Egy meglepő módszer, ami segíthet a gyermeknevelésben

Írta: ,

Sok szülő küzd azzal a problémával, hogy gyermeke nem fogad szót, dacoskodik, és azért sem csinálja azt, amire megkéri. Számos nevelési módszerről hallani, azonban a megoldás talán egyszerűbb, mint hinnéd!

 „Egy meleg, nyári napon a két éves fiammal az udvarunkon töltöttük az időt. Úgy tűnt, tökéletes napot találtunk arra, hogy megtöltsem a medencét vízzel és hagyjam, hogy a gyermekem önfeledten lubickoljon. A fiam azonban inkább ücsörgött a lépcsőn, és sokkal jobban érdeklődött a szappanbuborékok iránt, amiket fújt, és amik szép lassan elúsztak előtte a levegőben. Egy ideig megpróbáltam csatlakozni hozzá, de be kell vallanom, hamar unatkozni kezdtem, és egyre jobban nyomott a meleg. Reménykedve megkérdeztem: készen állsz, hogy beugorj a medencébe? Ő csak annyit válaszolt: „buborékok”.

Öt perccel később ismét megpróbálkoztam a lehetetlennel, hogy rávegyem a fiamat a pancsolásra, de aztán elgondolkoztam. Vajon kinek fontos ez az egész? Nyilvánvalóan nekem. És nekem miért olyan fontos, hogy a fiam fürödjön a medencénkben? Nem volt veszélyben, nem csinált semmi rosszat, tökéletesen elfoglalta magát. Élvezett egy érdekes tevékenységet, és igazából én voltam az, aki váltani akart, aki rá akart erőltetni valamit. És ebben a pillanatban vált számomra világossá, hogy bár a legjobb szándékkal, de mégis hatalmi harcot vívtam a gyerekemmel, amiben egyszerűen szükségét éreztem, hogy én irányítsak” – ezt az őszinte gondolatébresztőt olvashatjuk David Rettew-től, a psychologytoday.com egyik szerzőjétől, aki ma már gyermekpszichiáterként dolgozik.

Már sok-sok év eltelt a történtek óta, de David most életcéljaként tűzte ki, hogy segítsen azoknak a családoknak, akik úgy érzik, gyermekük nem akarja követni a szabályaikat, és nem hajlandó eleget tenni a felnőttek kéréseinek.

Próbáld ki ezt!

Az ötlet, ami segíti az előrejutást, azon alapszik, hogy néha kicsit át kell adni a gyerekeknek az irányítást. Minden nap válassz ki néhány órát, amikor tudsz játszani a gyermekeddel anélkül, hogy bármi másra koncentrálnál, vagy bármi mással foglalkoznál! Ezután pedig add át neki az irányítást és hagyd, hogy ő döntsön arról, mivel is játszatok (nyilván az ésszerűség határain belül)! Az egésznek az a lényege, hogy megmutasd neki, lelkesen részt veszel abban, amit kitalál, és hogy éreztesd vele, ezekben a pillanatokban buzgó követője vagy, aki megérti a játék fontosságát. Így majd te is elvárhatod, hogy hasonlóképpen tegyen akkor, amikor számodra lesz fontos az odafigyelése.

Mindez egyszerűnek tűnik, de sok szülőnek és gyereknek nem az: nem könnyű kiadni a kezeid közül az irányítást, de átvenni sem az olyasvalakinek, akit idáig mindig befolyásolni próbáltak.

Nem valószínű, hogy a módszer minden gyermek esetében beválik, ezt David is elismeri – azonban úgy véli, ez az egyik első lépés az új szülő-gyermek kapcsolat kiépítése során. Hiszen, ha az interakciók a gyermekek nyelvén történnek, akkor sokkal kisebb az esélye annak, hogy a későbbiekben csak nagy harcok árán sikerüljön pontot tenni a felmerülő konfliktusok végére.

És akiknél egyáltalán nem működik?

Persze nem szabad az első néhány alkalommal feladni a próbálkozást, de előfordulhat, hogy minden igyekezeted ellenére sem történik semmi változás, és a gyermekeddel továbbra sem válik szófogadóvá, ezért pedig állandósulnak a konfliktusok köztetek. Lehet, hogy ebben az esetben nálatok is egy szélsőségesnek tűnő jelenségről, az ODD-ről (Oppositional Defiant Disorder), vagyis az oppozíciós viselkedészavarról van szó. Ennél a problémánál már feltétlenül szükség van a szakértői segítségre, ugyanis az ODD-t legtöbbször nem lehet otthon orvosolni, legalábbis nem egyedül, felkészülés nélkül. Szerencsére létezik megoldás, amivel kezelni lehet a viselkedészavaros gyerekeket, de a cél érdekében el kell sajátítani a megfelelő fogásokat, amelyre a szülőknek tartott viselkedési tréninget szokták javasolni. Ezt a módszert sokan kritizálják, pedig hatékonyságát több kutatás során is igazolták – az eredmények arra mutattak, hogy a fogásokat alkalmazók és a tanfolyamot elvégzők hatékonyan tudták csökkenteni a dacos viselkedést, és javították a szülő-gyermek kapcsolatot is. 

Amikor a szülők kipróbálják azokat a módszereket, amiket a tréningeken sajátítanak el, megtanulják, mi is az a „jó fegyelem”, és miként írhatnak elő büntetéseket, következményeket a gyermekeik számára úgy, hogy ne kelljen a negatív végkimenetelek miatt aggódniuk.