A magyar vonatozás felér egy lelki gyakorlattal

A magyar vonatozás felér egy lelki gyakorlattal

Címlap / Kikapcsolódás / Szórakozás / A magyar vonatozás felér egy lelki gyakorlattal

A menetrend azért van, hogy legyen mihez képest késni

Rutinos vonatozók már nem a menetrendhez képest rendelik ki a rokonokat autóval az állomásra, hanem telefonálnak, amikor már olyan közel értek a célállomáshoz, ahonnan akár gyalog is hazaérnének – így talán nem kell órákat várni a családnak.

Aki nem vonatozik, az valószínűleg azt sem tudja, hogyan rándul össze az ember gyomra, amikor a hangosbeszélő óráknak tűnő másodperceken át sorolja a megállókat, ahonnan az „érkező vonat” nem egészen pontosan, de „előre láthatóan” késni fog valamennyit.

Az avatatlan szemlélő valószínűleg azt sem érti, miért nevet fel mindenki megkönnyebbülten, amikor a szónoklat „5 perc”-cel zárul. Ennyi még igazán bele volt kalkulálva.

Minden kocsi büfékocsi

A mezei szemlélő számára a hagyományos vonatokon látszólag nincsen büfékocsi, de ez egy átverés, a valóság éppen ellentétes. Minden kocsi egy büfékocsi, ahol az emberek már az állomásról való kigurulás pillanatában elkezdik kipakolni a rántott húsos zsemlét, a paprikát, a paradicsomot, a termoszos kávét, az élelmesebbek pedig kis üvegben sót is hoztak magukkal.

Ha szerencsénk van, és útitársaink is magukévá tették már a zen felfogást, svédasztal lesz a fülke fogásaiból, és mindenki vígan cserélgeti a hazait.

Közösségi művelődési tér

A vasút az általános műveltség terjesztéséről is gondoskodik, egyfajta népművelő szerepet tölt be, hiszen egy hosszabb út során, esetleg amíg 6 órán át állunk egy felsővezeték-szakadás miatt a puszta közepén, az ember nem csak azt a könyvet fejezi be, amit magával vitt, de a kocsiban ülők egymás között is cserélgethetnek, így akár a velünk utazó orvostanhallgató szakvizsgájára is felkészülhetünk.

A kalauz az információs pont

A kalauz nem csak a pontos időről, a következő állomásról és a várható időjárásról, de a létező összes csatlakozásról, és a vonat másik végében található üres ülőhelyek számáról, az ottani klímáról és hangulatról is rendelkezik információval, gyakorlatilag wifi, urambocsá közösségi oldal szerepét tölti be az utazóközönség kommunájában.

Sajnálatos módon elég nagy eséllyel arra vonatkozólag is lesz információja, hogy a borsos pénzért megváltott jegyünk miért is érvénytelen, avagy miért nem megfelelő kiegészítő/pót jegyet vásároltunk hozzá, és miért kell büntetést fizetnünk.

Ha iszol, kiizzadod

Figyelembe véve a higiéniás körülményeket, a vonaton való utazás egy lelki gyakorlattal, illetve sajátos böjttel is felér, abban a tekintetben, hogy valóban csak a létfenntartáshoz feltétlenül szükséges folyadékmennyiséget veszed magadhoz, bölcsen előre gondolva arra, hogy itt ugyan pisilni nem fogsz.

Ha mégis szólít a természet, alternatív megoldásként még mindig szóba jöhet, hogy a kiválasztott folyadékot esetleg kiizzadod, ami még mindig kellemesebb megoldásnak tűnik, mint a vécé használata.

A hűtés-fűtés állandó problémája

Érdekes módon még a jobbik esetnek mondható, amikor a helyiség klímája az ablak le- vagy felhúzásával szabályozható, de ez már-már extrának számít.

A vonatozás megtanít az önfegyelemre és a földi hívságok elengedésére, így rezzenéstelen arccal tűröd a leengedett ablak melletti fagyoskodást, vagy éppen a mozdíthatatlan üvegtábla melletti izzadást.

Persze, a helyzet azért nem olyan rossz, a vonaton sokszor megy a klíma – főleg télen – és néha fűtés is van – nyáron.

A kijutás sem egyszerű

Nem is kétséges, hogy egy ilyen idilli környezetet te is nehéz szívvel hagysz el, de a vonatról való lejutás a szó fizikai értelmében véve sem könnyű.

A teljes lelki megtisztulás után ugyanis utolsó erőpróbaként még át kell kelned a bőröndök, folyosón üldögélő utasok, babakocsik, biciklik és kutyák együtteséből megalkotott akadálypályán, hiszen a vasút biztos akar lenni benne, hogy mire leszállsz, addigra valóban átértékeled az életedet – persze, ilyen jegyárak mellett ez a legkevesebb, amit elvárhatsz tőlük, nem igaz?

Kövesd a Bien.hu cikkeit a Google Hírek-ben is!

1 hozzászólás

  • Fülek
    2022.11.22., 13:35

    Remek cikk, telitalálat. Ma az ország legpazarlóbb cége a MÁV. Persze nem irigyeljük a cégvezetést, mert ezt örökölték. Mindenkinek tucatnyi rossz tapasztalata van (aki valóban szokott hosszabb belföldi utat vonattal megtenni). Ha egy vonat nem késik, már pezsgőt bontunk. De hozzá kell tenni, hogy a vasutasok hősök. Ilyen körülmények között dolgozni… Le a kalappal előttük. És találékonyak. Egy 2,5 órás úton idén sikerült egy 2 órás késést úgy összeszedni, hogy igazi kalanddá vált. Gyorsvonat Budapest-Szolnok (Békéscsaba, még sehol sincs). 100 km-en a vonat nem áll meg menetrend szerint.(!) Nagykátán a mozdony füstöl. Áll. Többen átszállnak a személyvonatra, ami minden megállóban megáll. Füst elmúlik, vonat indul. Farmoson a mozdony megadja magát. Kitérő nincs. Mögötte a következő személyvonat nem tud továbbhaladni. És a akkor jön a világszenzáció. A személyvonat betolja (!) a gyorsvonatot a következő megállóba. Tápiószecsőn az utasok megvárják a következő gyorsvonatot, és mehetnek tovább. A vasutasok zseniálisan megoldották a helyzetet. Magyar szabadalom. Persze azért nem kellene napsütésben felkapcsolni a világítást a fülkékben. Napellenzőt pedig – IC -n kívül csak egy nosztalgiavonaton láttam az utóbbi 25 évben, ami menetrendszerűen járt, mert nem volt elég kocsi.

    Válasz

Írj egy hozzászólást