Meglepő javulást hozhat a tanulásban az agytorna

Írta: ,

Mi lehet az oka, hogy egyre több gyereknek vannak tanulási nehézségei? Erre a kérdésre bizonyára mindenkinek megvan a maga válasza. Ami azonban bizonyos, az az, hogy mozgással a tanulási teljesítmény javítható. 

Mozgás az élet

1/5 Mozgás az élet

A kisgyermek élete első két évében tele van mozgásigénnyel.

Még nézni is fárasztó, olyan sokat mozog. Közben rengeteg információt befogad, így képessé válik arra, hogy felismerje és utánozza a beszédhangokat, és nyelvi képességeit gyarapítsa velük.

Gátlások nélkül, természetes kíváncsiságától vezérelve, lelkesen fedezi fel a világot. Minden érzékszervi észlelése és cselekvése a tapasztalatait gyarapítja.

Ebben az életkorban előnyös, ha nem fékezzük a gyerekeket tiltásokkal és túlféltéssel, mert elsősorban a mozgás révén tanulnak.

Fontos, hogy sokat ismételjenek mozgássorokat, szavakat, szókapcsolatokat és mondatokat. 

Tanulási zavarok

2/5 Tanulási zavarok

Ötéves korunkra azonban legtöbbünknél véget ér az ösztönösen boldog megismerés állapota.

Iskolás korra már kialakulnak azok az érzelmi blokkok, amelyek megnehezítik a tanulást.


 Gond van? Tippek, hogy jobban tanuljon a hiperaktív gyerek


Ez az oka, hogy a gyerekek közül sokan akadozva olvasnak, és közben nem értik a szöveget, betűket tévesztenek, írás közben görcsösen fogják a ceruzát, hibásan másolnak a tábláról, írásjeleket, ékezeteket nem tesznek ki, nem tudnak kitartóan figyelni, összetévesztik a jobb és a bal oldalt, beszédproblémáik vannak. 

A bal és a jobb agyfélteke

3/5 A bal és a jobb agyfélteke

Az észkerékkapcsoló agytornát egy gyógypedagógus házaspár, dr. Paul Dennison és Gail Dennison fejlesztette ki.

A keresztező mozgások jelentik az alapját: kúszás, mászás, lábak keresztbe lendítése. Ezek kiegyensúlyozottá és összehangolttá teszik az agyműködést, javítják a bal és a jobb agyfélteke együttes munkáját. 

A bal agyfélteke logikusan gondolkodik, információkat elemez, kritizál, tervez és végrehajt. Van időérzéke, képes felfogni a szavak jelentését és beszélni. A jobb agyfélteke élénk képzelőerővel rendelkezik.

Felismeri a dallamokat, arcokat, alakokat, színeket. Érzelmi reakciói vannak, és nincs időérzéke. A módszer a tanulás belső képességének újrafelfedezéséhez segít hozzá. A mozgást alkalmazza, hogy úgy tanuljunk, mint életünk korai szakaszában.

Mozgás és tanulás

4/5 Mozgás és tanulás

Akik kisgyermek korukban eleget kúsznak és másznak, azok jobb oldali agydominanciát mutatnak. Akik ezt kevésbé gyakorolják, azoknál a bal agyfélteke működik fokozottabban.

A mozgások frissítő hatással vannak az agyműködésre, és ezt a kineziológiában alkalmazott izomtesztelés is mutatja.

A kissé megemelt alkar jól megtartható, és nyomásra nem süllyed le. Ez a bizonyíték arra, hogy az agyféltekék munkájának összehangoltsága javult, és az „észkerékkapcsolást” követően a tanulás során ellenőrizhető.

Javulás a teljesítményben

5/5 Javulás a teljesítményben

A módszer meglepően egyszerű megoldást kínál a tanulási problémák csökkentésére.

A mozgásos gyakorlatok természetes módon szüntetik meg a gyerekekben a nehézségeket okozó érzelmi blokkokat, hogy a kibontakozásra váró hajlamok képességekké, majd a képességek készségekké alakulhassanak át.

A gyerek nem feszélyezett, problémákkal terhelt diák lesz, mert örömét leli a tanulásban, és lelkileg is jól érzi magát.

Szerte a világon sok iskolában bevezették az agytornát, és a gyerekek tanulási teljesítménye és fizikai állapota számadatokkal bizonyíthatóan sokkal jobb lett.

Cikkünket Dr. Paul E. Dennison és Gail Dennison Észkerékkapcsoló (Agykontroll Kft., 1998) című könyvének felhasználásával írtuk.