„Ezek a mai gyerekek!” – ismerős a mondat? Sokan panaszkodnak arra, hogy a mostani kicsik kevésbé tisztelettudók, pedig a szakember szerint ez nincs így. Talán csak rosszul fogalmazzuk meg feléjük az elvárásainkat.
Az utóbbi években egyre többen követnek olyan nevelési elveket, amely a gyerekeket is partnerként kezeli. Ez sok szempontból bizonyosan egy lényegesen jobb megközelítés, mint az, ami gyakorlatilag zavaró tényezőként kezeli a gyereket, és szigorú szabályokkal, vagy akár megfélemlítéssel éri el, hogy a lehető legkevesebb gondot okozza.
A legjobb szándékunk mellett is észben kell azonban tartanunk, hogy a gyerekek – bár teljes jogú és értékű emberek – egészen egyszerűen még nem feltétlenül képesek úgy átlátni a dolgokat, mint egy felnőtt. Vagyis, nem mindig segít, ha türelmesen és alaposan magyarázunk el nekik dolgokat például arról, miért fontos a tisztelettudó viselkedés.
Viselkedési elvárások
„Az egyik leggyakoribb hiba, amit látok, az, amikor a viselkedési elvárásokat olyan fogalmakkal magyaráznak el a gyerekeknek, mint a tisztelet. Ha azt mondjuk a gyerekeknek, hogy legyenek tisztelettudóak, az gyakran éppen ellenkező hatást vált ki. De a hiba itt a felnőttekben van, akik nem értik, hogyan működik a gyerekek agya” – mondja Gabriel Young pszichológus, aki a gyermekek viselkedésére specializálódott.
„Körülbelül 12 éves korunkig gondolkodási folyamatunk nagyrészt konkrét. Agyunk egyszerűen nem fejlesztette ki azt a neurológiai komplexitást, hogy képes legyen teljesen megragadni az éteri fogalmakat. Ha például egy olyan gondolatról próbálunk beszélni egy kisgyerekkel, mint a méltóság, akkor valószínűleg nem jutunk messzire” – mondja a szakember.
Szerinte sokkal többet érünk el, ha konkrét célokat és szabályokat fogalmazunk meg. Például, ha azt mondjuk, hogy amikor kiöltjük a nyelvünket valakire, akkor attól a másik rosszul fogja érezni magát, ezért a nyelvünk a szánkban marad, máris van egy szabályunk. Lehet, hogy a gyerek még nem képes megérteni, hogy a másik méltóságának vagy önértékelésének mit jelent az, ha kiölti rá a nyelvét. Azt viszont érti, hogy nem szabad kinyújtani a nyelvét másra.
Felnőttként is nehéz értelmezni a tisztelet fogalmát
Young szerint a tisztelet fogalma még felnőttként is sokszor nehezen értelmezhető. Erre azt a példát hozza, amikor a nemzeti himnusz alatt le kell vennünk a kalapunkat. Mi köze ennek a tisztelethez? Miért ildomosabb, ha látszik a hajunk, mint az, ha nem? Valószínűleg nincs erre egy egzakt és logikus válasz, egyszerűen csak megszoktuk, hogy ez a szabály. És éppen így, ezek a szabályok a gyerekeknek is megtaníthatóak. Ha pedig kellően türelmesek vagyunk, az egyszerűen megfogalmazott elvárások betartása után idővel jön majd az empátia megértése is.
„És olyan gyakorlatokkal szerezhető, mint az empátia alkalmazása és mások szenvedésének csökkentése. Még a szüleink iránti feltételezett tisztelet is azon az ígéreten alapul, hogy velünk fognak maradni, gondoskodni fognak rólunk és bátorítani fognak minket gyermekkorunkban. Amikor a felnőttek nem teljesítik ezeket a gyerekeknek tett ígéreteket, elveszítik a nekik járó tiszteletet. De az egyik módja annak, hogy valóban tiszteljük gyermekeinket, ha megértjük fejlődési korlátaikat, és úgy közöljük velük a szabályokat és elvárásokat, hogy megértsék őket” – mondja a szakember.