Vannak bizonyos sztereotípiák, miszerint a szemüveges, kopasz vagy kalapos vezetők azok, akiktől van okunk félni. A női sofőr kategória állítólag a legnagyobb és egyben legvadabb. Legalábbis, ha a sztereotípiákat és az epés megjegyzéseket nézzük. Azt el kell ismerni, hogy vannak olyan női sofőrök, akiknek még babakocsira sem adnék jogosítványt, de azt is el kell ismerni, hogy ha egy nő jól vezet, akkor sokkal jobban teszi azt, mint az átlag férfi.
VIDEO Év végi fejlődés horoszkóp: ez az, amit még idén kell megfejlődnöd
A legalja
Nőként azt kell mondanom, sok nő csak ,,észjátszásból” vezet, és ugyanezen oknál fogva van kocsija is. Ilyen az autóban sminkelő típus, és az, amelyik tűsarkúban ül be a volán mögé. Fontos a szépség, a magabiztosság, de ugye azt senki sem gondolja komolyan, hogy vezetés közben kell lemeózni a sminket, igazítani a hajat, és azt sem gondolhatja senki sem komolyan, hogy tűsarkúban ugyan olyan biztonságos vezetni, mint egy normális cipőben. Ugyanis a magassarkú sarka bármikor beleakadhat egy pillanatra a padozatba, ami komoly időveszteségnek tekinthető, ha baj van.
A csúcs
Általános iskolai lány osztálytársam villamosvezető, és amit csinál azt nagyon jól csinálja, immár huszadik éve. Volt főnöknőmnek a vezetés volt a hobbija, volt jogosítványa mindenre, buszra, teherautóra, pótkocsira – csak helikopterre és repülőre nem. Ha az autónak egy kicsit más volt a hangja, már nagyjából tudta, hogy mi a baja, sőt, az alap szerelési műveleteket meg is csinálta.
Volt kolléganőm a leghidegebb vérű sofőr volt, mindenhol kihasználta a lehetőséget a sebességre – kisgyermekes anyuka volt, nem ért rá félni. Persze az is hozzátartozik a történethez, hogy minden héten legalább három madarat kellett a kocsija orráról levakarni spaklival.
Mi a nők hendikepje?
Kevesen tudják azt, hogy ha egy nőre hirtelen rákérdeznek, hogy melyik a jobb vagy bal keze, nagy valószínűséggel nem fogja azonnal tudni a választ. Ez nem agyi képességeinek gyengesége miatt van, hanem ez egy női, genetikán alapuló tulajdonság. Ezen felül másképp tanulnak, mint a férfiak.
Az sem utolsó indok, hogy kisebb a rutin, mivel a férfiak kevesebbszer engedik feleségüket, lányukat a volánhoz ülni, mert a sztereotípiák miatt féltik a kocsit. Folyamatosan azt halljuk, hogy a nők milyen rosszul vezetnek, így ezt a gondolatot magunknak fogjuk érezni, amiből következik, hogy tényleg rosszul fogunk vezetni, kishitűségünk által. Ha férfi is ül a női sofőr mellett, többnyire nem pozitív megerősítést kap, nem segítséget, hanem ,,savazzák” őt.
Parkolók, nőknek
Nem csak azért, mert – állítólag – rosszabbul parkolnak, nagyobb hely kell a beparkoláshoz a nőknek, mint a férfiaknak, hanem inkább azért, mert a nő mindennapjaihoz hozzá tartozik a gyerek és a bevásárlás csomagjai.
Ez annyit tesz, hogy több hely kell a ki- és beszálláshoz. Ezeket a parkolókat közelebb jelölik ki a kijárathoz, és többnyire jól megvilágított, átlátható helyen vannak, mivel a gyerekes anya, a csomagokkal küszködő nő könnyebben a támadások áldozatává válhat. Magyarországon Szentendrén és Hódmezővásárhelyen van kijelölt női parkolóhely.
Utálom Pekinget
A pekingi rendőrség szerint a nők:
- nem tudnak tájékozódni, ott sem, ahol már többször jártak
- a felüljárókon és hidakon sem a felhajtókat, sem a lehajtókat nem képesek megtalálni
- későn jönnek rá, hogy hibáznak és rögtön pánikba esnek
- hajlamosabbak behúzott kézifékkel elindulni
- elfelejtenek sebességet váltani – összekeverik a gázpedált a fékkel
Ehhez csak annyit fűznék hozzá, hogy Peking egy olyan hely, ahol szereti mindenki áthágni a közlekedési szabályokat, és a nagy számok törvénye alapján több az olyan ember is, aki nem tud megfelelően vezetni.
Nem a nem a lényeg
Nagyapámnak az ötvenes években bérfuvarozó cége volt a Hűvösvölgyben, mégis úgy alakult, hogy egyik gyermeke sem vágyott jogosítványra. Sőt, mi, az unokái sem vagyunk oda az autókért, a vezetésért. Ezen felül – ismerve magam – tudom, hogy a vezetés nem nekem való.
Nem azért, mert nem vagyok elég vagány vagy ügyes, hanem mert türelmetlen és kapkodós embertípus vagyok. Tehát, nem az a lényeg, hogy ki milyen nemű, van-e rajta szemüveg vagy kalap, hanem az, hogy felelősségteljesen tud-e autót vezetni, elfogulatlan-e önmaga képességeit illetően.