Egy hatásos tanulási módszer, a PQ4R

Egy hatásos tanulási módszer, a PQ4R

Címlap / Otthon / Háztartás / Egy hatásos tanulási módszer, a PQ4R

Szeretnél egy olyan tanulási módszert kipróbálni, amely segít, hogy mély és hosszútávú tudást szerezz? Újra indul az egyetem vagy csak egy új tanfolyamot kell elvégezned a munkádhoz?

A PQ4R módszer az írott anyag elsajátításában nyújt segítséget. Az egyéni tanulás módszerei közül ez az egyik legnépszerűbb és legsikeresebb módszer, amely különféle lépések folytán segít megtanulni a tananyagot. A módszer nem csupán az ok-okozati tények meglátásában segít, de javítja a szövegértést és sokszor a kreativitást is.

A módszer lépései

1. Áttekintés (Preview)

Tekintsük át gyorsan az anyagot, de csak annyira, hogy képet kapjunk arról, hogy miről szól, hogy milyen részekre oszlik, valamint ez mind hogyan kapcsolódik az eddig tanultakhoz.  Ehhez elég áttekintenünk a bevezetőt, a címeket és az alcímeket, az esetleges ábrákat és az összefoglaló részt.

2. Kérdezés (Questions)

Az előzőek alapján fogalmazzunk meg magunkban kérdéseket az anyaggal kapcsolatban.

Ezek a kérdések lehetnek összegző kérdések:
Milyen?, Kicsoda?, Mikor?, Mennyi?, Hány?, Mire példa?; de lehetnek elemző kérdések is: Hogyan?, Miért?, Melyek az okai?, Milyen típusai vannak?, Melyek a funkciói, Mi a folyamata?, Milyen más példák vannak erre?, Minek az oka/eredménye?, Milyen kapcsolat van közöttük?, Mi a hasonlóság vagy különbség közöttük?, Hogyan lehet a … alkalmazni a …?, Melyek a fő érvei vagy állításai?, Hogyan érveltünk?, Milyen bizonyíték, bizonyítás van, vagy mi támasztja alá?, Más szerzők milyen eltérő elméleteik vannak?

Lehetnek emellett feltételező kérdéseink is, mint például: Ha …bekövetkezik, akkor … történik?, Ha …megtörtént, akkor mi fog megváltozni?, Mi történik, ha a … elmélet jóslata bekövetkezik?, Mi lenne ha … különbözne …-től ?, Hogyan kellene megváltoztatni hogy jó legyen?

Azonban feltehetünk magunknak értékelő kérdéseket is: Jó vagy rossz?, Helyes vagy helytelen?, Lényeges vagy mellékes?, Érthető vagy nem?, Logikus vagy nem?, Alkalmazható vagy nem?, Be van bizonyítva vagy nincs?, Etikus vagy nem?, Melyek az előnyei vagy hátrányai?, Mi szól mellette vagy ellene?, Mi lenne a legjobb megoldás a problémára / konfliktusra / ügyre?, Minek (nem) kellene megtörténnie?, Egyetértek-e vagy nem?, Mi a véleményem?, Mire alapozom véleményem?

3. Olvasás (Read)

Az olvasás során ne csupán a lényegre koncentráljunk és az anyag bevésésére, hanem próbáljunk választ találni a kérdéseinkre is. Az olvasás során készítsünk egy vázlatot, amely tartalmazza a címszavakat és összefüggéseket. Tegyünk fel újabb felmerülő kérdéseket az anyaggal kapcsolatban. Fontos, hogy ne kalandozzunk el, ha fáradtak vagyunk és nem tudunk figyelni, akkor inkább tartsunk egy kis szünetet.

4. Tükrözés (Reflect)

Próbáljuk meg a saját szavainkkal elmondani az anyagot, miközben megpróbáljuk kapcsolni a korábban tanultakhoz, emellett megkeressük a főtémák és az altémák közötti összefüggéseket, valamint, hogy miképpen használhatók fel a megszerzett ismeretek.

5. Felmondás (Recite)

Mondjuk el saját szavainkkal az anyagot, segítségképpen ha még kevésbé megy, felhasználhatjuk a vázlatunkat és akönyvben található ábrákat és fejezetcímeket. 

6. Összegzés (review)

Próbáljuk meg a saját magunk számára összefoglalni az anyagot és megválaszolni az ellenőrző kérdéseket. Ha az utóbbi nem sikerül, akkor addig ismételjünk, ameddig képesek leszünk az ismeretek önálló felmondására.

VIDEO Ezek a szerencsehónapjaid 2024-ben

Kövesd a Bien.hu cikkeit a Google Hírek-ben is!