Hogyan maradj szervezett az év végi hajtásban

Hogyan maradj szervezett az év végi hajtásban

Címlap / Kikapcsolódás / Szórakozás / Hogyan maradj szervezett az év végi hajtásban

Év végével egyre nagyobb a hajtás a munkahelyeken. Mindennel végezni szeretnénk, mégis sokszor olyan érzésünk van, mintha minden és mindenki összeesküdött volna ellenünk, hogy nehogy a végére érjünk a feladatainknak.

Tervezd meg az időd!

Ha biztosra akarsz menni és akár magadat is ellenőrizni kicsit, akkor írj egy tervet az év végéig, amelyikben szerepel, hogy melyik feladatra mennyi időt szánsz és melyikkel mikorra szeretnél végezni. Az év végégig szóló tervedet bontsd le hetekre vagy akár napokra is, így jobban látod, hogy milyen tempóban kell majd haladnod.
Ahogy telnek a napok, folyamatosan vesd össze a tervedet a valósággal, így reális képet kapsz arról, hogy is állsz. Fontos, hogy a tervedben legyen elég időd az egyéb teendőkre is, amiket még nem is látsz előre, illetve jusson elég idő olyan programoknak is, mint ebéd, szünet, stb. 

Tartsd a napi időkeretet!

A legjobb, ha minden napodat úgy indítod, hogy 10 percet szánsz a napi feladatok átnézésére, és azok alapján megtervezed a napodat.
Például ha 8 órát dolgozol egy nap, akkor számolj 4 órát az ismert feladatok elvégzésére, 2 órát a hirtelen megoldandó feladatok teljesítésére, kétszer fél órát szünetre, amibe beletartozik az ebéd, a beszélgetések, és az otthoni telefonhívások is, 1 órát pedig arra, hogy csúszás esetén legyen mihez nyúlnod anélkül, hogy felborulna a napirended. 
Ha tehát úgy döntesz, hogy például 10-től az állandó feladataidon szeretnél dolgozni, és eközben csak fél óra szünetet tartasz déltől fél 1-ig, akkor ezt tartsd is be. 
Ne fogj mégis bele olyan dologba, ami közben eszedbe jutott és ha telefonon keresnek, mondd, hogy hívjanak vissza később. A legideálisabb az, ha ki tudod iktatni a zavaró tényezőket, például a csengő telefonokat, vagy a csak néhány mondatra megálló kollégákat.  

Óvatosan a rövidnek induló beszélgetésekkel!

Ismerős szituáció mindenkinek, hogy épp akkor csörren meg a telefon, vagy kopotatnak, amikor a legnagyobb munka kellős közepén vagyunk. Persze ilyenkor félre teszünk mindent, mert elvégre egy rövid beszélgetésre mindig van idő.  De a rövid beszélgetésekből hosszú is lehet, főként ha érdekes a téma. Ne veszítsd azonban szem elől, hogy Neked most dolgod van!
Ha eltelt a beszélgetésre szánt idő, akkor mondd, hogy nagyon örültél, hogy beszéltetek, neked most sajnos vissza kell térned a munkához, de szeretnéd, ha még máskor visszatérnétek a megkezdett érdekes témához. Hidd el, senki nem fog megsértődni, és attól se félj, hogy máskor nem hallhatsz majd elég pletykát. 

Pánik szünet!

Ha nagyon ideges vagy a sok munka miatt, esetleg főleg amiatt, hogy úgy érzed, soha nem érsz a végére, akkor tarts 10 perc szünetet. Ezt az időt szánd arra, hogy néhány percre kiszellőzteted a fejed, vagy néhány percre másra koncentrálsz. Nem célszerű ilyenkor másokkal beszélgetést kezdeményezni, mert az könnyen elveheti az időnket és a figyelmünket is.
Ilyenkor érdemesebb egy pillanatra letenni azt, amit csinálunk, és nézzük meg például, hogy áll a többi feladatunk, vagy csak ellenőrizzük le az eddig megoldottakat. Ha úgy érezzük, fáradtabbak is vagyunk a kelleténél, akkor pedig kicsit variáljuk át a napirendünket, például menjünk le ebédelni vagy csak levegőzni kicsit.  

Készíts listát!

Feltétlenül készítsd egy listát az elvégzendő feladatokról. Nap végén pedig ellenőrizd le, hogy minden teljesült e belőle és nem hagytál e ki belőle bármit. Hidd el, hogy egyszerű eszköznek tűnik, de minden nap végén olyan érzésed lesz, ahogy kipipálod az elvégzett feladatokat, mintha mindegyikért külön megdicsértek volna.
Ha valamit kihagytál, akkor pedig azt beillesztheted a következő napi tervbe, hogy ne negatív, hanem sokkal inkább pozitív érzésed legyen majd, mikor a következő nap végén lezárod azt is. Meg fogod látni, hogy ha használsz ilyen listákat, akkor minden alkalommal, mikor a végére érsz egynek, úgy fogod érezni magad, mintha óriási súlyként esnének le a válladról a feladatok.
Erősnek fogod érezni magad tőle, és pozitívabban és magabiztosabban állsz majd a következő napok kihívásai elé. 

Priorizálj!

Nagyon fontos, hogy a feladatok listáját fontossági sorrend alapján készítsd el, vagyis úgy, hogy egyértelmű legyen, melyek a legfontosabb, mindenképpen elvégzendő feladataid. Ha így teszel, akkor vész esetén is jól tudsz dönteni, hiszen tudni fogod, hogy melyik a legfontosabb.
Ha gondolod, írd a feladataidat fontossági sorrendbe, vagy pontozd őket fontosság szerint. Mindegyik módszer sokat fog segíteni nem csak a megoldás folyamán, de akkor is, mikor magadat ellenőrzöd le, hogy hogyan is állsz. Ilyenkor ugyanis különösen a fontos feladatokra kell majd koncentrálnod, hiszen azokkal kell mindenképpen végezned. 

Használj post it-eket!

Ha megtervezted az idődet és ezt a tervet követed is, akkor is lehet olyan szituáció, hogy akkor jut eszedbe valami kreatív vagy hasznos ötlet, amikor épp egy másik feladaton dolgozol. Ezért hogy a munkából se ess ki, de az ötlet is megmaradjon, csak írd fel egy mondatban az ötletedet egy post it-re, és ragaszd ki a monitorodra vagy a határidőnaplódba.
Így vissza tudsz majd térni rá, de mégsem zökkensz ki a napi munkáidból. Ha valami feladat jut eszedbe, vagy olyan dolog, amit még mindenképpen aznap el kel végezned, akkor szintén tedd ki magad elé, és akár naponta többször lapozd át a kiragasztott emlékeztetőidet. 

VIDEO Üde tavaszi barackos smink

Kövesd a Bien.hu cikkeit a Google Hírek-ben is!