Ki ne tette volna már fel a kérdést: „Milyen volt ma a suliban?” Minden szülő szeretné hallani, hogy érezte magát gyermeke az iskolában, azonban erre a kérdésre jellemzően egy-kétszavas válaszok érkeznek.
Ezekre pedig nehéz felhúzni egy komplett beszélgetést, ami segít újra kapcsolódni a hosszú, húzós munkanapok után. Ha tényleg többet szeretnél megtudni gyermeked mindennapjairól, érdemes másként feltenned kérdéseidet!
Amy Morin, pszichoterapeuta, a Psychology Today egyik szerzője szerint a megfelelően megfogalmazott kérdések sokkal többet elárulnak a gyerekek napjáról, mint a megszokott sablonok. Össze is gyűjtött nekünk 10 kérdést, amelyek segíthetnek megnyílni a gyermekeknek és hozzájárulnak, hogy mélyebb beszélgetéseket tudjunk folytatni velük.
VIDEO Év végi fejlődés horoszkóp: ez az, amit még idén kell megfejlődnöd
1/10 „Mi volt a napod legjobb része?”
Ez a kérdés arra ösztönzi a gyermekedet, hogy visszaemlékezzen napja pozitív élményeire. Lehet, hogy a tanórák közti szünetben történt vele valami vicces vagy egy érdekes órai feladattal találkozott… A lényeg, hogy ezzel a kérdéssel segítesz neki észrevenni a jót a napjában, akkor is, ha talán összességében nincs túl jó kedve.
Ezzel a kérdéssel olyan részleteket hozhatsz felszínre, amelyeket magától talán el sem mesélne. Lehet, hogy egy váratlan tanári bejelentés, egy érdekes kísérlet vagy egy új barát volt a napja legmeglepőbb része? A meglepetések mindig izgalmas témát szolgáltatnak, és gyakran a legjobb beszélgetéseket indítják el.
Ez a kérdés nemcsak a gyermek szociális készségeit fejlesztheti, hanem arra is ösztönzi, hogy még jobban figyeljen másokra. Amikor elgondolkodik azon, hogy kire vagy éppen mire büszke, megtanulja értékelni mások sikereit is, nem csak a sajátját. Ez a kérdés egyben rámutat, hogy a barátok támogatása és a közösségi érzés mennyire fontos része az iskolai életnek.
Az önbecsülés építése szempontjából rendkívül fontos, hogy a gyermeked felismerje és elismerje saját eredményeit, bármennyire is aprónak tűnnek azok. Lehet, hogy egy nehéz feladatot oldott meg, vagy éppen kiállt valamiért, amiben hitt. Ha segítesz neki (mert nincs ötlete, mire is lehetne büszke), hogy felfedezze ezeket a pillanatokat, az növelheti az önbizalmát és a bátorságát.
5/10 „Mi az az egy dolog, amitől még jobb lett volna a mai napod?”
Ez a kérdés segít a gyermekednek kifejezni az esetleges csalódásait vagy kihívásait, amelyekkel szembe kellett néznie. Ha ezt megbeszélitek, jobban megértheted, milyen területeken van szüksége támogatásra vagy éppen bátorításra. Ugyanakkor ez a kérdés problémamegoldó gondolkodásra is ösztönzi a gyermekedet, hiszen töprenghet azon, hogyan tudna változtatni a dolgokon a következő alkalommal.
6/10 „Mi volt a legérdekesebb dolog, amit ma tanultál?”
Ez a kérdés segít abban, hogy a gyereked felfedezze az iskolai tanulás szépségeit anélkül, hogy a tanulmányi eredményekre helyeznéd a hangsúlyt. Amikor erről beszél, lehetőséget adsz neki, hogy megoszthassa azokat a dolgokat, amik valóban érdeklik és persze neked is tippeket adhat akár a továbbtanulásra, akár a családi programok megszervezésére.
Ez a kérdés empátiára ösztönzi a gyermekedet főleg, ha többször is előkerül a téma köztetek. Ha elgondolkodik azon, hogy kivel volt kedves, figyelmes aznap, az segít neki felismerni, hogy a kedvesség értékes és fontos része a mindennapjainknak. Ez a kérdés különösen lényeges, ha szeretnéd, hogy a gyermeked empatikus legyen másokkal szemben – és ezt biztosan szeretnéd, hiszen az élete minden területén előnyökhöz juttatja majd.
8/10 „Van valami, amit szívesen kipróbálnál az iskolában, de nem volt rá lehetőséged?”
A gyerekek gyakran ragaszkodnak a megszokott dolgokhoz, de ez a kérdés segíthet nekik elgondolkodni azon, hogy mennyi más áll a rendelkezésükre, mennyi minden vár még kipróbálásra. Egy új sport, egy szakkör vagy egy új tantárgy, idegen nyelv felfedezése izgalmas lehetőségeket tartogathat.
A hibák elismerése fontos lépés a tanulási folyamatban. Ha a gyermeked felismeri, hogy a hibák nem szégyellnivalók és rossz dolgok, hanem tanulási lehetőségek, akkor bátrabban fog szembenézni velük. Ez a kérdés segít abban, hogy ne csak a sikerekről, hanem a kudarcokról is beszéljen, és hogy megtanulja, miként lehet fejlődni akkor, amikor valamilyen nehézséggel szembesülünk.
A szünet nemcsak a pihenésé, hanem a szociális kapcsolatok kiépítéséé is. Ezzel a kérdéssel többet megtudhatsz arról, hogyan tölti el gyermeked a szabadidejét az iskolában, kik a barátai, milyen tevékenységeket szeret. Az ilyen információk segíthetnek abban, hogy jobban megértsd a gyereked kapcsolatait és árnyaltabb képet kapj a szociális készségeiről.