A tökéletes hálószoba titka, ami hozzásegít a pihentető alváshoz

A tökéletes hálószoba titka, ami hozzásegít a pihentető alváshoz

Címlap / Fókuszban / A tökéletes hálószoba titka, ami hozzásegít a pihentető alváshoz

Legyen sötét!

Evidensnek tűnik, de kevesen tudják, hogy a szervezetünk mennyire érzékenyen reagál  a fényre. A melatonin a szervezetben termelődő hormon, amelynek mennyiségét a fény szabályozza, és ami segít szabályozni az alvás-ébrenlét ciklusát. Sötétedéskor az agyad több melatonint választ ki – ezzel elálmosít – és kevesebbet, amikor világos van – így éberré tesz.

A jó alváshoz elengedhetetlen, hogy a hálószobában sötét legyen, de az is, hogy alvás előtt már ne nézz erős fényű képernyőt. A legjobb, ha az elektromos eszközöket nem is engeded be a hálószobába. Érdemes valamilyen enyhe fényű lámpát az ágyad mellett tartani, így ha valamiért fel kell kelned éjszaka, elég ezt felkapcsolni. Ez kevésbé fogja megzavarni az alvási ciklusodat, mint például egy olvasólámpa fénye.

Legyen csend!

Ma már akár még a társasházi lakások szobáinak szigetelése sem lehetetlen feladat, de ha erre nincs lehetőség, és nagyon zajosak a szomszédaid vagy forgalmas utca mellett laksz, megpróbálhatod elkendőzni a zavaró hangokat egy fehérzaj-géppel. A legideálisabb körülmény az alvásra a csend, de ha ez nem megoldható, akkor a természet hangjai, az eső hangja vagy éppen a tompa morajlás segíthetnek a pihenésben.

bymuratdeniz/istockphoto.com

Legyen friss és hűvös a levegő!

Egy alapos szellőztetés fontos lefekvés előtt csakúgy, mint ébredés után, a hőmérsékletet pedig érdemes 18-20 fok között tartani. Ha nagyvárosban laksz, ahol szellőztetéskor nem éppen hegyi levegő jön be az ablakon, hasznos lehet egy levegőtisztító készülék – ez akkor is hasznodra válik, ha például allergiás vagy – ha pedig száraz a levegő, akkor a párásításról  is érdemes gondoskodni, hogy a légutak irritációja ne ébresszen fel az éjszakai alvás közben.

Legyen az ágyad a nyugalom szigete!

Nem is kérdés, hogy egy jó minőségű, a gerincet egészségesen megtámasztó matrac és az alvási stílusodnak megfelelő párna elengedhetetlen a jó alváshoz, ahogyan a mindig tiszta, friss ágynemű is. Érdemes azonban arra is odafigyelni, hogy az ágyad valóban a pihenés helye legyen: itt ne dolgozz, ne nyomkodd a telefonodat, sőt a szakértők azt javasolják, hogy ne is olvass és napközben se üldögélj itt. Ilyenkor ugyanis az agyad más tevékenységekkel is összeköti az ágyadat, nem kizárólag az alvással. Ha mindezt betartod, úgy valóban egy stresszmentes, pihenésre alkalmas hellyé teheted a hálószobádat.

millann/istockphoto.com

Legyen kacatmentes!

Egy-két fénykép, kedves tárgy vagy egy kisebb szobanövény otthonos és nyugodt hellyé varázsolhatja a hálószobádat, de ügyelj rá, hogy itt ne halmozz fel túl sok mindent. A fölösleges kacatokkal a szoba csak zsúfolttá, nyüzsgővé válik, ami, talán észre sem veszed, de téged is feszültté tesz, megnehezíti, hogy kikapcsoljon az agyad. Arról nem is beszélve, hogy a sok apró tárgy miatt takarítani is nehezebb, márpedig a felületeken megülő por semmiképpen sem kedvez az egészséges alvásnak.

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást