Így lépj túl a szakításon - a tudomány szerint

Írta: ,

A szakítás kétségkívül az egyik legrosszabb dolog, amivel az embernek élete során szembe kell néznie. Nem számít, hogy hirtelen jött, vagy előre láttuk az elkerülhetetlent, egy kapcsolat lezárása sosem kellemes esemény. Ilyenkor a szomorúság és a lelki sérülések mellett gyakran jelentkezhet akár valós fizikai fájdalom is, mely valóban olyan érzést kelt bennünk, mintha megszakadt volna a szívünk. Létezik azonban néhány egyszerű tudomány által is alátámasztott módszer, mely segíthet túllépni az exeden!

Hallgass szomorú számokat!

1/5 Hallgass szomorú számokat!

Nem véletlen, hogy az ember szakítás után legszívesebben egész nap maximum hangerőn bömböltetné Adele Someone like you című számát. Míg egyesek számára ezek a dalok önkínzásnak tűnhetnek, valójában kutatások bebizonyították, hogy ilyenkor az agyunk kifejezetten fogékony a szomorú számokra.

A Chicago Egyetem 2014-es kutatása szerint azáltal, hogy azonosulunk a zenével, a szöveggel, valamint az előadóval, kevésbé érezzük magunkat magányosnak. A zene pozitív érzelmekkel és nyugalommal tölti el hallgatóját, ami átsegíthet a nehéz időszakon. Nem kell tehát úgy tenned szakítás után mintha minden rendben lenne, ha egyszer szomorú vagy, add ki magadból, és kapcsold be azt a számot, amely leginkább kifejezi érzéseidet!

Támaszkodj a barátaidra!

2/5 Támaszkodj a barátaidra!

A legrosszabb, amit tehetsz egy szakítás után, ha bezárkózol a szobádba, és elkerülöd az embereket. A barátok ugyanis nélkülözhetetlenek a továbblépéshez, emellett segíthetnek, hogy jobban érezd magad a gyászidőszakban.

Időnként megesik, hogy az ember elveszíti önmagát a párkapcsolatában, és elszakad a barátaitól.

A szingliség egyúttal azt is jelenti, hogy lesz alkalmad ismét felvenni a kapcsolatot a régi ismerősökkel, ami kifejezetten jó hatással lehet mentális egészségedre! A Developmental Psychology című tudományos folyóirat 2011-es számában megjelent tanulmány szerint a közeli barátokkal együtt töltött idő csökkenti a stressz mértékét a szervezetben.

Kezdj újra ismerkedni!

3/5 Kezdj újra ismerkedni!

Bár nem feltétlenül kell azonnal a szakítás után fejest ugrani egy új kapcsolatba, az ismerkedés, a flörtölés segíthet a továbblépésben. A Journal of Social and Personal Relationships című tudományos folyóiratban megjelent 2014-es kutatás szerint azok az emberek, akik egy kapcsolat befejeztével rövid időn belül újra ismerkedni kezdtek, mentálisan jobban érezték magukat, mint azok, akik elzárkóztak randevúzás elől.

A kutatók persze arra is figyelmeztetnek minket, hogy nem létezik szabály ezekre a dolgokra. Ha az okoz örömet neked, hogy közvetlenül a szakítás után találkozgatsz valakivel, akkor azzal sincsen semmi baj!

Próbálj ki valami újat!

4/5 Próbálj ki valami újat!

A szakítás során valamit lezárunk, ám általában ilyenkor új lehetőségek nyílnak meg előttünk. Koncentrálj tehát a pozitívumokra, és az előtted álló nagyszerű élményekre, melyekben egyébként talán sohasem lehetett volna részed!

A szingliség lehetőséget teremt arra, hogy ismét felfedezd önmagad, és azokat a dolgokat, amiket szeretsz! A Personality and Social Psychology Bulletin című tudományos folyóirat 2010-ben megjelent tanulmányából kiderült, hogy minél hosszabban vagyunk benne egy kapcsolatban, annál jobban összefonódik személyiségünk a partnerünkével. Emellett a kutatás szerint a szakítás segíthet, hogy ismét rátaláljunk valódi önmagunkra. Ilyenkor érdemes új tevékenységeket, hobbikat kipróbálnod! Iratkozz fel egy főzőtanfolyamra, próbálj ki új mozgásformákat, vagy utazz el valamilyen szép helyre!

Hagyj magadnak időt!

5/5 Hagyj magadnak időt!

Mindenki ismeri a klasszikus szakítás utáni rituálét: jégkrém, pizsama, érzelmes filmek. A női léleknek kifejezetten jót tesz, ha egy kapcsolat lezárása után, időt szakít a „gyászolásra”.

A Social Psychology and Personality Science című tudományos folyóiratban 2015-ben megjelent tanulmány szerint azok az emberek, akik kielemezték volt kapcsolatukat, illetve kibeszélték magukból a fájdalmukat egy terápiás foglalkozás alkalmával, lényegesen gyorsabban tudtak tovább lépni, mint azok, akik elfojtották magukban az érzéseiket. Szóval hajrá, éld meg a fájdalmadat, gondold végig, amit szeretnél, és meglátod, hamarabb túlleszel a nehezén, mint azt kezdetben hitted volna!

Forrás: huffingtonpost.com, mydomaine.com, livescience.com