Pénz és hivatás

E-mail etikett hibák, amiket tipikusan nők követnek el

Kérdőjelekből sohasem elég???? Mindegy, hogyan zárod a leveleket, és nyugodtan be lehet „LOL”-ozni egy feszült hangulatú munkahelyi üzenetváltás közepébe? Összegyűjtöttük a leggyakoribb csajos hibákat, amelyekre érdemes odafigyelned.

Óvatosan az írásjelekkel!

Egy komolyabb, esetleg negatív tartalmú e-mail elég furcsán fog kinézni, ha rögtön négy felkiáltójelet teszel az első mondat végére. (Bár a másodiknak a lezárásaként sem sokkal szerencsésebb…)

Ráadásul a valódi felszólítás, felkiáltás vagy óhaj nyomatéka pontosan érzékeltethető egy darabbal. Ugyanez a helyzet a kérdőjelekkel. Senki sem fog hamarabb válaszolni csak azért, mert ráültél arra a billentyűre, vagy beragadt a szmájli végén a zárójel…

Fixáld a hangnemet!

Jelölj ki egy hangnemet a munkahelyi levelezésedhez – lehetőleg semlegeset! És ragaszkodj hozzá minden esetben. Ha ugyanis túlzásba viszed a lelkes kirohanásokat, akkor a többi üzeneted hidegnek és barátságtalannak fog tűnni azokhoz képest. 

Amennyiben lazább csevegést szeretnél folytatni valamelyik kollégáddal, válasszatok másik felületet: például a magán e-mail fiókot vagy a Facebookot. (Más kérdés, hogy a vállalati előírások szerint ezeket lehet-e munkaidőben.)

Legyél következetes!

Bizonyára van olyan levelezőpartnered, aki sajátos formulát csempész az e-mailjeibe. Az állandó „Üdv” vagy „Baráti üdvözlettel” olykor fölöslegesnek vagy soknak tűnhet, az egységes stílus részeként azonban nincs kivetnivaló benne.
Sőt, inkább az zavaró mások számára, ha mindig eltérő módon zárod a leveleidet, mert simán elgondolkodhatnak rajta, hogy a szófordulatoknak van valami mögöttes jelentése.

Figyeld a többieket!

A legtöbb kommunikációs helyzetben egyszerűen kihúz a bajból az a stratégia, hogy cselekvés előtt megfigyeled, hogyan csinálják a többiek. A felettesed, a munkatársaid vagy a beosztottaid hangneme és szóhasználata sokat elárul arról, mi az elvárás veled szemben. 

Ne te legyél az, aki egy rosszul időzített „LOL”-lal robban be a munkahelyi levelezésbe! Ja, és mindig nézd meg, ki kap másolatot, mielőtt a „Válasz mindenkinek” gombra nyomsz…

Egyszer mondj köszönetet!

Lehet, hogy valaki folyamatosan megkönnyíti a dolgodat, és ezért állandóan kísértést érzel a köszönetnyilvánításra. 

Ezzel azonban mindkettőtöket kellemetlen helyzetbe hozhatod, hiszen számodra terhessé válhat az örökös ismételgetés, a fogadó fél pedig egyszerűen nem tud mit kezdeni vele. Akármilyen hálás is vagy, éppen elég egy alkalommal köszönetet mondani érte – de akkor aztán őszintén, szívből és tényleg!

Ne magyarázkodj!

A férfi és a női kommunikáció különbségére klasszikus példa, hogy a hímnemű főnök figyelmezteti a beosztott hölgyet, hogy még nincs kész az előző napra ígért munka. 

Erre ahelyett, hogy a nő gyorsan válaszolna egy „egy órán belül küldöm”-öt, tizenöt percen át gépeli a kisregényt a kifogásként szolgáló hétköznapi malőrökről, rosszabb esetben magánéleti drámával megspékelve. Ne feledd: ilyen helyzetben inkább előre kell nézned, tehát elhárítani a krízist a magyarázkodás helyett!

Töltsd ki rendesen a „tárgy” mezőt!

Hány „kérdés”, „kérés” vagy „érdeklődés” tárgyú e-mail kaptál mostanság? Ugye, hogy téged is zavarnak az ilyenek, mert szívesebben látnád rögtön, hogy mivel kapcsolatban keresnek?
Na, akkor miért követed el a munkatársaid ellen tök ugyanezt? A címzettel együtt te is sokkal jobban jársz, ha a kimenő levelek között rögtön látod, hogy „Kérdés – X projekt”. Nem kell külön megnyitnod, hogy lásd, mi áll benne.
Te tudsz valamilyen idegesítő e-mail szokásról, ami tipikusan csajos, de kimaradt a listánkból? Kommentben várjuk!