Boldog vagy elkeseredett vagy, hogy indulnak az őszi hétköznapok? Ezt árulja el rólad

Boldog vagy elkeseredett vagy, hogy indulnak az őszi hétköznapok? Ezt árulja el rólad

Címlap / Életmód / Egészség / Boldog vagy elkeseredett vagy, hogy indulnak az őszi hétköznapok? Ezt árulja el rólad

Mindig nehéz szívvel indulok haza a nyaralásból, de aztán mikor beérek Budapestre, nagyon szeretem, hogy ismerem az utcákat, a tereket, a gyönyörű épületeket, és jóleső érzés ahogy nyílik a garázskapu, és beállok a megszokott helyre az autóval. Szeretek nyaralás után belépni a lakásba, ahol ismerősek az illatok, csukott szemmel is megtalálok mindent, és a saját ágyamban alhatok.

A vakációról hazamenni nem mindig egyszerű, de vajon mit jelent, ha boldogan, és mit, ha elkeseredetten indulnak az őszi hétköznapok?

Vegyük komolyan

A nyaralás utáni búskomorságot vakáció utáni stressznek vagy depressziónak is hívhatjuk, melyet több tünetegyüttes okoz: visszamenni dolgozni, megfelelni a családi elvárásoknak és a tanulmányi kötelezettségeknek – ez apátiát és szomorúságot, kimerültséget okozhat.

A nyaralás utáni depresszióra különösen negatívan hat, ha a munkavállaló ellenséges munkakörnyezetbe megy vissza, ahol nem érzi jól magát, nem értékelik, és nem tisztelik, de az ilyen szélsőségek fennállása nélkül is bizonyos mértékű stressz éri a nyaralásból visszatérőket.

Ennek mértéke attól is függ, milyen hosszú volt a vakáció. Minél hosszabb a vakáció, annál nehezebb visszaszokni a mókuskerékbe. A visszazökkenés akár 10 napig is eltarthat, ám ha két hét után sem múlik a borongós hangulat, érdemes pszichológushoz fordulni a problémánkkal. 

Az akut stressz nemcsak érzelmileg, fizikailag is negatívan hat ránk: kimerültnek, álmosnak érezhetjük magunkat, de fejfájással, étvágytalansággal és gyomorproblémákkal is együtt járhat a vakáció utáni depresszió.

Ilyenkor úrrá lesz rajtunk az apátia, a melankólia, a bizonytalanság érzés, és a nosztalgiázó hangulat.

Egy 2005-ben végzett kutatás az Egyesült Államokban megállapította, hogy azoknál a nőknél, akik nem járnak rendszeresen nyaralni, kétszer vagy háromszor is nagyobb eséllyel alakul ki vakáció utáni depresszió.

A nyaralás jelenti a feltöltődést számunkra. Ilyenkor lehetőségünk van a szeretteinkkel együtt lenni, szabadon választani mit csinálunk, spontánnak lenni, szórakozni. Ezekre mind szükségünk van a boldogsághoz. 

Mindenki másképp csinálja

Ahhoz, hogy le tudjuk győzni a nyaralás utáni búskomorságot, tudnunk kell, hogy milyen a vakációzó énünk, melyik nyaralási mód illik hozzánk a leginkább. Egyesek a kalandokat, az újdonságokat kedvelik a nyaralásban, ők szívesen sikítoznak a vidámparkban, vagy alszanak a csillagos ég alatt a sivatagban, fedeznek fel városokat vagy elhagyatott helyeket a világ végén.

Mások a biztonságot, a kiszámíthatóságot, a nyugis életet kedvelik, nekik inkább az egy-két hetes tengerparti nyaralás való. A lényeg, hogy mindenki olyan vakációt válasszon, amely illik a személyiségéhez, ezáltal feltöltődve térhet haza. 

Azt is érdemes megvizsgálni, hogy mi okozza a legfőbb stresszt: a pénz, a főnök hozzáállása stb. Ha a főnök nem szereti, hogy egyszerre két hétre eltűnünk, próbáljuk meg kihasználni a hosszú hétvégéket, szervezzünk 3-4 napos kiruccanásokat.

Ha pénzszűkében vagyunk, legyünk kreatívak: túrázzunk, bringázzunk, kempingezzünk – a gyerekek ezt különösen élvezik, és fölösleges komolyabb költségeket a nyakunkba venni, újabb nyomásnak kitéve magunkat. Ha maga a vakáció megszervezése jelent gondot, bízzuk profikra, vagy csatlakozzunk olyanokhoz, akik élvezik a szervezést. Arra figyeljünk, hogy ne zsúfoljuk tele programokkal a vakációt, legyen időnk feltöltődni, és egymásra is. A problémákat pedig hagyjuk magunk mögött legalább erre az időre. 

Azok, akiket kevésbé érint a nyaralás utáni depresszió, általában új lehetőségként tekintenek a szeptemberi újrakezdésre. Nekik is érdemes azonban átgondolni, hogy mit kaptak a nyaralás alatt: csodás élményeket, új ismeretségeket, rengeteg szabadban töltött időt – ezeket tanácsos a napi rutinba is beépíteni.

Emellett néha összeüthetünk egy olyan fogást, ami a nyaraláson különösen ízlett, hordhatjuk az ott vásárolt ruhákat, ékszereket, ezzel is némi egzotikumot csempészve a mindennapokba.

További tippek, hogy elkerülhessük a vakáció utáni depressziót:

  • a nyaralásból érjünk haza időben, tegyük oda a mosást és feküdjünk le időben
  • ne vessük bele magunkat ész nélkül a munkába és az otthoni teendőket se próbáljuk egyszerre megoldani, hagyjunk időt magunknak belejönni a napi rutinba
  • találjuk meg a pozitív dolgokat a hétköznapokban is, minden este vegyük számba azokat a dolgokat, amelyeket különösen élveztünk aznap, és amiért hálásak lehetünk
  • kezdjük el tervezni a következő kiruccanást, amelyet a korábbi tapasztalataink birtokában még ügyesebben szervezhetünk
  • ha mégis felütné a fejét a nyaralás utáni szomorúság, értsük meg, hogy miből fakad ez az érzés, és találjunk módot arra, hogy hogyan szabadulhatunk meg tőle – a meditáció és a nyaralás legszebb pillanatainak felidézése sokat segíthet.

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást