SEO után PPC: könnyen elszállhatnak a költségek, ha nem vagy elég felkészült

SEO után PPC: könnyen elszállhatnak a költségek, ha nem vagy elég felkészült

Címlap / Életmód / Pénz és hivatás / SEO után PPC: könnyen elszállhatnak a költségek, ha nem vagy elég felkészült

Az alapokat hamar el lehet sajátítani és az eszközök is rendelkezésre állnak, mégis, az igazán sikeres PPC marketing kampányokhoz kell egy kis plusz lökés is az elején. (x)

Bár mindkettő célja a forgalom növelése, a SEO és a PPC-marketing más és más eszköztárral dolgozik. Csak azért, mert ismered az egyiket, még nem biztos, hogy bele tudsz vágni a másikba – pedig az igazán nagy sikereket ezek összehangolásával érheted el.

Az online marketing világában sokszor beszélünk SEO-ról vagy PPC-marketingről. Mindkét terület fő funkciója, hogy lehetséges vásárlókat hozzon az oldalunkra, azonban nem mindegy, hogy mikor, milyen céllal alkalmazzuk egyiket vagy másikat. Ahogy az sem igaz, hogy ha a SEO-ról már vannak ismereteid, akkor bátran nekivághatsz a PPC marketingnek is. Nézzük meg mit is jelent a két terület.

SEO-ról (Search Engine Optimization) akkor beszélünk, ha jó helyezést akarunk elérni az organikus keresési eredmények közt. Vagyis, ha mi cipőket árulunk és valaki rákeres a „cipő” + „vásárlás” kulcsszavakra, akkor a találati oldalon az elsők között a mi honlapunk jelenjen meg. Ez viszonylag egyszerűnek tűnik, azonban a Google algoritmusai számos szempont szerint válogatják ki, hogy mit hová sorolnak. Egyrészt figyelik a kulcsszavakat, a tartalom szerkezetét, a kiemeléseket, az elhelyezett hivatkozásokat és a teljes szöveget is (vagyis, hogy releváns-e a témában, vagy csak egy kulcsszavakkal teleaggatott marketingleírás).

A fizetett PPC-hirdetések ezzel szemben pénzért generálják a látogatókat, azaz fizetnünk kell, ha valaki ránk kattint. Itt is fontos szerepet játszanak a kulcsszavak, azonban a pénzünkért cserébe képesek leszünk a számunkra fontos célcsoportot célozni. Ha összehasonlítjuk a kettőt,

a SEO a sörétes puska, míg a PPC egy lézerfegyver pontosságával céloz.

Ahhoz, hogy el tudjuk dönteni melyik területtel érdemes foglalkoznunk az alábbi szempontokat kell figyelembe venni:

  • idő,
  • költségvetés,
  • versenyhelyzet.

SEO-ra igaz, hogy lassabban lehet vele eredményeket elérni ugyanakkor, ha mi magunk fordítunk időt a minőségi tartalomgyártásra és magunk csiszolgatjuk a weboldalunk tartalmát, akkor akár 0 Ft-ból is ki tudjuk hozni. Ha viszont gyors eredményekre van szükségünk, a PPC-marketing lesz a fegyverünk. Mindkét szempontot befolyásolja azonban a versenyhelyzet az, hogy milyen oldalakkal és kampányokkal kell versenyeznünk a piacon. Ha nagy a verseny, akkor elszállhatnak a hirdetési költségek és hosszú távú befektetéssel hoz csak a SEO is eredményeket. Utóbbi esetében érdemes megnézni, hogy egy adott kulcsszóra milyen weboldalakat listáz elöl a Google. Nézzük meg ezek szerkezetét, a linkek számát. Ha azt látjuk, hogy a saját oldalunk várhatóan jobban teljesít majd ezen a téren, akkor érdemes a büdzsénket a hirdetésekbe fektetni. Ezzel növelhetjük ugyanis az átkattintási arányt, ami hosszú távon a SEO-eredményeket is javítja. Hogy mit is jelent ez? Ha egy oldalra sokan kattintanak, az a Google találati oldalán szép lassan felfelé fog kúszni, és ugyanez igaz fordítva is, ha egy találatnál alacsony az átkattintási arány, az előbb-utóbb hátrébb fog sorolódni.

PPC marketing adatok a SEO-stratégiában

Az esetek többségében a SEO és a PPC-marketing kombinációjára lesz szükségünk. A PPC-hirdetések gyors és pontos eredményeket hozhatnak a kulcsszavak és konverziók terén. Viszonylag hamar képet kaphatunk arról, mik a legnagyobb átkattintást, konverziót generáló kulcsszócsoportok, mik a legjobb Call To Action (CTA) kifejezések – ezek pedig mind beépíthetők a hosszú távú SEO-stratégiánkba. Gyorsan kielemezhetjük a saját oldalunk eredményeit például a Semrush.com AI alapú technológiájával, ahol már az ingyenes verzióban is értékes adatokat láthatunk az oldalunk forgalmáról, a legjobban teljesítő (organikus és fizetett) kulcsszavakról és még a legnagyobb organikus versenytársainkat is láthatjuk.

A Semrush-hoz hasonlóan számos felület, tanácsadó cikk és alkalmazás segít eligazodni az online marketing világában és arra is sok példát találhatunk akár a hazai szakirodalomban is, hogyan vegyítsük a különböző online marketing elemeket. Egy dologra azonban érdemes odafigyelni:

ha valaki kevésbé járatos a PPC marketing világában, nagyon gyorsan nagyon sok pénzt elégethet minimális eredménnyel.

Miért ne indulj neki megfelelő háttér nélkül a PPC-marketingnek?

Jogosan tehetnéd fel a kérdést, hogy a mai autodidakta világban miért is ne képezhetnéd saját magad a PPC-marketing területén. Hadd válaszoljunk a kérdésre kérdéssel: Ha van egy szikéd, attól már műteni is tudsz? Ha veszel egy Ferrarit, egyből világbajnok időt tudsz vele futni? Ugye, hogy nem? Nincs ez másként a PPC-marketing esetében sem. Az egy dolog, hogy ismered az alapfogalmakat, elkezded használni a felületeket – de megfelelő szakmai segítség nélkül szinte biztos, hogy az elején vaktában fogsz lőni. Ami pedig költséges vállalkozás. Szerencsére ma már többféle ppc tanfolyam közül válogathatsz, ahol segítenek neked elsajátítani a szakma legfontosabb trükkjeit.

Miben segítenek a PPC tanfolyamok? És mi az, amit TE tehetsz a kampányodért!

1. Ismerd meg a céljaidat

Sohasem úgy indulunk neki egy kampánynak, hogy leülünk és írunk egy hirdetésszöveget. Talán bagatellnek tűnik, de a kurzusokon segítenek összegyűjteni azokat a szempontokat, amiket figyelembe kell venned, mielőtt marketingaktivitást tervezel. Attól függően, hogy egy új belépő vagy a piacon, vagy már egy ismert márka új termékével lépsz ki más és más stratégia és eszköztár áll rendelkezésedre, amit jól használva gyors eredményeket érhetsz el.

2. Állíts fel reális elvárásokat

A KPI-ok, vagyis a hatékonysági vagy teljesítménymutatók minden PPC-marketing kampány alapját képezik. Fontos már jó előre meghatározni, hogy a te esetedben mik azok a mutatók, amik alapján sikeresnek ítélsz egy-egy kampányt. Egyszerűnek tűnik, de mégsem az, hiszen a KPI-ok akár csatornánként is eltérhetnek és elengedhetetlen, hogy minden mutató kellően mérhető és konkrét legyen. Enélkül nem fogsz valós eredményeket látni.

Tegyük fel például, hogy van 100 000 Ft büdzséd, amiből 100 konverziót akarsz elérni. A kulcsszó átkattintási költsége 200 Ft, a konverziós arány pedig 2%. Ebből látszik, hogy ha 200 Ft-ot kell fizetned egy kattintásért, akkor a 100 000 Ft-ból 500 látogatást tudsz generálni, aminek azonban csak a 2%-a lesz értékelhető konverzió. Vagyis a teljes büdzsé elköltésével is csak 10 konverziót tudsz majd felmutatni az elvárt 100 helyett.

Ilyenkor két lehetőséged van, vagy a büdzsét emeled, vagy a konverziós arányt próbálod meg javítani más technikák, kulcsszavak alkalmazásával. Ezt azonban senki sem fogja elsőre átlátni, így egy tapasztalt szakember segítsége jól jöhet.

3. Mérj, mérj és még egyszer mérj

Az online marketingben mindennek lehet mérőszáma. Mérhetjük a megjelenést, a látogatást, a kattintást, a keresések számát és bármilyen további cselekvést, ami a hirdetésünkhöz kapcsolódik. Peter Drucker menedzsmentguru fogalmazta meg tömören a lényeget: „Ha nem tudod mérni, nem tudod fejleszteni.” A mérés ténye önmagában azonban még nem jelent sikert. Tudnod kell, mit és hogyan figyelj, az egyes szempontok hogyan kapcsolódnak egymáshoz és azt sem árt pontosan ismerni, melyik sokbetűs rövidítés pontosan mit is takar. CTR, CVR, site visit, impressions – a jó pap is holtig tanul, te se félj segítséget kérni az indulásnál.

4. Használj minden eszközt, ami rendelkezésre áll

Ha PPC-marketing, akkor Google Adwords – gondolhatnánk. Az eszközök listája azonban ennél sokkal szélesebb. Külön felületek vannak a kampánymenedzsmentre, máshol követheted nyomon az analitikai adatokat és megint más alkalmazást használhatsz a kulcsszókutatásra. Ráadásul egyre-másra jelennek meg új platformok és eszközök, így még a rutinos PPC guruknak sem árt néha egy kis szakmai frissítés.

+1. Dupla kampány dupla eredmény

A SEO és a PPC marketing tehát kéz a kézben járnak, ha mindkét területet jól kezeld, egymást erősítve akár megduplázhatod a kampányeredményeidet. A PPC és a SEO célja egyaránt az, hogy általuk növeld a vállalkozásod közönségét, akikből nem csupán vásárlók, de visszatérő vásárlók válhatnak.

VIDEO Íme a 10 legolcsóbb szobanövény, amit imádni fogsz

Kövesd a Bien.hu cikkeit a Google Hírek-ben is!