Életmód / Egészség / Táplálkozás

5 élelmiszer, ami bizonyítottan segít megelőzni a rák kialakulását

Alma

Az alma élelmi rost- és polifenolvegyületeket biztosít a szervezet számára. Ezek társulnak a bél-mikrobákkal, olyan környezetet teremtve, amely segíthet csökkenteni a rák kialakulásának kockázatát. A megfigyelési populációs tanulmányok összefüggéseket mutatnak ki az alma fogyasztása és az emlőrák kialakulásának alacsonyabb kockázatával – írja az AICR.

Kelkáposzta és a rák

A kutatási eredmények azt mutatják, hogy a sötétzöld leveles zöldségekben, például a kelkáposztaban található karotinoidok antioxidánsként hathatnak és fokozzák a test saját antioxidáns védekező képességét. Ez a védekező rendszer segít megóvni a szabad gyököket attól a károsodástól, amely rákhoz vezethet.

A kelkáposzta C-vitaminja szintén erős antioxidáns, és megakadályozza a rákkeltő anyagok képződését a szervezetedben.

Áfonya

A fekete áfonya számos fitokémiai anyagot és tápanyagot tartalmaz, amelyek laboratóriumi vizsgálatok során potenciális rák elleni hatást mutattak.

Számos tanulmány kimutatta, hogy a fekete áfonya rendszeres fogyasztása növeli a antioxidánsok aktivitását a vérben, és a DNS-károsodás megelőzését is lehetővé teszi.

A tanulmányok korlátozottak és az eredmények eltérőek. További kutatásokra van szükség az áfonya ezen területeken betöltött szerepének megértéséhez, az AICR szerint azonban az áfonyának mindenképpen helye van, a rák kialakulásának kockázatát csökkenti diétában.

Szőlő

Kutatások során a szőlőmagból és héjból származó proantocianidin vegyületek hatásait vizsgálták. A laboratóriumi tesztek azt sugallják, hogy ezek, vagy a bélmikrobák, amelyek belőlük termelődnek, befolyásolhatják a rák kialakulásával kapcsolatos gének expresszióját.

Nagyon sok munkára van szükség annak megértéséhez, hogy a szőlő fogyasztása így ténylegesen befolyásolhatja-e a rák kialakulásának esélyét, de az eddigi eredmények mindenképpen ebbe az irányba mutatnak.

Kávé és a rák

Az interneten legalább annyi cikket találni a kávé csodás rákmegelőző hatásáról, mint amennyiben potenciális rákokozóként tüntetik fel. Az AICR szerint azonban a kutatások azt  mutatják, hogy a kávéfogyasztás csökkenti az endometrium- és májrák kockázatát. A koffeinmentes kávéban, bár a koffein alacsonyabb, és a fenolsavtartalom szintén kissé alacsonyabb is lehet, a védő fitokémiai anyagok továbbra is jelen vannak.

A legtöbb emberi tanulmány a rák kockázatának hasonló csökkenését mutatja a normál és koffeinmentes kávé fogyasztásakor.

Amikor a pörkölt kávébabban található akrilamidnak nevezett vegyülettel kapcsolatos aggodalmakról hallasz, fontos megérteni, hogy nincs kapcsolat a táplálékban lévő akrilamid és az emberben kialakuló rákbetegségek kockázata között. Laboratóriumi állatokban mutattak ki ilyen jelenséget, de ez lényegesen nagyobb, mint amekkora veszélyt az emberekre a kávéfogyasztás jelent – magyarázza az AICR.

Olvastad már?  A horoszkópod elárulja, hogy mitől függsz a legjobban

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást