Az alváshiány tönkreteheti a párkapcsolatokat is

Irimiás Alíz
Írta: ,
Az alváshiány tönkreteheti a párkapcsolatokat is

Kép forrása: 4kclips/deposithotos.com

Az alvással sosem volt gondom. Mindig könnyen elaludtam, és az ébredés is nehézségek nélkül ment. Egy jól működő szervezetben az alvás segít az agynak feldolgozni az érzéseket, emlékeket. Ezáltal reggel kipihenten ébredhetünk, ráadásul van kellő hely az újabb élmények számára.

Megfelelő alvás nélkül azonban olyan, mintha egy jeges folyóba pottyannánk: a testünk minimálisra csökkenti a vérkeringést a végtagokban, és átmegy túlélő üzemmódba, a belső szerveket igyekszik melegen tartani.

Ha nem alszunk jól, az agyunk az elemi szükségleteink kielégítésére koncentrál: ételhez jutni, üríteni, átvészelni a napot – állítja W. Christopher Winter, neurológus.

Ez egyben azt is jelenti, hogy az olyan feleslegesnek tűnő cselekményekre, mint a partnerünkkel való beszélgetés, társasági élet, házimunkák és szórakozás, nem jut energia. Nem véletlen az állítás, hogy az alvás jóval komolyabb szerepet játszik a párkapcsolatunkban, mint gondolnánk.

Bolhából elefántot csinálunk?

Egy hosszú, fárasztó éjszaka után bizonyára mindenki érezte már, hogy csak szeretne bedőlni az ágyba, és aludni egy jót. Ha azonban nem tudunk egy jót aludni, az agyunknak az a része, amelyik összeköti az érzéseinket az emlékeinkkel – az amygdala – nem működik rendeltetésszerűen. Ez azt jelenti, hogy az agyunknak ez a része több vagy kevesebb neurotranszmittert termel, ami a szakember szerint azzal jár, hogy túlreagálunk dolgokat, vagy észre sem vesszük, tudomást sem szerzünk bizonyos érzésekről.

Egy 2013-ban végzett kutatás kimutatta, hogy stressz hatására a rosszalvóknál az amygdala rendellenes működése akár depressziót is előidézhet.

Azaz, ha deprimáltak, netalán álmosak vagyunk, valószínűleg jóval könnyebben túlreagálunk olyan szituációkat, amelyek normál esetben nem zavarnának – mondja Jennifer L. Martin, klinikai szakpszichológus, alvásspecialista.

A kisebb problémák nagyobbnak tűnnek, a reakcióink felerősödnek, és egyes kutatások szerint gyakrabban érezzük magunkat szomorúnak, nyomottnak, idegesnek, ha nem alszunk eleget.

Elég megfigyelni egy kisgyereket, akinek kimaradt a délutáni alvás, hogy hogyan viselkedik, mennyire nyűgös, semmi nem jó neki – épp így reagálunk mi is. A gond az, a szakember szerint, hogy észre sem vesszük az érzelmi reakcióink felerősödését. Ha ennek tudatában vagyunk, és észrevesszük magunkon, hogy túlreagálunk dolgokat, gondolkozzunk el azon, mennyit aludtunk az elmúlt napokban – talán ez segít túllendülni bizonyos helyzeteken, és a konfliktusainkat is vélhetően könnyebben megoldjuk ilyenkor.

Kép: leszekglasner/depositphotos.com

Tippek az alvásból eredő alapvető gondok megoldására a párkapcsolatban

Érdemes a komolyabb beszélgetéseket olyan napra időzíteni, amikor kipihentük magunkat. A neurológus szakértő szerint a pihentető alvás után kisebb a valószínűsége, hogy rizikós helyzetbe sodorjuk magunkat. Jobb döntéseket hozunk, türelmesebbek vagyunk, jobban oda tudunk figyelni a másikra, ha kipihentük magunkat, azaz az egészséges párkapcsolat kívánalmainak ezáltal tökéletesen megfelelünk.

Az alváshiány miatt fáradtak és betegek is lehetünk. A nem kellő mennyiségű és minőségű alvás számos egészségügyi kockázatot hordoz: diabétesz, elhízás, szívproblémák, depresszió.

Ezen túlmenően, ilyenkor nem szívesen megyünk társaságba, szórakozni, inkább otthon ülünk – ez pedig rányomja a bélyegét a partnerkapcsolatunkra. 

Az sem szerencsés, ha más az alvásidőnk, mint a partnerünké. Ahhoz, hogy kellő időt együtt tölthessünk, szükség van arra, hogy legalább minimális mértékben, mindketten alkalmazkodjunk a másik időbeosztásához. Emellett mindenképp elengedhetetlen, hogy tiszteletben tartsuk a partnerünk alvásigényét. Ha kevés időnk van, amit együtt tölthetünk, azt mindenképp emeljük minőségi idővé, amikor képesek vagyunk csak egymásra figyelni.