Tények és tévhitek a baba angolról – avagy mikor kezdjük a nyelvtanulást?

Írta: ,

Érdemes a már néhány hónapos csecsemőt angolra tanítatni? Kihat a későbbi nyelvtudásra az ennyire korán kezdett oktatás?  Tény, hogy népszerűek manapság az úgynevezett baba –angol foglakozások, ráadásul úton-útfélen azt halljuk, hogy nem lehet elég korán kezdeni… Tapasztalatok, tények és tévhitek jönnek egy szakember segítségével.

A foglalkozás

1/5 A foglalkozás

A baba angol ’órákon’ általában figyelemfelkeltő rajzokat, ábrákat és képeket használnak, mert a kicsik a képeket asszociálják a hangokkal és a szavakkal.

Többnyire olyan ábrákat alkalmaznak, amelyek már ismerősek a babák számára, például cica, kutya, alma, autó, hogy könnyebb legyen átadni az új ismeretanyagot.

Kiemelt szerepet kapnak a hangok, a gesztikuláció, hiszen ilyen kis korban még ezek a mérvadóak a babák számára. 

Hatékonyság

2/5 Hatékonyság

Igyekeznek kihasználni azt az időszakot, - vagyis az első hónapokat, éveket, - amikor a kisgyermek agya a nyelvtanulásra, a kommunikáció elsajátítására nagyon fogékony.


Nálatok bejött? A szerető anyák gyerekei okosabbak lesznek egy új kutatás szerint


A módszer – vagyis a képekkel, hangokkal való játékos foglakozás – elsősorban a lexikális tudás és a szókincs bővítésére alkalmas, megalapozhatja egyfajta szűk témakör szókincsszerű kifejtését a későbbiekben. 

Tévhitek

3/5 Tévhitek

Sokan azért kezdik idegen, például angol nyelvre tanítatni a kicsiket, mert összefüggést vélnek felfedezni a más anyanyelvű szülők gyermekeinek tökéletes korai nyelvtudása és a babakori angol tanulás között. Ez azonban így nem igaz. 

Ahogy a szakember – Stróber Katalin, angolszakos tanárnő – fogalmaz, a két dolog nem összekeverendő.

„Véleményem szerint azok a gyerekek, ahol az egyik szülő idegen anyanyelvű, egészen más helyzetben vannak. Egy anyanyelvi szülő gyermekének természetes a születésétől kezdve, hogy hol az egyik, hol a másik szülő két különböző nyelven beszél hozzá.

Ezek a gyerekek sokkal könnyebben tanulják a többi idegen nyelvet is. A baba angolra való tanítása korántsem jelenti azt, hogy gyermekünk négy-öt éves korára kiválóan beszéli majd a nyelvet.”

Jobb később

4/5 Jobb később

Vagyis többek szerint a korai angol mindössze annyit jelent, hogy a gyerek fülét hozzászoktatja egy idegen nyelvhez, megtanul néhány alap dolgot, de folyékonyan heti 2x1 óra alatt biztosan nem fog beszélni. 

„ Több, mint tíz éves szakmai tapasztalattal a hátam mögött azt kell mondanom, hogy akkor érdemes elkezdeni, ha már tisztában van a gyermek, az alapvető nyelvtani szerkezetekkel, tehát tud írni és olvasni. Ez körülbelül az általános iskola második osztálya.

Itt érdemes már különböző játékos nyelvoktatási, módszertani elemeket alkalmazni, annak érdekében, hogy élvezze és megszeresse a kisgyermek az órákat.

„Mivel a mai gyerekek már az internet világába születnek, nem ritka az online felületek használata sem, melyek interaktívvá varázsolják az óra menetét” – magyarázza a tanárnő.



 

Elvárások

5/5 Elvárások

Ahogy a szakember fogalmaz az, hogy tanuljon meg a gyerekem minél előbb angolul, egy kicsit a reklámok és egyéb külső hatások által sugallt elvárás, ami óriási eredményekkel egyelőre nem támasztható alá.

Sajnos az a tendencia, hogy a fiatalok nyelvoktatását még több éves óvodai vagy iskolai nyelvtanulás után is a kályhától kell kezdeni, alapvető problémákat vet fel a hazai oktatás hatékonyságáról.

Sokkal biztosabb tudás garantálható akkor, ha a gyermek megérett arra, hogy befogadjon, megértsen és alkalmazzon egy számára teljesen idegen nyelvet.

A mindennek megvan a maga ideje elv megfontolandó a külső nyomásokkal szemben. A döntés a szülő és nem a külső hatások kezében van.