A multiknál éhbér, a magánszektorban bizonytalanság – Ilyen a jó munkavállaló

A multiknál éhbér, a magánszektorban bizonytalanság – Ilyen a jó munkavállaló

Címlap / Életmód / Pénz és hivatás / A multiknál éhbér, a magánszektorban bizonytalanság – Ilyen a jó munkavállaló

Sokak számára a munkahely egyenlő a szorongással, a megfelelési kényszerrel, hiszen nem babra megy a játék. Míg a munkaerő felé elég nagyok az elvárások, a főnökök, cégtulajdonosok felé csak egy fontos – nagyon fontos – elvárás van: fizesse ki a munkabért. A munkanélküliség kiszolgáltatott helyzetbe kényszeríti a munkavállalókat, hiszen lépten-nyomon azt hallják: el lehet menni, bárki könnyen helyettesíthető.

Nem eszik olyan forrón a kását!

A multiknál ez valóban így van, és vissza is élnek vele, hiszen éhbérért dolgoztatják az embert, Ennek az éhbérnek viszont meg van a maga előnye is: mindig kifizetik a munkát.
A vállalkozásoknál ez annyiban módosul, hogy több, de bizonytalanabb a munkabér. Az is jellemző, hogy jobban ragaszkodnak a munkaerőhöz, aki már bevált, és nem feltétlenül ,,robotot” akarnak látni egy vállalkozásban. A vállalkozásoknál nagyon fontos a személyiség, mint a munka megszerzésekor, mint annak megtartásakor.

A jó munkavállaló sikerorientált

Ez azt jelenti, hogy megérti azt, hogy az ő munkáján múlik a vállalkozás sikere, azaz a cég fennmaradása. Tehát nem csak azért dolgozik jól, mert fizetést kap, hanem azért is, hogy a cég fennmaradjon, ezáltal legyen munkája. Az általa aratott siker tehát kettős siker: a sajátja is, és a cégé is.
Sok főnök egyenletesen jó teljesítményt, hiba nélküliséget vár az alkalmazottól, azonban ez képtelenség – abban az esetben, ha embert alkalmaz. Tehát, egy főnöknek számba kell venni az emberi tényezőt. A rossz napot, a betegséget, azt, hogy az alkalmazottjának családja van.

A főnökkel való viszony

A jó alkalmazott nem háborog a főnök döntésein, hiszen tudja, hogy sok mindent nem lát, nem láthat át munkahelyén, azzal kapcsolatban. Ettől függetlenül a jó alkalmazottnak vannak meglátásai, esetleg tanácsot is adhat, de fel kell fognia azt, hogy a főnök dönt, és azt el kell fogadnia – feltétel nélkül. 

Tehát, a legfontosabb, hogy őszintének kell lenni, de nem kritizálva, nem felháborodva. Ennek titka, hogy problémát azonnal meg kell beszélni a főnökkel, nem szabad dédelgetni a gondot, nem szabad találgatni, nem szabad, hogy dühvé, haraggá nőjön. Ez egy megoldás, egy jó szokás, nem ,,smúzolás”.

Alázat a munka iránt

Alapszabály: a főnök dönt, a munkaerő végrehajt. Lehetünk okosabbak, szebbek, de a – nagyobb – felelősség a főnöké, tehát a döntés joga is az övé. A munkavállalónak annyi a dolga – ami nem kevés – hogy örömét, értelmét lelje a munkában. 

Mindenki tudja, hogy minden munkának meg vannak a ,,nem szeretem” részei, meg vannak a kudarcai, ám ezeket a részeket kevesen tudják áthidalni. Ilyenkor van szükség a kitartásra, kurázsira, és arra a tulajdonságra, hogy mindenben, a legapróbb részletekben is megleljük a napi örömöt. 
A munka iránti alázat nagyon fontos része a tanulási vágy. Mindent, minden munkát lehet művészi szintre fejleszteni.

Csapatban dolgozni

Mindenki azt hiszi magáról, hogy tud, képes csapatban dolgozni. Pedig nem, hiszen mindenkinek ott vannak az egyéni érdekei. A csapatmunka nem arról szól, hogy bájolgunk, barátkozunk egymással a munkahelyen, hanem arról, hogy a cél, a probléma megoldás közben tudjuk azt, hogy mennyire szabad lemondani egyéni érdekeinkről a közös cél érdekében. 

Ez azért fontos, mert ha túl sok mindenről mondunk le, azt veszteségként éljük meg, elkezdünk irigykedni a másikra, mondván, annak több mindent szabad, jobban keres pedig nem jobb munkaerő.

Kommunikáció

Ez részben összefügg a csapatmunkával, hiszen tudni kell segítséget adni, segítséget kérni, fel kell tudni mérni a másik embert. A jó kommunikáció érzelmi intelligenciát feltételez. 
Tehát, amikor egy főnök munkaerőt keres, a legnagyobb hibát ott követi el, hogy csak a tudást, az IQ-t méri, az érzelmi intelligenciát pedig többnyire figyelmen kívül hagyja. A jó kommunikáció magabiztosságot sugall, sőt, magabiztosságot ad, hiszen kevesebb lesz általa a súrlódás, könnyebben oldhatók meg a problémák.
Nemcsak a magánéletben fontos az érzelmi intelligencia, hanem a munkahelyen is. A személyiség az, ami képes megszerezni és megtartani egy munkahelyet. Tehát, akkor hibáznak a munkavállalók a legnagyobbat, amikor hajlamosak csupán önéletrajz alapján dönteni.

VIDEO Jobb ember vagy, mint hinnéd, ha ez az 5 dolog jellemző rád

Kövesd a Bien.hu cikkeit a Google Hírek-ben is!