Mindenki elvárja, senki sem csinálja. Mi az? Azonnal válaszolni egy üzenetre

Mindenki elvárja, senki sem csinálja. Mi az? Azonnal válaszolni egy üzenetre

Címlap / Életmód / Lélek / Mindenki elvárja, senki sem csinálja. Mi az? Azonnal válaszolni egy üzenetre

Míg egyesek sokkal kevésbé törődnek azzal, hogy egy barát milyen gyorsan válaszol az üzenetükre, mások érzelmi hullámvasútra ülnek, amikor egy üzenetre nem érkezik azonnal válasz, legyen szó sms-ről, vagy a közösségi médiában elküldött üzenetről. Ezt a 24 órás „digitális elérhetőség” hatása vezérli. Az a társadalmilag rögzült elvárás, hogy a címzettnek folyamatosan elérhetőnek kell lennie, és azonnal válaszolnia kell a megkeresésünkre.

Miért dühíti a késlekedés annyira egyeseket, míg másokat egyáltalán nem zavar?

Az emberek továbbra is különféle módokon kommunikálnak; egyesek folyamatosan a telefonjukhoz vannak kötve, míg mások bizonyos időre le akarnak kapcsolódni róluk. De a válaszadási idő miatti feszültségek a társadalmi normákra – vagy ezek hiányára is – vezethetők vissza. A digitális technológia új fejleményei meghaladták a kölcsönösen elfogadott új kommunikációs paradigmák eddigi fogalmait. Így amikor üzenetet küldünk, nem mindannyian ugyanazon „szabályok” szerint válaszolunk.

Az új generációs kommunikációs csatornák minden eddiginél gyorsabbá és egyszerűbbé teszik az üzenetek elküldését. Ezzel párhuzamosan minden korábbinál nagyobb nyomás alá helyezték az embereket, hogy folyamatosan elérhetőek legyenek. És így is teszünk: egy 2021-es felmérés adatai szerint az amerikaiak 30%-a azt mondja, hogy „szinte folyamatosan” online van, különösen a járványkorszakban.

„Ez a mindenütt jelen lévő mobilok – a legtöbb embernek van mobiltelefonja minden kommunikációs platformmal, és ezért azonnal képes reagálni –, és a jelenlegi normák változásának kombinációja”

– mondja Jeff Hancock, a Stanford Egyetem kommunikációs professzora és a Social Media Lab igazgatója.

Egyszerűen minden eddiginél több módja van az emberekkel való kapcsolatfelvételnek, és a válaszadási nyomás egyre inkább normalizálódott. Ez annak köszönhető, hogy a kommunikációs platformok a zsebünkben vannak, bárhová is megyünk. Látszólag mindig tudunk válaszolni, ezért „kell”.

Ráadásul a telefonjainkon lévő alkalmazások és közösségi média platformok beépítik mindennapi életünkbe a 24 órás kommunikációt – ami különösen igaz a távmunka térnyerésével. A gyors válaszadás paradigmává vált a munkahelyen, mivel a főnöknek késedelmesen írt válasz rossz fényt vet ránk.

De miért is lesz valaki mérges, ha egy barát vagy családtag nem válaszol azonnal?

Számos oka lehet annak, hogy az üzenet küldője bosszús lesz, ha telefonja nem szólal meg azonnal. Telefonjaink a közelség illúzióját keltik; egy másik kontinensen élő barát csak egy egyszerű szövegnyi távolságra érzi magát. A feladók azonban nem tudják, mi történik az üzenetük másik végén lévő személlyel.

Tehát, ha egy szöveg megválaszolatlan marad, „néhány ember nagyon ideges lesz, mert saját szorongásait vetíti rá”

– mondja Hancock.

Ha írtam neked SMS-t, és tegnap választ vártam, de nem válaszolsz, akkor nincs sok információm – ezért használom a fantáziámat. Mint például: “talán haragszik rám”; “talán meghalt”. Nincs kontextusunk.

Ant Rozetsky/unsplash.com

A kontextus hiánya aztán túlpörgetheti az üzenet küldőjének aggodalmát, fokozhatja a keserűség érzését. Azt gondolják, a címzettnek is egész nap a kezében van a telefonja, miért nem tud legalább egy emojit küldeni, még ha elfoglalt is éppen? Ezek a negatív érzések felerősödhetnek, ha valami könnyed dolgot küldünk – gondoljunk csak viccre vagy mémre –, ami „nagyon apróságnak tűnhet” a küldő számára – mondja Coye Cheshire, a Berkeley-i Kaliforniai Egyetem szociálpszichológiai professzora. Könnyű gyors választ várni ezekre a lényegtelen üzenetekre, mivel a címzettnek nem kell sokat belefektetni.

Fontos azonban észben tartani – mondják a szakértők – hogy nem tudjuk, mi történik éppen az üzenet másik oldalán. Az, hogy mit gondolunk arról, mi a késlekedés oka, az nem annyira a másikról, mint inkább saját magunkról árul el sokat.

Kövesd a Bien.hu cikkeit a Google Hírek-ben is!

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást