Év végi értékelések a munkahelyen

Év végi értékelések a munkahelyen

Címlap / Életmód / Pénz és hivatás / Év végi értékelések a munkahelyen

Év végével gyakori, hogy a munkahelyeken értékelik egész éves munkánkat. Ez leggyakrabban úgy zajlik, hogy leül velünk a közvetlen főnökünk, esetleg a HR-es is, és közösen megbeszélitek, hogy mi volt jó eredmény az évben és mi az, ami javítandó terület.

Készülj fel te is!

Sok helyen ennek eredményétől teszik függővé a jövő évre szóló fizetésemelést, így nem mindegy, hogy hogyan szerepelsz rajta.
Főnöködnél biztosan lesz egy kimutatás, statisztika, ami alapján minősíti az éves munkádat, ezért a legokosabb, ha te magad is felkészülsz néhány dologgal.
Nézd végig az egész évi eredményeidet, és jegyezd fel a kiugróan sikeres hónapokat. Ha nem ennyire mérhető a munkád, akkor írd össze, hogy milyen feladataid voltak, és azok milyen eredménnyel zárultak le.  

Légy őszinte!

Csak az hibázik, aki dolgozik – tartja a mondás, tehát ne félj elismerni a hibáidat, vagy azokat a pontokat, ahol nem voltál kellően eredményes. Fontos, hogy légy őszinte magadhoz, és írd össze, hogy te mit mondanál saját magadnak, ha az egész évet kellene értékelni.
A megbeszélésen természetesen nem csak a hibákat mondd el, sőt koncentrálj a pozitívumokra, de ne akard elkendőzni a tökéletlenségeidet sem.

Gyűjtsd össze a tulajdonságaidat!

Az év végi értékeléseken általában nem csak a számokban mérhető eredmény kerül szóba, de egyéb emberi tulajdonságok is.
Írd össze, hogy mik szerinted az erősségeid, amikkel hasznos tagja vagy a munkahelyednek. Ez lehet a szakértelem, a gyorsaság, a pontosság, a pozitív hozzáállás, vagy bármi más, ami miatt szerinted te jó kolléga vagy. Lehetőség szerint társíts ezekhez konkrétumokat is, vagyis olyan konkrét eseményeket, amelyeken ezeket a tulajdonságaidat hatékonyan alkalmaztad is.
Ugyanígy szedd össze a negatívabb vagy egyszerűen csak fejlesztendő területeidet is. Ha lehet, akkor próbálj meg ezekhez további lépéseket társítani, vagyis hogy mit kellene tenni ahhoz, hogy ezek a tulajdonságok megszűnjenek vagy enyhüljenek.

Kérj visszajelzést!

Ha a megbeszélésen nem kapsz hasonló információkat, akkor nyugodtan kérd meg erre főnöködet. Mondd el neki, hogy a további fejlődéshez neked nagy segítség az, ha konstruktív visszajelzéseket ad, még akkor is, ha ezek esetleg valójában kritikák. Kérdezd meg, ő mit tart erősségednek, és hogy mi a véleménye a fejlesztendő területeiddel kapcsolatban.
Ha nem értesz egyet az általa mondott rossz tulajdonságaiddal, akkor kérd meg, hogy mondjon konkrét szituációt, amikor te ilyen voltál, hogy jobban megérthesd az álláspontját. Lehet, hogy rosszul fog esni, ha kapsz néhány negatív visszajelzést, de később fel tudod ezt használni a majdani még jobb visszajelzések érdekében.

Utalj vissza a korábbi értékelésre!

Ha tavaly év végén is volt ilyen összefoglalás, esetleg év közben is ültetek már így le egymással, akkor nyugodtan utalj vissza főnöködnek azokra az információira, amiket akkor megosztott veled. Különösen hasznos ez akkor, ha a korábbi megbeszélés folyamán valamit nem tartott megfelelőnek a munkádban, te pedig azóta javítottál rajta.
Az emberek hajlamosak arra, hogy beskatulyázzák a másikat és ne vegyék észre a másik fejlődését, hanem még mindig a negatívumra emlékezzenek. Ezért fontos, hogy finoman hívd fel a figyelmét arra, hogy hallgattál rá és betartottad a korábbi megállapodásotokat, és javítottál a problémás területen.  

Kommunikáld saját nézőpontodat!

Biztosan voltál már életedben olyan szituációban, hogy ugyanaz a történet teljesen másképp hangzott az érintettek szájából. Mindez nem azért van, mert az egyik hazudik, hanem azért, mert máshogy lájuk a dolgokat.
Ezért ha volt olyan eset, ami szerinted jogtalanul vet rád rossz fényt, akkor röviden és tömören meséld el főnöködnek a saját nézőpontodat. Ismerd el azt is, ha esetleg valamit te hibáztál, és emeld ki, ha ez csak egy magánéleti probléma kivetülése vagy bármi hasonló dolog negatív következménye volt.
Emellett azonban törekedj arra, hogy főnököd megértse a te álláspontodat és miértjeidet is. Így ő is máshogy fogja látni a problémát, ha teljes képet kap, ráadásul téged is jobban becsül majd, hiszen azt látja, hogy az igazadat képviseled, de nem haraggal vagy erőszakkal közelítesz ehhez, hanem logikusan.  

Ne mást hibáztass!

Ha voltak sikertelenebb időszakaid az év során, vagy esetleg konfliktusokba kerültél egy kollégáddal, akkor törekedj arra, hogy reális magyarázatot adj erre. Ne a másikat hibáztasd, de persze ne is csak saját magad. Soha ne szidj másik embert, inkább csak a helyzetről fogalmazz meg negatív véleményt.
Ha úgy érzed, hogy megoldható problémáról van szó, akkor mondd azt, és ha úgy érzed, akkor a megoldás lépéseiben kérd főnököd segítségét, esetleg tanácsát. Ha a problémának olyan oka van, ami már elmúlt, akkor biztosítsd főnöködet arról, hogy már nem fordul elő hasonló a jövőben.

Gondoskodj a jó hangulatról!

Egy ilyen megbeszélés sokszor mindegyik félnek kellemetlen egy kicsit. Ezért törekedj arra, hogy kellemes hangvételben, de eredményesen folyjék a beszélgetés. Légy természetes, kedves és pozitív, de ne játszd meg magad. Fogalmazz egyértelműen, és figyelj oda főnököd szavaira is. Semmiképpen se légy támadó, sokkal inkább nyitott és befogadó.
Ha szükségét érzed, akkor mondd is ki nyíltan, hogy mit vársz ettől a beszélgetéstől, és hogy te pozitívan állsz minden itt elhangzó információhoz. Ha valami rosszul esik, akkor azt is elismerheted, de biztosítsd főnöködet arról, hogy attól függetlenül átgondolsz mindent, ami felmerült probléma a beszélgetés folyamán.
A megbeszélés záruljon azzal, hogy mindketten elégedettek vagytok. Nyugodtan mondd ki, ha jól esett, hogy megbeszélhettetek problémákat, és akár meg is köszönheted segítőkészségét. Persze ne vidd túlzásba, a behízelgés nem túl őszinte dolog , és már nem is divat!

Hangsúlyozd lojalitásod!

Nagyon fontos, hogy hangsúlyozd, hogy te lojális vagy munkahelyed felé. Ezt persze nem kell konkrét szavakkal elmondani, de figyelj oda, hogy érezhető legyen szavaidon keresztül. Ha szeretsz ott dolgozni, akkor nyugodtan adj ennek hangot, ha pedig nem annyira, akkor próbáld nem ezt hangsúlyozni.
Egy főnök nem fog tudni mit kezdeni valakivel, aki azt mondja, hogy nem szeret ott dolgozni és máshol minden jobb. Ha tényleg így érzed, akkor a saját kiegyensúlyozottságod érdekében inkább kezdj el másik munkát keresni. Ha pedig nem is így van teljesen, akkor ne rontsd el ezzel a jól felépített beszélgetéseteket!

Hogyan tovább?

A megbeszélés végén állapodjatok meg olyan konkrétumokban, amik neked segítenek majd abban, hogy még jobb munkaerő legyél, illetve még jobban érzed magad a munkahelyeden, és még több sikerrel, de kevesebb problémával állhass neki a következő évednek.
Főnöködnek ezek a megállapodások abban fognak segíteni, hogy így mérhetőbb és ellenőrizhetőbb lesz a fejlődés a következő hasonló megbeszélésetek alkalmára.
Csak olyan dolgokba állapodj meg, amit tényleg komolyan tudsz venni, vagy amiről legalábbis el tudod képzelni, hogy segít a munkád megkönnyítésében. Ha olyan dolgot vállalsz be, amit eleve lehetetlennek tartasz, az meg fog látszódni később és nem fogja segíteni egyikőtök munkáját sem.

Légy együttműködő!

Az év végi megbeszéléseket semmiképpen se úgy fogd fel, mint valami kínvallatást vagy kemény számonkérést. Tekints rá úgy, mint komoly visszajelzésre, illetve mint egy olyan fórumra, ahol nem csak felülről érkező utasításokat kell végrehajtanod, hanem ahol végre megbeszélhetitek a dolgokat.
Segítsd főnököd munkáját, ha teheted, és meglátod, ezáltal a te munkád is könnyebb lesz. Ha negatív dolgot hallasz, akkor nehéz együttműködőnek lenni, de mégis próbáld meg.
Ha úgy érzed, hogy csak negatív információkat kapsz, akkor ezt is jelezd vissza. Mondd el főnöködnek, hogy te kész vagy változtatni a negatív dolgokon, de szeretnél az egyensúly kedvéért pozitívumokat is hallani a munkádról. Ha ő is együttműködő, akkor meg fogod ezt kapni, és mindkettőtöknek egyszerűbb és kellemesebb lesz a beszélgetés.

Nem szülői értekezlet!

Biztosan emlékszik még mindenki, mikor a szüleit várta haza a szülői értekezletről, és azon izgult, vajon mit mondtak róla a tanárai. Ráadásul sejtettük mindannyian, hogy az idő rövidsége miatt valószínűleg nagyrészt inkább a negatívumok hangzottak el, míg erősségeink akár említés nélkül is maradhattak. 
Egy éves értékelésnél az esemény nevében is benne van, hogy az egészet kell értékelni, vagyis nem csak a hibákat kiemelni. Hívjuk fel főnökünk figyelmét, hogy mondja el a pozitívumokat is, hiszen egyrészt így kerek az értékelés, másrészt pedig mi magunk is nyitottabbakká válunk így a negatívumok megfontolására. Ha azonban csak kritikát hallunk, akkor sajnos nagyobb az esély arra, hogy bezárkózunk és elutasítóak leszünk.  

A főnököd is ember!

Bár néha nehéz ezt elhinni, de mégis igaz, hogy a főnökünk is ember, és egyáltalán nem biztos, hogy örömét leli ezekben a megbeszélésekben. Sok vezetőnek kifejezetten nehezére esik például valakivel konfrontálódnia és a hibáiról beszélnie. Ezért ne álljunk úgy a megbeszéléshez, hogy biztosak vagyunk abban, hogy a felettesünknek élvezet okoz ez.
Próbáljuk meg inkább úgy alakítani a beszélgetést, hogy egy hatékony együttműködés jöjjön ki belőle. Ha pozitív képet szeretnél festeni magadról a szemében, akkor fogd rövidre, legyél együttműködő, de képviseld magad.
Ne feledd, egyszer akár te is ülhetsz az ő helyén, és akkor te is ugyanezt várod majd el saját beosztottjaidtól.

VIDEO Így készíts pár perc alatt merész, füstös szemsminket

Kövesd a Bien.hu cikkeit a Google Hírek-ben is!