Miért olyan idegesítő a várakoztató zenét hallgatni a telefonon?

Miért olyan idegesítő a várakoztató zenét hallgatni a telefonon?

Címlap / Kikapcsolódás / Tech és kütyük / Miért olyan idegesítő a várakoztató zenét hallgatni a telefonon?

Érezted már úgy, hogy a hosszas várakozásnál a telefonon lógva már csak az az idegesítőbb, hogy közben még azt a borzasztó zenét is kell hallgatnod? Nem vagy egyedül! A várakoztató zenét szinte mindenki utálja, és annak is van oka, hogy miért.

Mi szükség van egyáltalán erre?

Bármennyire is frusztráló, a várakozási zene szükséges rossz lehet. Képzeld el, hogy miközben várakozol, nincs zene, nincs semmi hang, csak csend a vonal másik végén. A néma várakoztatással, amely a várakoztatási lehetőségek korai időszakában gyakori volt, az volt a probléma, hogy az emberek nem tudták, hogy valaki, bárki, még mindig a vonalban van-e, és egyszerűen letették a telefont.

De 1962-ben Alfred Levy gyáros beadott egy amerikai szabadalmi kérelmet egy telefonos várakoztatási programrendszerre. Ez lehetővé tette, hogy a hívó a vonalban maradjon, amíg várakozik, hogy egy élő ügyintézőhöz kapcsolják. A szabadalomban azt írta: „A jelen találmány célja, hogy a leírt jellegű rendszert biztosítsa, és pl. egy billentyű vagy gomb működtetése esetén a bejövő hívást egy programforrással, pl. zenével kapcsolja össze.” A koncepció bevált, és a néma várakoztatás a múlté lett. Helyét a zenével váltották fel, amely  viszont csak kismértékben javította a hívó élményét.

Mi alapján választják ki, hogy milyen zene szóljon, míg várakozol?

A vállalatok általában komoly energiát fektetnek abba, hogy kiválasszák a várakoztató zenét, amit az ügyfeleik hallani fognak, amikor felhívják őket telefonon, de nem igazán létezik valóban jó választás. Eleve nincs ugyanis olyan zenei stílus, ami minden embernek tetszene. Bármilyen zenét választanak is, lesznek emberek, akik imádni, és lesznek, akik utálni fogják.

Komoly korlátozó elem lehet még a szerzői jog kérdése is, nyilván csak jogdíjmentes, vagy olyan zene szólhat a telefonban, aminek a jogdíját a vállalat megvette, így a modern slágerek többsége például máris kiesett.

KristinaJovanovic/istockphoto.com

Miért olyan idegesítő a várakoztató zenét hallgatni?

A zenei hurok időtartama jelentősen befolyásolja a hívó türelmi küszöbét. Rövid várakozási idő esetén működhet a rövidebb hurok a gyakoribb ismétlődéssel. Ha azonban a vállalat tudja, hogy az ügyfelei hosszabb várakozási időre számíthatnak, hosszabb zenei hurkot érdemes választani, ami így ritkábban indul újra.

A várakozási zene ismétlődése bosszantó lehet, és fokozott türelmetlenséghez vezethet. A szakértők szerint az emberek szeretik az ismétlődés és az újdonság egyensúlyát bármilyen médiumban, így a zenében is. Ha csak egy 30 másodperces zenei hurok szól, amelyet egy vagy két bejelentés vagy a cég reklámjainak rotációja szakít meg, az nagyon fárasztó lehet; nincs újdonság, csak ismétlődés.

Ettől a hívó fél csak még jobban érzi az idő múlását, és egyre frusztráltabb lesz amiatt, hogy mennyi idő telt már el, és még mindig nem tudott beszélni senkivel.

A hangminőség is számít. Az emberek manapság annyira hozzászoktak a tiszta, telt hangzáshoz, hogy különösen kiábrándító a telefonvonal végéről érkező homályos, nyúzott hang, függetlenül attól, hogy milyen típusú zenéről van szó. Az agyunknak és a hallórendszerünknek egyaránt keményebben kell dolgoznia a hangok feldolgozásához, ha azok rossz minőségűek, így a hívó fél azt érezheti, hogy mire egy ügyintézőhöz kapcsolják, már teljesen kimerült az agya.

Nyitókép: FreshSplash/istockphoto.com

VIDEO Ezek a szerencsehónapjaid 2024-ben

Kövesd a Bien.hu cikkeit a Google Hírek-ben is!