Ahhoz, hogy egy szappant készítsünk, mindössze két összetevőre van szükségünk: lúgra és zsírra. De miért ragadnánk le az egyszerűségnél? Az utóbbi években a szappankészítés időtlen mestersége modern és művészi fellendülést élt meg, mind nagy, mind kis márkák figyelemre méltó darabokat készítenek. Neked van belőle otthon?
„Minden ősi kultúra, egy vagy más formában, készített szappanterméket. Akkoriban szükségszerűségből csinálták, ruhák tisztítására és fertőtlenítésére” – mondja Leigh O’Donnell, a Handcrafted Soap & Cosmetic Guild ügyvezető igazgatója. Néhány összetevő változtatása ellenére a szappan ma is ugyanazt az általános célt szolgálja. A folyamatos technológiai fejlődés világában több ezer éven át fennmaradt és erős maradt. A mai szappanok azonban kissé eltérnek az unalmas rudaktól, amelyeket nagyszüleink mosdóival társítunk. „Akkoriban nagyon egyszerű volt” – mondja Linda Meyers, aki férjével, John Meyers-szel alapította a Wary Meyers-t, és 2015-ben kezdett szappant készíteni.
Manapság a szappankészítés művészeti formaként van számon tartva, és új generációs kézművesek foglalkoznak vele. O’Donnell becslése szerint az Egyesült Államokban a kézműves szappan üzletág 2004 óta megduplázódott. Úgy véli, hogy a népszerűség közelmúltbeli növekedése több okra vezethető vissza. A pandémia idején rendelkezésre álló bőséges kézműves idő, a közönség vágyódása az összetevők megértése iránt egyaránt hozzájárult a sikerhez.
2023-ban a Glossier piacra dobta népszerű Milky Jelly Cleanser szappan változatát: a Milky Jelly Cleansing Bar-t. „A tömbszappanok régi hagyománynak tűnhetnek, de most reneszánszukat élik” – mondja Kleo Mack, a márka marketing igazgatója. „A fogyasztók fenntartható, koncentrált és kíméletes szappanformulákat keresnek, amelyeket több területen is használhatnak.” Más, új és figyelemfelkeltő cégek, mint a D.S. & DURGA, Fenty Beauty, Drunk Elephant és Nécessaire is bővítik kínálatukat szappanokkal, miközben a hagyományos szappanmárkák továbbra is erősen tartják magukat. Az aktuális fellendülés igazi mozgatórugója azonban a közösségi média, ahol a szappanvágó és habosító ASMR videók folyamatosan ismétlődnek.
Amikor a Sparta Candle Co. tulajdonosa, Jennifer Swenk első szappanja vírusosan terjedt el, több rendelést kapott, mint amennyit teljesíteni tudott. „Összecsukható asztalokon készítettük a raktárterületünkön,” – mondja Swenk, akinek cége ma már közel egymillió TikTok követővel büszkélkedhet, és több raktárat is kinőtt. Ma már rajongók az egész világról utaznak a Sparta bájos észak-karolinai boltjába, hogy feltöltsék készleteiket az online is gyakran kifogyott szappanokból.
Akár ritka összetevőket – mint például az alga vagy a rizskorpa – használnak, akár emlékezetes módon népszerűsítik márkájukat, a szappankészítés világa egyre színesebbé válik, miközben megőrzi azt a régi világ hangulatát, amely olyan megnyugtatóvá teszi a szappannal való tisztálkodást.
„Van valami nagyon kényeztető abban, amikor az ember egy szappantömböt tart a kezében” – mondja Richard Christiansen, a Flamingo Estate alapítója, akinek szappanjait Los Angelesben kézzel keverik, vágják és csomagolják. Van valami tiszta és egyszerű egy szappanban, ami tapintható és érezhető is. Íme a jelenlegi legnépszerűbb szappanok a piacon.
VIDEO Nagy éves horoszkóp 2025: így alakul az éved személyes és munkahelyi fronton
A cikk folytatódik, lapozz!