Év végével egyre nagyobb a hajtás a munkahelyeken. Mindennel végezni szeretnénk, mégis sokszor olyan érzésünk van, mintha minden és mindenki összeesküdött volna ellenünk, hogy nehogy a végére érjünk a feladatainknak.
Tervezd meg az időd!
Ahogy telnek a napok, folyamatosan vesd össze a tervedet a valósággal, így reális képet kapsz arról, hogy is állsz. Fontos, hogy a tervedben legyen elég időd az egyéb teendőkre is, amiket még nem is látsz előre, illetve jusson elég idő olyan programoknak is, mint ebéd, szünet, stb.
Tartsd a napi időkeretet!
A legjobb, ha minden napodat úgy indítod, hogy 10 percet szánsz a napi feladatok átnézésére, és azok alapján megtervezed a napodat.
Például ha 8 órát dolgozol egy nap, akkor számolj 4 órát az ismert feladatok elvégzésére, 2 órát a hirtelen megoldandó feladatok teljesítésére, kétszer fél órát szünetre, amibe beletartozik az ebéd, a beszélgetések, és az otthoni telefonhívások is, 1 órát pedig arra, hogy csúszás esetén legyen mihez nyúlnod anélkül, hogy felborulna a napirended.
Ha tehát úgy döntesz, hogy például 10-től az állandó feladataidon szeretnél dolgozni, és eközben csak fél óra szünetet tartasz déltől fél 1-ig, akkor ezt tartsd is be.
Ne fogj mégis bele olyan dologba, ami közben eszedbe jutott és ha telefonon keresnek, mondd, hogy hívjanak vissza később. A legideálisabb az, ha ki tudod iktatni a zavaró tényezőket, például a csengő telefonokat, vagy a csak néhány mondatra megálló kollégákat.
Óvatosan a rövidnek induló beszélgetésekkel!
Ismerős szituáció mindenkinek, hogy épp akkor csörren meg a telefon, vagy kopotatnak, amikor a legnagyobb munka kellős közepén vagyunk. Persze ilyenkor félre teszünk mindent, mert elvégre egy rövid beszélgetésre mindig van idő. De a rövid beszélgetésekből hosszú is lehet, főként ha érdekes a téma. Ne veszítsd azonban szem elől, hogy Neked most dolgod van!
Ha eltelt a beszélgetésre szánt idő, akkor mondd, hogy nagyon örültél, hogy beszéltetek, neked most sajnos vissza kell térned a munkához, de szeretnéd, ha még máskor visszatérnétek a megkezdett érdekes témához. Hidd el, senki nem fog megsértődni, és attól se félj, hogy máskor nem hallhatsz majd elég pletykát.
Pánik szünet!
Ha nagyon ideges vagy a sok munka miatt, esetleg főleg amiatt, hogy úgy érzed, soha nem érsz a végére, akkor tarts 10 perc szünetet. Ezt az időt szánd arra, hogy néhány percre kiszellőzteted a fejed, vagy néhány percre másra koncentrálsz. Nem célszerű ilyenkor másokkal beszélgetést kezdeményezni, mert az könnyen elveheti az időnket és a figyelmünket is.
Ilyenkor érdemesebb egy pillanatra letenni azt, amit csinálunk, és nézzük meg például, hogy áll a többi feladatunk, vagy csak ellenőrizzük le az eddig megoldottakat. Ha úgy érezzük, fáradtabbak is vagyunk a kelleténél, akkor pedig kicsit variáljuk át a napirendünket, például menjünk le ebédelni vagy csak levegőzni kicsit.
Készíts listát!
Ha valamit kihagytál, akkor pedig azt beillesztheted a következő napi tervbe, hogy ne negatív, hanem sokkal inkább pozitív érzésed legyen majd, mikor a következő nap végén lezárod azt is. Meg fogod látni, hogy ha használsz ilyen listákat, akkor minden alkalommal, mikor a végére érsz egynek, úgy fogod érezni magad, mintha óriási súlyként esnének le a válladról a feladatok.
Erősnek fogod érezni magad tőle, és pozitívabban és magabiztosabban állsz majd a következő napok kihívásai elé.
Priorizálj!
Ha gondolod, írd a feladataidat fontossági sorrendbe, vagy pontozd őket fontosság szerint. Mindegyik módszer sokat fog segíteni nem csak a megoldás folyamán, de akkor is, mikor magadat ellenőrzöd le, hogy hogyan is állsz. Ilyenkor ugyanis különösen a fontos feladatokra kell majd koncentrálnod, hiszen azokkal kell mindenképpen végezned.
Használj post it-eket!
Így vissza tudsz majd térni rá, de mégsem zökkensz ki a napi munkáidból. Ha valami feladat jut eszedbe, vagy olyan dolog, amit még mindenképpen aznap el kel végezned, akkor szintén tedd ki magad elé, és akár naponta többször lapozd át a kiragasztott emlékeztetőidet.