VIDEO Év végi fejlődés horoszkóp: ez az, amit még idén kell megfejlődnöd
Ma már nehéz tagadni a közösségimédia-használat negatív hatásait. A március 15-én történt új-zélandi mészárlás ismét megmutatta az internet és az emberek kapcsolatának sötét oldalát. Nemcsak az volt megdöbbentő és elgondolkodtató, hogy az elkövető Facebookon közvetítette a tömeggyilkosságot, hanem az is, hogy a rengeteg néző közül senki sem jelentette az történéseket a hatóságoknak.
A közösségi média kétségkívül rengeteg jót is ad a világnak, hiszen kereshetünk rajta régi ismerősöket, vízszerelőt, ellopott autót, illetve gyűjthetünk pénzt a rászorulóknak és napi szinten tarthatjuk a kapcsolatot külföldön élő rokonainkkal. Azonban kezd teljesen rátelepedni életünkre, ráadásul olyan mértékben, hogy sokaknál függőségről beszélhetünk. Betiltani természetesen nem lehet, az emberek a használatát nem fogják vissza és ugyan egy maroknyi politikus támogatná a szigorítást, de eddig még kézzelfogható eredményt nem tudtak elérni.
Nem ismerős valahonnan ez a történet?
Meglepő a párhuzam a dohányzás történetével. Cigarettázni mindenki szeret – már aki cigarettázik. Könnyedebbé teszi a társas interakciót, az ember nem matat félszegen a kezével, hanem elegánsan rágyújt, és kínos szünetek sincsenek a beszélgetés közben, amíg a felek szívják a cigit. Egyedül is élvezetes dohányozni, egy jó ebéd vagy szex után mindenki szívesen gyújt rá, illetve ha idegesek vagyunk, szintén jól jön, hiszen remekül le lehet vele vezetni a feszültséget. Hogy közben rendkívül könnyen rá lehet szokni és rákot okoz annak is, aki szívja, és a körülötte levőknek is? Nos, ezzel régen senki nem foglalkozott. Szexi cowboyokkal és jóképű, maszkulin favágókkal hirdették a cigarettát azt sugallva, hogy csak az az igazi férfi, aki dohányzik.
Megdöbbentő adat, de 1948-ban öt angol férfiból négy cigarettázott. Ez – a dohányzás okozta megbetegedések miatt – nagy terhet rótt a társadalomra és a kormányok lépéseket tettek az ügyben.
Eltűntek a reklámok, helyettük ma már elrettentő fotókat találunk a csomagoláson, és a gyerekeket is tanítják a dohányzás veszélyeire. 18 éves kor alatt nem lehet cigarettát venni és a szórakozóhelyekről, irodákból is ki lettek tiltva a dohányosok. Persze ez sem mindenkit tart vissza, de ha megnézzük, hogy napjainkban öt angol férfiból mindössze már csak egy dohányzik, láthatjuk, mennyit javult a helyzet. Manapság határozottan ciki cigarettázni, a család, a barátok rosszalló nézése is az önpusztító tevékenységről való leszokásra biztat.
Mi lenne, ha ezeket a rendelkezéseket szépen lassan elkezdenénk rászabni a közösségi médiára is? Elvégre minden nemzet kormánya igyekszik felhívni polgárai figyelmét olyan dolgokra – a dohányzás kockázatain kívül –, mint az egészséges étkezés, a rendszeres testmozgás, illetve a biztonságos vezetés.
Mivel a túlzott közösségimédia-használat már bizonyítottan addiktív és káros, miért ne figyelmeztethetnék az embereket erre is?
Esetleg kezdhetnék azzal, hogy amikor megnyitjuk a Facebook-ot vagy az Instagramot, egy felugró ablak figyelmeztetne minket arra, hogy ha túl sok időt töltünk az adott oldalon, akkor az káros hatással lehet a mentális egészségünkre. Hány fiatal lány esik depresszióba vagy lesz étkezési zavara, amiért a filterezett, manipulált képeket nézegeti az Instát elárasztó fitneszmodellekről? A Facebook valóban remek eszköz a kapcsolattartásra, de ugyanakkor melegágya a trolloknak, gyűlöletbeszédnek és az online zaklatásnak is.
Ugyan valami elkezdődött, mert a nyilvánvalóan uszító és pornográf tartalmakat már eltávolítja a Facebook, de ugyanakkor csak egy ejnye-bejnyét kapott azért, amiért kiderült, hogy kereskedett felhasználóinak adataival. Lehet, hogy pár év múlva már ciki lesz a közösségi média platformokon lógni és bizonyos helyeken nem is lehet majd használni okostelefonjainkat, de addig is legyünk óvatosak és ne hagyjuk, hogy függőkké váljunk.
Kép forrása: nd3000/Depositphotos.com