Gyűjtjük a diplomákat, de minek? A diplomahalmozás okai, hátrányai

Gyűjtjük a diplomákat, de minek? A diplomahalmozás okai, hátrányai

Címlap / Életmód / Pénz és hivatás / Gyűjtjük a diplomákat, de minek? A diplomahalmozás okai, hátrányai

A mai fiatal felnőttek nagy részében elevenen él, hogy csak akkor fog tudni érvényesülni, ha minden, ami tudás, le van papírozva. De vajon valóban hasznos a rengeteg diploma és mik lehetnek a hátulütői?

Ördögi kör

A tudás „lepapirozására” bizony azért van szükség, mert a munkaadók magasra teszik a mércét. Nem a tudásban, spirituszban, emberi jellemben, inkább a diplomák mennyiségét illetően. Ez egy ördögi kör, ami úgy tűnik, mindenkinek megfelel, mert lassan a takarításhoz is a diploma a mérce. Eközben siratjuk, sajnáljuk magunkat, és valódi érdeklődő tehetségek kallódnak el, mert más az értékrend már jó ideje.

A gyerek dolga, hogy tanuljon

Igen, a gyerek dolga, hogy tanuljon, ne pedig csak az, hogy elvégezze az iskolát. Tanuljon boldog, teljes életet élni, anélkül, hogy hedonistává válna. Ezzel szemben a főiskola lényege a vizsgán kívül: a buli. Hiába mondogatjuk egy fiatal felnőttnek a közhelyeket, a szerint fog élni, amilyennek neveltük. Azaz, ha nem tanítottuk meg arra, hogy a tudás öröméért tanuljon, és próbálja azt beépíteni és hasznosítani a mindennapi életben, akkor csak egy sok, összefüggéstelen információt tartalmazó humanoid lesz gyerekünkből, aki nem hozza későbbi munkájában a papírok alapján várt eredményt.

A fiatal felnőttek

A mai fiatalok elég hamar megízlelik a felelősséget, azon elvárások kapcsán, melyeket a táltosképző általános iskolák, és a sikertelenségtől rettegő szülők vetítenek jövőképként eléjük.

Ebből pedig nem kérnek. Joggal, mert gyermek- és kamaszlélek romboló, sikerorientált ez a kép, mely lehetetlenné teszi, hogy az életet megtanulják. Így, amikor elérik azt a kort, hogy pályát – de inkább hivatást – kell választani és felnőttként kellene dönteni, többnyire az érdeklődés nélküli továbbtanulásra voksolnak. Meghosszabbítva ezzel a valódi felelősségnélküliséget, a „gyerekkort”.

A csapda

Gyerekek százai húzzák így az időt, várva, hogy valami változik. Azt már egy szülő sem mondja: fiam, egy jó szakma kellene neked. Sem megfelelő képzés nincs, sem lehetőség, hogy a fiatal felnőtt önálló lábra álljon. Ha pedig alkalmazottnak kell lenni, akkor legalább az kényelmes legyen, és több anyagi előnnyel járjon. Gyakorlatilag mindenhez fog érteni, ám semmit sem fog mélységében tudni, ismerni az a gyerek, akinek a pénzen és egzisztenciális félelmein kívül nincs egyéb motivációja. Így hígul fel minden diplomát igénylő szakma.

Boldogulás az életben

A többdiplomás fiatal nagyobb hátránnyal indul az életben, mint egy diploma nélküli. Miért?

1. Már kamaszkoruk a továbbtanulás lehetőségeiről, az érvényesülésről szól, nem saját, igényes személyiségfejlődésükről. Ez már alapjaiban megnehezíti azt, hogy egészségesen szemléljék az életet, abban magukat.

2. A motiváció nem építő álmokon alapszik, az én kiteljesedésén, hanem a mai értelemben vett siker elérésére való törekvésen. Így a valódi sikerélményt sem ismerik meg, ami már alapvetően magában hordozza a boldogtalan, túlhajszolt élet lehetőségét, a lelki betegségeket.

A jövőkép

Számos, részletes felmérést végeznek arról, hogy milyen fogyasztási szokásai vannak a felsőoktatási intézménybe járóknak. Arról is vannak felmérések, hogy életmódjuk, táplálkozási szokásaik mennyire károsak. Arról is van felmérés, hogy a diploma után hány százalékuk fog tudni elhelyezkedni.

Arról viszont nincs felmérés, hogy ilyen kondíciókkal – felelősségvállalás elodázása, érzelmi instabilitás – mennyien fognak viszonylag boldogan, tevékenyen, életükkel megelégedve élni.

Jelenleg a fogyasztók jelentős részét az egyetemisták, főiskolások teszik ki, a fogyasztás pedig nem jövőkép. Jövőkép egy stabil család alapítása lenne.

Egy lehetséges megoldás

Rakjunk rendet a fejekben, neveljünk elejétől fogva életre és ne a gazdaságnak a gyereket. A munkaadókat sem kellene elkényeztetni, hiszen ők, az igen magas elvárásokkal csak kivenni akarnak az egyén (vélt) tudásából, gyakorlatából, valós és alapos, használható tudást tanítani viszont nincs, vagy kevés munkaadónak van hajlandósága.

A diplomahalmozás, az, hogy teljes mélységében nem tanulható meg az idő és elmélyülés hiánya miatt egy diplomát igénylő szakma, csak felhígult tudású munkaerő-állományhoz vezet, ennek pedig nincs gyakorlati haszna hosszú távon, sem az egyénnek, sem társadalomnak.

VIDEO Ezek a szerencsehónapjaid 2024-ben

Kövesd a Bien.hu cikkeit a Google Hírek-ben is!