Mielőtt kitör a balhé: ezeket a mondatokat bármelyik veszekedés megelőzésére bevetheted

Szabó Erzsébet
Írta: ,

Az érzelmi egészséget tekintve nem a legkönnyebb a helyzetünk – a vírus okozta szorongás, a gyermekek állandó felügyelete, a megváltozott családi pénzügyek, vagy csak úgy általában az új felállás most mindenkit feszültté tesz. Nem egyszerű összetartani a családot, a házasságot, főleg nem könnyű feladat vitamentesen élni. Szerencsére a szakértők időről időre ellátnak bennünket jó tanácsokkal, amik segíthetnek megelőzni a komolyabb veszteségeket: ezúttal Dr. Tracy Dalgleish klinikai szakpszichológus tippjeit olvashatjuk a viták elkerülésére vonatkozóan.

Nehéz megőrizni a békét a párkapcsolatban akkor, amikor minden stresszes és bizonytalan, hiszen a boldogság alappillére, hogy otthon, valamint a partnerünk oldalán biztonságban érezzük magunkat. Most nincs itt az ideje, hogy korábban félretett vitákat átbeszéljetek, vagy felhívjátok a másik figyelmét a hibáira, korábbi, párkapcsolatot érintő baklövéseire. Bár célszerű lesz majd mindent közösen átgondolnotok, erre még időt kell hagynotok magatoknak – most sokkal fontosabb azt éreztetni, hogy számíthattok egymásra.

Minden törekvés ellenére is előfordulhat, hogy összezördültök, és nem is szabad mindig elkerülni a konfliktust, hiszen a most lenyelt bántások éppúgy éreztetitek a hatásukat a későbbiek folyamán.

Ugyanakkor nem mindegy, miként kommunikáljátok egymás felé a problémáitokat: elmentek odáig, hogy a szakítás is felmerül köztetek, vagy nyugodtabb hangnemben olyan megoldást kerestek, ami mindenki megfelel…

Ezt mondd a pszichológus szerint, mielőtt kitör a balhé

„Szeretném tudni, mi zavar!”

Van, hogy ok nélkül vagyunk feszültek és észre sem vesszük, hogyan viselkedünk, amíg erre valaki más fel nem hívja a figyelmünket. Máskor pontosan tudjuk, miért vagyunk frusztráltak, ám csak akkor derül ki, hogy félreértésről van szó, amikor átbeszéljük az adott problémát. Mielőtt a szerelmed ténylegesen kiborulna, elébe is mehetsz a vitás helyzetnek. Ha megtudakolod tőle, mi zavarja, mi aggasztja, akkor azzal szinte észrevétlenül vezetheted le a feszültségét.

„Látom, hogy minden tőled telhetőt megteszel!”

A tehetetlenség borzasztó érzés, és nagyon feszültté tudja tenni az embert – ez a feszültség pedig jellemző módon azon csattan, aki éppen jelen van. Érthető az is, ha igazságtalannak érzed, hogy rajtad vezeti le a partnered a saját frusztrációját, ezért érdemes ezt a mondatot bedobnod a veszekedés előtt. Tudasd vele, hogy látod és értékeled a próbálkozásait akkor is, ha nem mindig jár sikerrel!

„Tudom, hogy ez téged is megvisel!”

Nehéz időket élünk, és mindannyian küzdünk a magunk módján – még akkor is, ha más-más problémákkal szembesülünk. Párkapcsolaton belül is különösen lényeges az empátia gyakorlása, hiszen a partnerünknek tudnia kell, hogy együtt érzünk vele és támogatjuk. A férfiak többségébe belenevelték, hogy ők nem lehetnek gyengék, érzelmesek, egyszerűen nem hagyhatják el magukat. Ezek miatt még inkább úgy érezhetik, hogy erőn felül kell teljesíteniük, és mivel sokszor korlátoltak a lehetőségeik, extrém módon frusztráltak lehetnek. Ezt a feszültséget lehet oldani, átbeszélni az ilyen és ehhez hasonló mondatokkal.

stockasso/depositphotos.com

 „Mondd el, mi történik veled!”

A jó párkapcsolat titka a kommunikáció, mégis sokszor elfelejtjük megkérdezni a másikat, hogyan érzi magát – ahogy arról is megfeledkezünk, hogy saját magunkról meséljünk. Nem kell mindig reflektálni a másik érzéseire, vagy éppen véleményezni a gondolatait, sokszor bőven elegendő a meghallgatás. Ha lehetőséget biztosítasz erre, akkor azzal azt sugallod, hogy jelen vagy, és elérhető vagy számára, tudni fogja, hogy számíthat rád – ez egy kiváló feszültségoldó.

„Tudok valahogy segíteni neked? Együtt kitalálunk valamit!”

Fontos, hogy rendszeresen megmutasd, hajlandó vagy őt támogatni, hiszen ebből azonnal érezni fogja, hogy nincs egyedül. Párkapcsolaton belül fontos az egységesség érzése, lényeges tudni arról, hogy egy csapatot alkottok, és ezt bizony nem árt időnként tudatosítani, például egy ilyen mondattal. Persze lényeges, hogy a felajánlást tényleges tettek is kövessék, ha már felkínáltad a segítségedet, támogatásodat, akkor valóban oda is kell tenned magadat.

 „Ez nem csak téged zavar!”

Amikor túl sok a belső feszültségünk, hajlamosak vagyunk azt hinni, hogy az adott helyzet csak minket visel meg igazán. Ennek ellenkezőjére tud rávilágítani egy ilyen mondat, ami ébresztő jelleggel hathat arra, aki éppen felcsattanni készül egy vita erejéig. Az egészséges kapcsolat kulcsfontosságú eleme a sebezhetőség megosztása. A partnerek gyakran nem akarják terhelni egymást az aggodalmaikkal, de a másik félnek tudnia kell, mi történik bennünk, hiszen csak így tud majd helyesen reagálni.

Végül pedig ne feledd, sokszor nincs szükség szavakra ahhoz, hogy elkerüljük a vitát: az ölelés, a másik kezének megfogása, vagy éppen az összebújás mind biztonságérzetet, szeretet közvetít, és lehetővé teszik a másik felé fordulást.

Fókuszban

Ideje lenne mindenkinek áttérni! Az NKM E-számla jó a környezetnek, az ügyfélnek és most a kórháznak is

Így tanítsd meg a gyerekednek, mi a jó és a rossz érintés

Egy mobil, amivel bátran villoghatsz, de nem kerül egy vagyonba

Tiszta lakás, ragyogó jókedv