Egészség / Életmód / Lélek

Boldog vagy elkeseredett vagy, hogy indulnak az őszi hétköznapok? Ezt árulja el rólad

Boldog vagy elkeseredett vagy, hogy indulnak az őszi hétköznapok? Ezt árulja el rólad

Mindig nehéz szívvel indulok haza a nyaralásból, de aztán mikor beérek Budapestre, nagyon szeretem, hogy ismerem az utcákat, a tereket, a gyönyörű épületeket, és jóleső érzés ahogy nyílik a garázskapu, és beállok a megszokott helyre az autóval. Szeretek nyaralás után belépni a lakásba, ahol ismerősek az illatok, csukott szemmel is megtalálok mindent, és a saját ágyamban alhatok.

A vakációról hazamenni nem mindig egyszerű, de vajon mit jelent, ha boldogan, és mit, ha elkeseredetten indulnak az őszi hétköznapok?

Vegyük komolyan

A nyaralás utáni búskomorságot vakáció utáni stressznek vagy depressziónak is hívhatjuk, melyet több tünetegyüttes okoz: visszamenni dolgozni, megfelelni a családi elvárásoknak és a tanulmányi kötelezettségeknek – ez apátiát és szomorúságot, kimerültséget okozhat.

A nyaralás utáni depresszióra különösen negatívan hat, ha a munkavállaló ellenséges munkakörnyezetbe megy vissza, ahol nem érzi jól magát, nem értékelik, és nem tisztelik, de az ilyen szélsőségek fennállása nélkül is bizonyos mértékű stressz éri a nyaralásból visszatérőket.

Ennek mértéke attól is függ, milyen hosszú volt a vakáció. Minél hosszabb a vakáció, annál nehezebb visszaszokni a mókuskerékbe. A visszazökkenés akár 10 napig is eltarthat, ám ha két hét után sem múlik a borongós hangulat, érdemes pszichológushoz fordulni a problémánkkal. 

Az akut stressz nemcsak érzelmileg, fizikailag is negatívan hat ránk: kimerültnek, álmosnak érezhetjük magunkat, de fejfájással, étvágytalansággal és gyomorproblémákkal is együtt járhat a vakáció utáni depresszió.

Ilyenkor úrrá lesz rajtunk az apátia, a melankólia, a bizonytalanság érzés, és a nosztalgiázó hangulat.

Egy 2005-ben végzett kutatás az Egyesült Államokban megállapította, hogy azoknál a nőknél, akik nem járnak rendszeresen nyaralni, kétszer vagy háromszor is nagyobb eséllyel alakul ki vakáció utáni depresszió.

A nyaralás jelenti a feltöltődést számunkra. Ilyenkor lehetőségünk van a szeretteinkkel együtt lenni, szabadon választani mit csinálunk, spontánnak lenni, szórakozni. Ezekre mind szükségünk van a boldogsághoz. 

Mindenki másképp csinálja

Ahhoz, hogy le tudjuk győzni a nyaralás utáni búskomorságot, tudnunk kell, hogy milyen a vakációzó énünk, melyik nyaralási mód illik hozzánk a leginkább. Egyesek a kalandokat, az újdonságokat kedvelik a nyaralásban, ők szívesen sikítoznak a vidámparkban, vagy alszanak a csillagos ég alatt a sivatagban, fedeznek fel városokat vagy elhagyatott helyeket a világ végén. Mások a biztonságot, a kiszámíthatóságot, a nyugis életet kedvelik, nekik inkább az egy-két hetes tengerparti nyaralás való. A lényeg, hogy mindenki olyan vakációt válasszon, amely illik a személyiségéhez, ezáltal feltöltődve térhet haza. 

Azt is érdemes megvizsgálni, hogy mi okozza a legfőbb stresszt: a pénz, a főnök hozzáállása stb. Ha a főnök nem szereti, hogy egyszerre két hétre eltűnünk, próbáljuk meg kihasználni a hosszú hétvégéket, szervezzünk 3-4 napos kiruccanásokat.

Ha pénzszűkében vagyunk, legyünk kreatívak: túrázzunk, bringázzunk, kempingezzünk – a gyerekek ezt különösen élvezik, és fölösleges komolyabb költségeket a nyakunkba venni, újabb nyomásnak kitéve magunkat. Ha maga a vakáció megszervezése jelent gondot, bízzuk profikra, vagy csatlakozzunk olyanokhoz, akik élvezik a szervezést. Arra figyeljünk, hogy ne zsúfoljuk tele programokkal a vakációt, legyen időnk feltöltődni, és egymásra is. A problémákat pedig hagyjuk magunk mögött legalább erre az időre. 

Azok, akiket kevésbé érint a nyaralás utáni depresszió, általában új lehetőségként tekintenek a szeptemberi újrakezdésre. Nekik is érdemes azonban átgondolni, hogy mit kaptak a nyaralás alatt: csodás élményeket, új ismeretségeket, rengeteg szabadban töltött időt – ezeket tanácsos a napi rutinba is beépíteni.

Emellett néha összeüthetünk egy olyan fogást, ami a nyaraláson különösen ízlett, hordhatjuk az ott vásárolt ruhákat, ékszereket, ezzel is némi egzotikumot csempészve a mindennapokba.

További tippek, hogy elkerülhessük a vakáció utáni depressziót:

  • a nyaralásból érjünk haza időben, tegyük oda a mosást és feküdjünk le időben
  • ne vessük bele magunkat ész nélkül a munkába és az otthoni teendőket se próbáljuk egyszerre megoldani, hagyjunk időt magunknak belejönni a napi rutinba
  • találjuk meg a pozitív dolgokat a hétköznapokban is, minden este vegyük számba azokat a dolgokat, amelyeket különösen élveztünk aznap, és amiért hálásak lehetünk
  • kezdjük el tervezni a következő kiruccanást, amelyet a korábbi tapasztalataink birtokában még ügyesebben szervezhetünk
  • ha mégis felütné a fejét a nyaralás utáni szomorúság, értsük meg, hogy miből fakad ez az érzés, és találjunk módot arra, hogy hogyan szabadulhatunk meg tőle – a meditáció és a nyaralás legszebb pillanatainak felidézése sokat segíthet.

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást