Vannak egyszerű pszichológiai trükkök, amikre a csaló e-mailek és trükkös telefonhívások épülnek. A járvány pedig tökéletes környezetet teremtett ezeknek.
Szintén gyakori elem, hogy a csalás „időbeli korlátozással” jár, és azonnali választ igényel. Ez azért működik jól a csalók szempontjából nézve, mert növeli annak esélyét, hogy cselekedni fogsz, mielőtt a kritikus gondolkodásnak teret engednél.
Hogyan ne dőlj be a csalóknak?
Ha a fenti trükkökkel tisztában vagy, máris egy kicsit jobb eséllyel indulsz az online csalókkal szemben. Szintén segíthet, ha mielőtt megadod valahol az adataidat vagy pénzt küldesz valakinek, ellenőrzöd, hogy hiteles információt kaptál-e.
Ha például a bankod vagy biztosítód nevében keresnek, és gyanakszol, akkor hívd fel a szolgáltatót. Ehhez ne a levélben lévő kontaktot használd, ha van ilyen. Keress rá függetlenül a telefonszámukra, és érdeklődj, hogy valóban tőlük jött-e az üzenet.
Érdemes odafigyelni a logóra és a szövegezésre is: a csalók leveleiben a képek sokszor csak nagyon hasonlóak, de nem teljesen azonosak az eredeti mintákkal. A szövegek pedig, mivel gyakran fordítóprogramot használnak, sokszor nyelvtanilag nem helyesek vagy helyesírási hibákat tartalmaznak.