Az egyes tuningműhelyek munkamódszerei merőben eltérőek. Vannak, akik mindent bevállalnak, csak hogy szerezzenek némi profitot. Akadnak azonban olyan cégek is, amelyek az észszerűség határán túl bizonyos dolgokra nem vállalkoznak. (x)
A szoftveres motoroptimalizálás kényes kérdés, különösen, ha szívómotorokról van szó. Felvetődik a kérdés, hogy lehet-e értékelhető teljesítménynövekedést elérni pusztán szoftveres beállítások segítségével?
Ez a sikeres tuning kulcsa
Ha tuningolásról van szó, akkor a legfontosabb kérdés az, hogy milyen módon lehet több levegőt juttatni a motorba. Amennyiben egy adott időintervallum alatt több levegő áramlik a motorba, és ezzel együtt valamivel több üzemanyag, akkor garantált a siker.
Egy turbó vagy egy kompresszoros motor estében minden adott ehhez. Megoldható mindez megnövelt turbónyomással, de az is megfelelő, ha a kompresszor szállít több levegőt a motorba. Szívómotor esetén viszont ezek az opciók nem élnek.
Amennyiben szívómotoros autóba direkt szűrőt szerelnek, az sem teljesen mindegy, hogy miként történik ez. Ha ugyanis nem megfelelő helyre kerül, akkor megeshet, hogy a motortér belsejéből szívja be a meleg levegőt. Ez viszont problémás, ugyanis a meleg levegő oxigéntartalma alacsonyabb, ennek következtében a motorban tökéletlen lesz az égés. Az tehát komoly tervezést igényel, ha a gyári szűrőt sportlégszűrőre cseréljük, mert akár rosszabbá is válhat a helyzet.
Nézzük a lehetőségeket!
Szívómotor esetében a teljesítmény növelése megoldható előgyújtás segítségével. Ha a szelepvezérlést lehet állítani, abban az esetben a szelep összenyitásával lehet variálni. Ugyanakkor azt le kell szögezni, hogy ettől csodákat nem lehet várni. Ha pedig a levegő kevésnek bizonyul, akkor érdemi előrelépésről nem beszélhetünk.
Ami még szóba jöhet mint megoldás: a nagyobb injektorok, nagyobb befecskendezési idő és megnövelt nyomás. Általában az a legkardinálisabb kérdés, hogy mennyi a rendelkezésre álló levegő mennyisége.
Előgyújtás esetén jelentkezhet a motorban történő kopogásos égés. Ez a motoron elhelyezett kopogásérzékelőkkel észlelhető. Kopogás esetén az érzékelő a motorvezérlőnek küld egy jelet, a motorvezérlő pedig vissza tud ilyen esetben korrigálni az előgyújtásból. Ez azért lehetséges, mert a szoftverben van egy úgynevezett előgyújtás térkép. Ez a terhelés, valamint a fordulatszám függvényében korrigálni tudja az előgyújtás értékeket azon paraméterek alapján, amik beérkeznek.
Mikor van értelme a szoftveres tuningnak, és mikor nincs?
Vannak olyan műhelyek, ahol akár 15 százalékos teljesítménynövekedést ígérnek szívómotorokra. Ez azonban inkább hangzatos ígéret, mint realitás.
Egyes szívómotorok esetén valójában szinte semmilyen teljesítménynövekedést nem lehet elérni. Rengeteg minden múlik a motor állapotán. Ha a motoron van gyári szoftverfojtás, akkor látványos lehet a tuning eredménye. Az esetek túlnyomó többségben viszont ha nincs szoftveres fojtás, akkor a szoftveres tuninggal nem sokra lehet menni.