni egy-egy hazai termékre, és egyszerre kevesebbet is vásárolni. Szerintem nagyon jó irány, hogy ez a réteg fokozatosan növekszik, és egyre többen szereznek be lokálisan gyártott darabokat. Így nincs túlfogyasztás, viszont van minőség, tartósság, és etikus forrás.
Mely eddig kapott visszajelzésekre, elismerésekre emlékeztek vissza a legszívesebben?
Lívia: Talán a Buying Award díjra Milánóból. Nagyon fontosak számunkra a vásárlói visszajelzések, ezt a díjat pedig a külföldi ügyfelek elégedettsége gyanánt adták nekünk a kiváló minőség miatt.
Milyen jövőbeli terveitek vannak?
Lívia: Tele vagyunk tervekkel, ez egy végtelen folyamat. Dolgozunk azon, hogy itthon és külföldön is megszilárdítsuk a CUKOVY brandet, és bárkinek, aki egy menő, egyedi és kényelmes kabátot szeretne, a CUKOVY jusson eszébe.
Hamarosan elindítunk egy új lábat is a környezettudatosságunkban, visszavételi lehetőséggel: a vásárlóink behozhatják a stúdiónkba a már megunt vagy elhordott kabátjaikat, természetesen kedvezményért cserébe.
Folyamatosan fejlődünk és növekszünk, így a közeljövőben már tervezünk férfikollekcióval is a kifutókra lépni, valamint még több cserélhető elemet bevezetni a termékeknél.
Nem utolsó sorban örömmel dolgoznánk más márkákkal is, akikkel hasonló célcsoportokat érhetünk el.
Nyitókép: Hannah Coen & Poprádi Flóra