Életmód / Táplálkozás

Téli fáradtság ellen – megmutatjuk, mit egyél, ha kevés az energiád

Télen sokkal hamarabb kimerülhetünk, mint az év más időszakaiban, aminek egyik oka lehet, hogy nem tudunk vitaminokban és ásványi anyagokban gazdag idényzöldségeket és gyümölcsöket fogyasztani, így a szervezetünkből kiürülhetnek ezek a jótékony anyagok. Összegyűjtöttünk néhány vitamint és nyomelemet, amelynek a pótlásáról nem árt télen gondoskodni, hogy az immunrendszerünk megfelelően működhessen, és megmutatjuk, milyen ételekben találhatod meg ezeket, hogy ezek fogyasztásával felvértezhesd magad a téli fáradtság ellen.

L-triptofán

A triptofán egy esszenciális aminosav, amely azt jelenti, hogy a szervezetünk nem tudja magától előállítani, így az élelmiszerekkel kell bejuttatnunk. Az L változatát tudjuk jobban hasznosítani, amely olyan fehérjékben gazdag élelmiszereinkben található meg, mint az alga, a zab, a búzacsíra vagy például a parmezán sajt.

Fogyasztása a téli hónapokban azért javasolt különösen, mert segíti a stresszel szembeni ellenállást, így az immunrendszerünknek is védelmet nyújt.

Emellett a nyugodt éjszakai alváshoz is fontos, hogyan kerüljön a szervezetünkbe, hiszen ha ekkor rendesen ki tudod pihenni magad, nap közben már kevésbé leszel fáradt.

C-vitamin

A betegségek és a fáradtság megelőzéséhez az egyik legfontosabb vitaminunk a C-vitamin, amely mivel vízben oldódik, nagyon hamar ki is ürül a szervezetünkből, ezért oda kell figyelnünk a pótlására.

A citrusfélék fogyasztásával némi C-vitamint be tudunk juttatni, de ha tényleg a megfelelő mennyiséget szeretnéd fogyasztani, akkor olyan zöldségeket és gyümölcsöket érdemes fogyasztanod, mint a savanyú káposzta, a vörös áfonya vagy az acerola.

Azt ne felejtsd el, ha C-vitamin kapszulával turbóznád magad, hogy önmagában ez szinte semmit nem ér, ahhoz, hogy a szervezet fel tudja dolgozni, természetes C-vitamint is kell mellé bejuttatnod, például egy pohár narancslé vagy egy-két szem vörösáfonya kíséretében.

Kálium

A kálium az egyike azoknak a nyomelemeinknek, amelyet minden nap a szervezetbe kell juttatnunk, kis mennyiségben, nagyjából 2-3 grammnyi adagban.

Ehhez nem kell külön tablettát beszednünk, hiszen rengeteg élelmiszer gazdag káliumban, és ezeknek a fogyasztása elegendő a megfelelő káliumszinthez, amely azért felel, hogy jó legyen a közérzetünk, hogy ne legyen izomgyengeségünk, és a szívritmuszavar megelőzésében is fontos szerepe van.

A kálium szintentartásához olyan ételek közül érdemes válogatnod, mint a banán, a bab, az avokádó, vagy a halfélék.

Vas

Ha szinte leküzdhetetlen a fáradtságunk, annak nagyon gyakran vashiány áll a hátterében, amely nyomelemet különösen fontos télen pótolnunk, hiszen nőként még a havi ciklus miatt is sokkal inkább leeshet a szintje.

A vas alapvetően a szervezetben az oxigén és a szén-dioxid szállításáért felelős, és ha nincs megfelelő szinten, akkor izomgyengeség, fáradtság, szédülés jelentkezhetnek tünetként.

A vasat az élelmiszerek közül elsősorban a májból és a tökmagból, tökmagolajból tudjuk a szervezetbe juttatni, és a különböző hüvelyeseknek is viszonylag magas a vastartalma.

Magnézium

A stressz csökkentéséhez, és a szervezet ellenállóképességének növeléséhez elengedhetetlen, hogy a magnéziumszintünk rendben legyen, így könnyebben leküzdhetjük a fáradtságot is.

A magnézium rengeteg enzimünk működésében játszik fontos szerepet, és a sejtek energiatermelő folyamataihoz is nélkülözhetetlen a jelenléte.

A magnéziumot főként zöld színű zöldségek tartalmazzák, mint például a spenót, de a legtöbb olajos magban, a diófélékben is nagy mennyiségben megtalálható, amelyek fogyasztásával még a koncentrációképességünk is javítható.

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást